Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
callekalmar

skaffa oljetryck och motor temp mätare till utombordare

Rekommendera Poster

Jag undrar om det är möjligt att koppla in motortempmätare och oljetrycksmätare till en 50 hk Mercury fyrtakt årsmodell 1999? Jag har utrymmet i panelen för mätarna och jag gillar att ha koll på hur maskinen fungerar. Någon som vet om det går och i så fall hur eller om någon vet var man kan vända sig för att få info?

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en utombordare från 2011, där vi plockar ut alla möjlig info via motorinterface / nmea 2000 till våra multiskärmar.     Det borde finnas enklare möjligheter, men skulle tro att infon du frågar om finns i datakontakten på motorn vad den nu kallas? Där verkstan stoppar i sin dator när de servar maskinen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Jag har ett nmea 2000 nätverk i båten men jag tror dock att motorn inte har databoxen som nyare motorer har. Detta är inget jag vet säkert men jag tror att det krävs en mer mekanisk lösning i mitt fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att veta tror jag nog en fyrtaktare från -99 har en databox eller??  

Lyft av kåpan och leta efter en sladd som har en kontakt som inte är inkopplad någonstans utan bara hänger där till synes utan att göra någon nytta........ det är den sladden alla infon finns i.......

Borde vara värt att undersöka i alla fall......   eller sök på någon hemsida som säljer elektronik om de har en interfacekabel till din motor, för då finns ganska säkert någonstans att koppla in den.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att detta är en förgasarmotor och därför saknar Engine Control Unit.

2-T Merc kom ofta med tempgivare från fabrik. Leta efter en ljusbrun ledning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korrekt. Det är en förgasarmotor. Jag har sett sladdar som inte är kopplade till något. Ska kolla efter en ljusbrun och se vart den leder. Kopplingsschema till min motor vet någon var man kan hitta det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig sett en utombordare med analog mätning av oljetrycket som standard. Normalt är det bara en digital tryckbrytare för "lågt tryck".

För motortemperaturen så är det däremot en analog temperatursensor som brukar gå in i tänd eller insprutningssystem.

Jag monterade oljetrycks och kylvattentemperaturmätning på min Yamaha F100 för några år sedan. Man fick ju montera ett T rör och sätta en trycktransmittter för oljetrycket.Rätt mycket mek med detta med kopplingar och kopparrör etc. Men det funkar.

Motortemperaturen var knepigare, och jag ville inte borra hål i blocket för nån ny sensor, så jag monterade en extern som jag bultade på avgasdelen av blocket. Det funkar men inte speciellt bra. 

Orsaken att jag gjorde detta projekt var att jag kör en del på vintern i temperaturer ner mot -25 grader. Då har jag ibland fått akustiskt larm från motorn utan indikering på vad det är som larmar. Nu har jag ju koll på det.

De instrument jag använde var ju Biltema, och har inte klarat den salta atmosfären på Västkusten.Sargarna har börjat rosta efter bara ett ett år. 

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...