Braempa 12 Postad 8 September , 2014 Skall lägga teak på badbryggan. Ganska lita yta ca 30x90 cm. Normalt på teakdäck verkar man använda 12 mm teakribb vad jag förstår men jag vill inte bygga så mycket på höjden. Så finns det nåt skäl att inte använda tunnare material? Tex 3-4 mm? Tänkte limma fast med sika i vanlig ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 8 September , 2014 !2 mm traditionen uppstod troligen genom att alla teakdäck etc var skruvade. Det skulle alltså finnas plats för lite material för skruven att "dra i", en skruvskalle och en täckplugg. Har själv lagt oskruvad, limmad (epoxi) teakbeklädnad som var 3-4 mm tjock på en lucka som sitter just på en badbrygga. Den utgör också ett fotsteg ner på själva bryggan och har alltså trampats på åtskilliga gånger under de 8-10 år den suttit där. Jag har också finslipat ytan ett par gånger under den tiden, men där gäller det förstås att vara försiktig och inte avverka för mycket. Luckan är fortfarande i gott skick. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 9 September , 2014 Tack för det! Varför valde du att limma med epoxi istället för Sika? Skulle sika gå lika bra, eller kräver det kombo med skruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 9 September , 2014 Tack för det! Varför valde du att limma med epoxi istället för Sika? Skulle sika gå lika bra, eller kräver det kombo med skruv? Jag vet inte hur Sika skulle fungerat, eftersom jag aldrig testat annat än i kombination med att skruva. I det här fallet följde jag i stort sett metoden från NM- epoxi (http://www.batepoxi.se/) Se: "TipsXTrix/Enkla beskrivningar/Nåt/Nåtlimning av däck eller andra ytor" I det fallet gör man en stum, icke elastisk, nåt och då är det både praktiskt och framför allt hållfasthetsmässigt bäst med en helt stum limning. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 9 September , 2014 Jag har oxå jobbat med epoxy - jag tror sika är lättare faktiskt. Epoxy ska blandas etc, sedan msåte den tixas då den är för lättflytande. Ett mycket bra lim, men jobbigare att jobba med! Jag har inte nåtat mitt däck ännu, och nu funderar jag på att någa med tec7 istället för epoxy just för att epoxyn är så rinnig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 9 September , 2014 Lånar tråden lite, hoppas det är OK med TS. Jag har ett teakdäck med en del blottade skruvskallar. Däcket är skruvat men även limmat. Jag tänker mig att helt enkelt ta ur skruvarna, trycka i en dutt Sika och sedan efter att sikan härdat, limma i en ny plugg. Förstör jag hållfastheten i däcket? Är det några allvarliga risker förknippade med mina tankar? I värsta fall, om ribban lyfter sig lite är det ju bara att sätta i en skruv...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 September , 2014 Lånar tråden lite, hoppas det är OK med TS. Jag har ett teakdäck med en del blottade skruvskallar. Däcket är skruvat men även limmat. Jag tänker mig att helt enkelt ta ur skruvarna, trycka i en dutt Sika och sedan efter att sikan härdat, limma i en ny plugg. Förstör jag hållfastheten i däcket? Är det några allvarliga risker förknippade med mina tankar? I värsta fall, om ribban lyfter sig lite är det ju bara att sätta i en skruv...? Det fungerar nog bra. Jag vet en som fuskreparerade sitt teakdäck (ej limmat). Han tog bort skruvar där skallen syntes, borrade ner i plastdäcket och fyllde med epoxi och en tunn plugg. Det har nu hållit i fyra år. Limma aldrig teak med något annat än epoxi, det är det enda som håller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 9 September , 2014 Intressant att det är så polariserade åsikter om detta att limma teak (här och på andra ställen). Antingen 'det är BARA epoxi som håller'. Eller så 'epoxi gör att träet kommer spricka eftersom det inte kan röra sig med fukten'... