D_Master 0 Postad 7 September , 2014 Jag har en Fjord 24 weekender med en inombordare penta diesel (TMD 40A) och 290 dp drev. För att få båten att plana behövs trimplanen... Men jag misstänker att trimplanen är för stora. Det räcker med ett snabbt tryck på en av knapparna så KASTAR båten över och får ordentligt med slagsida. Någon som har haft samma problem eller känner till detta? MVH Rockie när de gäller trimplan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 8 September , 2014 Jag har samma erfarenhet från många båtar, men inte alla. Har aldrig fundetat på varför utan anpassat mig till hur det är eftersom det inte varit mina båtar. Trimplanen är ju också till för att kunna luta båten, eller snarare för att kunna lägga båten plant när man har sidvind eller när "lasten" envisas med att flytta sig för att få sol, skugga, vind eller löä... Man borde kunna justera hur snabbt trimplanen reagerar. Någon som vet? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
D_Master 0 Postad 13 September , 2014 Tack för svaret Mackey! Jag tycker att de funkar bra i låga hastigheter om man vill trimma pga sned belasning i båten. Men att komma upp i plan och att båten skall hålla sig "rakt" å inte kasta när man trimmar... Vore bra om man kunde justera hastighetern på utslagen. Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 13 September , 2014 (redigerade) Du kanske skulle prova att vara lite lätt på handen när du kör dina trimplan? Vi har trimplan på vår Storebro 31 och jag har lekt rätt mycket med dessa för att bli ett trimplansproffs men det är inte enkelt och man kan råka ut för rätt obehagliga upplevelser om man inte har stor närvarokänsla när man kör trimplanen. Vi ska ju inte snacka om båtens berusningsgrad när man ligger på max både vad det gäller fart och trimplan...Kul att testa men det gör inte vare sig fart eller upplevelser maximerade. Övning ger färdighet but beware! Redigerad 13 September , 2014 av MaxSchmeling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
D_Master 0 Postad 15 September , 2014 Tack för svaret MaxSchmeling. Har provat att vara mycket försiktig med hur länge jag håller in knappen för trimplanen. Men hur kort tryck jag än gör så blir de För mycket utslag. Har testat trimplanen på land också, då uppfattade jag att de var lite fördröjning mellan knapptryck och rörelse... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 18 September , 2014 Hej, min Fjord 21 är likadan.Läste att konstruktören gjöt in bly på senare modeller av 21an för att kompensera för hög tyngdpunkt.Man märker att båten är känslig för sidledsförflyttningar av passagerare vid gång i planingsfart då den lägger sig direkt,så känsligheten i trimmplanen är nog samma sak?Har haft speedrails monterade som faktiskt hjälpte lite men var egentligen monterade för hjälp att lyfta aktern vid upplaning.Flytta kolvarnas infästning akterut (förlänga kolvstången)på trimmplanen bör ju ge lugnare rörelser kanske?Inga riktiga svar men kanske något?//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser