Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Isakare

Roligaste HT runt 5 meter.

Rekommendera Poster

Fick sug efter båtlivet igen efter några års uppehåll, pga av att min fru ogillar fart o fläkt fick det bli en HT båt, och jag köpte en Örnvik 510, mest för att den fanns nära, hade nytt kapell och vagn.

Båten funkar men är allt annat än kul, jag har tidigare mest haft olika sportbåtar, både spetsigare och lite planare, men alla har varit roliga att köra.

Så vad säger panelen, har ni några erfarenheter av mindre HT båtar 70-80tal, villken är roligast att köra.

Jag var o kollade på en Sjöstedt, tyvärr var den i uselt skick så jag provkörde den inte ens, men enligt ägaren hade Sjöstedtsbåtarna varit framgångsrika i roslagloppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Fjord 21 HT. En tung stabil och sjövärdig båt. Med inombordare...

Du väljer en som har en V8 och byter propeller. Då gör den ca 35 på topp men knegar på i 22 knop för ca en liter vilket är bra för en så gammal konstruktion. Går att övernatta i.

Vill du inte upp till 21 fot så kan du leta efter en Fjordling som är två fot längre än den vanliga modellen. Denna variant är mindre känd men har lite mer utrymme och går nästan lika bra i sjön fast den kan bära lite större motorer    ( för den modige så har jag sett en sådan med 225 hkr, det är helt onödigt )

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Jag behöver nödvändigtvis inte en snabb båt, 20-25 knop duger bra, med kul menar jag mera hur den är att köra, Örnviken svänger som en finlandsfärja, vet inte om det beror på att den har en köl hela vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att svara på. Vad uppfattar du som roligt? 5m och 20-25 knop i marshfart... Vator 17 HT uppfyller de kraven. Går riktigt bra i sjö trots att den är så liten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var en jäkla båt att gå :)  Min polare nämde att det fanns en i mina krokar med 225 hk på aktern.

Blev så sugen på inombordare i kväll när vi startade upp polarens båt som legat i dvala i 10 år, efter tömning av 5 liter vatten ur motorn (regnat in, ingen luftburk på) och några oljebyten, gick den så fint som bara en gammal B20 kan göra.

Fick syn på en Nora 17 på blocket med 130/100 "kraftig V-botten"

Det borde väl vara en roligare båt än min träiga Örnvik ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var en jäkla båt att gå :)  Min polare nämde att det fanns en i mina krokar med 225 hk på aktern.

Blev så sugen på inombordare i kväll när vi startade upp polarens båt som legat i dvala i 10 år, efter tömning av 5 liter vatten ur motorn (regnat in, ingen luftburk på) och några oljebyten, gick den så fint som bara en gammal B20 kan göra.

Fick syn på en Nora 17 på blocket med 130/100 "kraftig V-botten"

Det borde väl vara en roligare båt än min träiga Örnvik ??

Skrovmässigt är den säkert roligare, men hoppas inte för mycket på fart och fläkt att nyttja den i. Skulle vilja ha en fräsch fyra eller allra helst en 6a i ett sådant ekipage, men det är bara min tanke baserat på skrovform och egna fart och förburkningspreferenser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade för några år sedan en Bella 561 HT med 115 hk Mariner rak 6:a på. Ångrar faktiskt ibland att jag sålde den. 42 knop med stålpropeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Fjordling tål ju en del :)

Hade en sån på 90-talet. Gjorde 41 knop med 115 hk

Notera fåglen som flyger ikapp  :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...