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 September , 2014 Intressant att det är så polariserade åsikter om detta att limma teak (här och på andra ställen). Antingen 'det är BARA epoxi som håller'. Eller så 'epoxi gör att träet kommer spricka eftersom det inte kan röra sig med fukten'... Som så ofta är det skillnad mellan tro och kunskap. Man hör en del säga att teak inte kan limmas på däck med epoxi pga rörelser. Det är deras tro, jag har inte hört någon som kunnat visa att det skulle vara ett problem. Teak är ganska orörligt, det går utmärkt att limma mot plasten. Så gör de flesta båttillverkare idag när de lägger teakdäck. Se tex länken till NM-epoxi ovan, de kan en del om epoxi. Eller läs HÄR. Det finns många myter bland båtfolk .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 10 September , 2014 Den dag man ska ta bort teaken för att den blivit för dålig eller för sliten, låt vara för att det kan vara ett tag dit, då lär man svära ve och förbannelse över den som limmade fast ribborna med epoxy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 September , 2014 Den dag man ska ta bort teaken för att den blivit för dålig eller för sliten, låt vara för att det kan vara ett tag dit, då lär man svära ve och förbannelse över den som limmade fast ribborna med epoxy Om man oroar sig över den framtida arbetsinsatsen den dagen däcket ska bytas, då ska man inte ha teakdäck överhuvudtaget. Att byta ett däck är mycket arbete oavsett hur det monterats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 10 September , 2014 Den dag man ska ta bort teaken för att den blivit för dålig eller för sliten, låt vara för att det kan vara ett tag dit, då lär man svära ve och förbannelse över den som limmade fast ribborna med epoxy Om man oroar sig över den framtida arbetsinsatsen den dagen däcket ska bytas, då ska man inte ha teakdäck överhuvudtaget. Att byta ett däck är mycket arbete oavsett hur det monterats. ?? Om man nu vill ha teak så kanske man ändå borde planera för att det faktiskt ska gå att byta den? Sika kan man skrapa bort med hyfsat liten arbetsinsats, jag har nyligen gjort det själv. Hade det varit epoxy så hade man fått bryta sönder ribborna och spendera avsevärd tid med att slipa bort trä- och epoxyrester. Varken skojigt eller hälsosamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 September , 2014 Limmar man ett teakdäck med sika så måste det också skruvas. Sika limmar helt enkelt inte tillräckligt bra. Skruvning är ofta det som framtvingar ett byte. Men, ändå håller däcket ofta bra i 10-20 år, ibland upp emot 40 år (en lite reservation mot hållbarheten hos dagens teak). Men det kan gå betydligt snabbare om vatten tränger ner inunder däcket. Ett epoxilimmat däck släpper inte från underlaget och därför kan inte vatten tränga ner som på ett sikalimmat däck. Baltic Yachts började epoxilimma sina däck runt 1980, många självutnämnda förståsigpåare sa att det inte kommer att hålla. Men det gjorde det och med tiden har de flesta gått över till epoxi. Fö var så att varvsbyggda båtar inte limmade sina däck med sika utan med tex Thioflex som hade betydligt bättre limmande egenskaper. En del däck limmas forfarande med någon silkonliknande massa. Den dagen ett epoxilimmat däck ska bytas så är det överfräs med omlimningsplatta som gäller. Men hela däcks måste inte bort, man behöver bara fräsa ner tills man får en jämn yta och reparera ev skador. Det är nog tveksamt om det jobbet är värre än att renovera ett skruvat/sikalimmat däck. TS fråga om det går att limma 3-4 mm ribb. Jo det går om man använder epoxi. Ska man använda sika så måste man skruva också. Det går för att laminera faner med epoxi för tex en rundad del till ett kök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 11 September , 2014 Ok bhemac där satt den. Det blir epoxi :-) Framtida renovering är inget problem, det är ju bara en liten badbrygga. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser