Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
ElHokko

Dator med sjökort, dubbla pekskärmar?

Rekommendera Poster

Halloj. Jag har läst och läst om detta ämne men inte hittat den ultimata lösningen.

Mitt mål är att ha en fast monterad liten dator ombord med sjökort. Har AIS och NMEA nät och en GPS-antenn på flybridge. Det absolut bästa vore två pekskärmar, en på fly och en i hytten men det är inte helt nödvändigt. Kan börja lite enkelt och sedan bygga ut.

Men... steg 1 är att skaffa en liten dator som inte drar så mycket ström. Ok, det går ju relativt lätt, men nu har jag fastnat på nästa steg, program och sjökort. Har tittat på OpenCPN litegrann, men det känns som jag behöver komma över någon tröskel. Himla komplicerat. Ska man ha vektor- eller rasterkort? Vektor har högre upplösning, men kostar mer (tror jag?)

Initialt vill jag testa lite men det verkar inte finnas några "övningssjökort" att ladda ned. Tänkte om jag laddar ned ett kort över mälaren för 300:-, sen kommer jag på att jag vill hellre ha vektorkort, ja då är 300:- i sjön.

Nån som har några bra ideér kring detta?

Det fiffiga med att ha dator ombord är ju att man kan så småningom koppla in ekolodsgivare, flödesmätare, radar mm till NMEA-nätet och få in allt på en skärm. Istället för en svindyr plotter med liten skärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj. Jag har läst och läst om detta ämne men inte hittat den ultimata lösningen.

Mitt mål är att ha en fast monterad liten dator ombord med sjökort. Har AIS och NMEA nät och en GPS-antenn på flybridge. Det absolut bästa vore två pekskärmar, en på fly och en i hytten men det är inte helt nödvändigt. Kan börja lite enkelt och sedan bygga ut.

Men... steg 1 är att skaffa en liten dator som inte drar så mycket ström. Ok, det går ju relativt lätt, men nu har jag fastnat på nästa steg, program och sjökort. Har tittat på OpenCPN litegrann, men det känns som jag behöver komma över någon tröskel. Himla komplicerat. Ska man ha vektor- eller rasterkort? Vektor har högre upplösning, men kostar mer (tror jag?)

Initialt vill jag testa lite men det verkar inte finnas några "övningssjökort" att ladda ned. Tänkte om jag laddar ned ett kort över mälaren för 300:-, sen kommer jag på att jag vill hellre ha vektorkort, ja då är 300:- i sjön.

Nån som har några bra ideér kring detta?

Det fiffiga med att ha dator ombord är ju att man kan så småningom koppla in ekolodsgivare, flödesmätare, radar mm till NMEA-nätet och få in allt på en skärm. Istället för en svindyr plotter med liten skärm.

Allt det som du räknar upp med olika givare, radar etc, klarar en modern multifunktions skärm också. I våra HDS skärmar på styrpulpetaren plockar vi fram ekolodsbild, sjökort, styrinfo motorinfo precis som vi vill.. bränsleförbrukning, laddström, temperatur etc..... NMEA 2000, motorinterface samt Ethernet mellan skärmara gör att alm tillgänglig info går att plocka fram på bägge skärmarna, en HDS 8 och en HDS 7.

Sjuan känns liten, men är nog 6.4 tum tror jag, åttan är helt oki även i lite högre farter men den skärmen är 8.4 om jag inte missminner mig. Skulle gärna haft större men budgeten medgav inte det....

Två plottrar, ekolodsgivare, motorinterface, ethernet och NMEA 2000  kostade ca 25 000 monterat och klart, så du har att jämföra med.....

I en öppen båt som vår är det av stor vikt att prylarna är vattentäta och tål att bo ute........att skärmara fungerar att läsa av fullt solsljus, med eller mot, samt att de inte bländar för mycket mitt i mörkaste natten är också viktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info.

Jo, jag hade en garmin i förra båten och bilden är läsbar i alla vinklar och ljusförhållanden.

Har testat lite på iPad:en men där har man problemet med läsbarheten i solljus plus att den blir varm som tusan och slår av sig. Svårt med tillbehör där dessutom.

Med en liten PC kan man göra så mycket mer och man är inte så låst.

Budgeten bör helst inte överstiga 10 000:- hade jag tänkt men det kanske är naivt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har väldigt dålig koll på vilka tillbehör du behöver till en PC för att det ska funka smidigt....så har ingen uppfattning om din budget kommer att räcka....

Annars får du väl börja med det du tycker är viktigast och sedan bygga ut efter hand.

Vi köpte inte heller på det billigaste stället  (över nätet) utan beställde av en lokal firma som har service och hjälper till när vi får problem. Det betalade vi några tusen extra för givetvis....

Är du duktig på att lösa problem och skicka prylar till leverantör på egen hand så kan du handla billigare på nätet om du eventuellt omvärderar situationen....

http://www.olssonsfiske.se/lowrance-hds8m-g2-p-21088-c-1293.aspx

skapligt pris, men inget sjökort och "bara" plotter, men här kan du koppla in ditt nmea 2000 system och Ethernet för fler skärmar, ekolod, radar etc, efter hand...... 

http://www.olssonsfiske.se/simrad-nss7-p-19874-c-1293.aspx

denna är också ganska prisvärd, med inbyggt ekolod men utan givare.......    också byggbart system med nmea och Ethernet....

vill man ha större skärmar än 8 tum så börjar det dra iväg i pris ordentligt, och det är möjligen där som en dator vinner förutsatt att man får vettig läsbarhet i full sol och mörker.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som gör plottern dyr är den ljusstarka och vädertåliga skärmen. Din budget kommer inte att räcka mer än till en liten datorskärm om den ska vara läsbar i solljus. Jag skulle sätta en plotter utomhus och en dator eller padda inomhus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...