Georg_Ohm 4 832 Postad 17 Juli , 2020 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Njae... däremot att torr lina inte beter sig likadant som blöt lina, löpte ut jättebra vid test då båten stod på land, trasslade och strulade då den blöta linan skulle vinschas upp i en knivig situation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 17 Juli , 2020 1 timme sedan skrev Kane: Vilket spel har du och typ av lina/dimension? Quick Balder 900 och blyad lina från Seasea. Tror det är 14mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moijwall 0 Postad 6 Maj , 2021 Hej, Jag har ett Quick Balder 600 med 14mm blyad lina och ska snart börja min tredje säsong. I slutet av förra började frifallet att strula och även nu när jag provar det på land går det trögt. Typ 8kg hängande i luft räcker inte för att få det i fritt fall. Däremot kan man för hand dra ut linan så den är inte låst. Kan man smörja det på något sätt och hur mycket motstånd ska man räkna med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 6 Maj , 2021 4 timmar sedan skrev Moijwall: - - - Kan man smörja det på något sätt och hur mycket motstånd ska man räkna med? Kopierat ur manualen: Montera bort kättinghjulet och trumman en gång om året genom att noggrant följa nedanstående sekvens: • Skruva av kättinghjulets lock (26); med spaken (28) skruva ur skruven (27) och ta bort kättinghjulets lock. Skruva ur fixeringsskruvarna (16) från kättingblocket (25) och ta bort det; ta ut kättinghjulet (24). • Gör rent alla delar som monterats bort så att ingen korrosion bildas och smörj (med fett för marin miljö) gängan på axeln (2 eller 4) och kättinghjulet (24) där kon kopplingarna stödjer (23). • Ta bort eventuella oxidbeläggningar från lådan från uttagen på lådan för låda för fjärrbrytare; täck med fett. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 Maj , 2021 Tack @Lintott!!! Nu fick man en ögonöppnare. Mitt spel sitter lite dåligt till för att plocka isär spelet på plats, då lär jag ha alla småpryttlar i kölsvinet sen...;) Får bli till hösten, hoppas det funkar hela sommar nr 3 bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moijwall 0 Postad 9 Maj , 2021 Jo, nu har jag smörjt mitt.😀 Fixeringsskruvarna 16 sitter med 5mm insex och det finns inte en chans att komma åt dem utan att riva loss hela skiten. Men nu är det gjort och är tillbaka på plats med bara mindre blodutgutelse. Såg inte alls så farligt ut, ingen korrosion eller något sånt. Men nu med nytt fett. Innan jag provade frifallet igen ville jag först stänga av det enligt instruktionen i manualen och sen sätta på det igen. Men jag kan verkligen inte stänga av det hur jag än försöker. Kan trycka in stiftet B men borde väl också trycka in C som jag drar ut när jag aktiverar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredr33 1 Postad 26 Juni , 2023 Jag kikade på följande video angående Balder Quick 900: Där nämner man att detta ankarspel bara lämpar sig för ankringsmomentet och att man skall lägga linan om en knape vid förtöjning. Det känns som en stor trade off och inget jag hittat i någon produktbeskrivning mer än i videon ovan? Är det vanligt att man behöver använda en knape när man har ankarspel med blyad lina? Har nog aldrig sett någon göra så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 26 Juni , 2023 (redigerade) Vill minnas att det var skrivit så i manualen,Fäster alltid linan runt en knape.Har balder 900.Det tar ca 10 sec .sedan vet jag att allt sitter. Ronnie Redigerad 26 Juni , 2023 av Ronnienr10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 26 Juni , 2023 Oavsett vad man kar för ankarspel skall linan fästas runt en knap eller pollare ombord. Vad jag kan lista ut och har läst mig till är inget ankarspel dimensionerat att stå emot belastningen som kan uppkomma då båten är förtöjd. Sedan kan det ju vara så att ankarspelet är fastskruvat i akterspegeln på båten, det kan kanske gå an om man har en segelbåt eller en motorbåt med drev där akterspegeln är kraftigt byggd, men som på min förra båt, en Nimbus med rak axel, där flexade akterspegeln en hel del så det blev sprickor i gelcoaten, när ankarspelet och akterspegeln fick ta upp belastningen. Nu när jag bara har kätting har jag en speciell krok som krokas i en länk, sedan en lina med en Forsheda gummidämpare (kanske inte behövs) sedan läggs denna lina om sb knapen på akterdäck. Om jag inte gör det händer det att kabularen, slirkopplingen, konorna, släpper litet så att kättingen masas ut en betydande bit, och båten går in i bryggan, eller värre in i graniten. Nu är detta inget Balder utan ett HX1 från Lewmar. Men det slirar inte när ankaret skall upp även om det sitter en massa bottensediment kvar på ankaret. Det är ju rätt så stora krafter som sätter in, när det blåser eller är litet dyning, så dessa skall man absolut skona ankarspelet ifrån. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser