Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
bar190

Renovering av fuktig durk i plastbåt

Rekommendera Poster

Hej alla glada... Nu har vårrustningen börjat på min Glastron som jag köpte i vintras... Det är nu sanningen skall uppenbaras. Som ni märker är jag grön... men glad. Jag har tagit bort all inredning för att kontrollera durken, det verkar vara en Sandwichkonstruktion med längsgående träbalkar, dessa är i gott skick vad jag kunnat se. Mellan dessa ligger ett skumplastmaterial. Ovanpå har det varit en skiva marinplywood som det verkar, dvs inte plastat täta celler. Efter helgens inspektion verkar statusen vara följande. Längst fram har gamle ägaren ersatt marinplywooden med vanlig plywood ovaon på ballkar och skumplast. På detta har han lagt en byggplast samt avslutningsvis lagt en skiva som jag antar är lackad teak. (se mitt fotoalbum). Lite längre bak,(under baksätet) finns ingen plywood, bara cellplast som täcks av den tidigare nämnda byggplasten. Längre bak, dvs i motorrummet är originalplywooden kvar, ovanpå den original gummimattor. Akterspegeln är bytt på varv i vinter, detta verkar vara seriöst gjort förutom på en punkt, akterspegeln fortsätter mot originalplywooden och är inplastad i denna, problemet är bara att denna plywood är murken en bit längre in, och borde naturligtvis ha bytts ut till ny innan plastning av akterspegeln. Vet inte riktig tom det går att förstå vad jag försöker beskriva, hoppas det... Så till vad jag fn. planerar att göra åt saken. 1. Riva bort nya teakdäcket och byggplasten 2. Riva bort all gammal och ny plywood ner till Balkarna och skumplasten, skära ur den bakre plywoodskivan så endast frisk plywood finns kvar näsmast akterspegeln. 3. Låta lufta och torka några veckor 4. Lägga ny marinplywood, behandlad i ändarna överallt. 5. Plasta med ev. stålförstärkningar i anslutning till den nya plasten som kommer från bytet av akterspegeln. Detta så den nya plyywooden och resten av akterspegeln är väl förankrade med varandra. 6. Lägga tunna ribbor av impregnerat trä, som luftspalt. 7. Lägga ny teakdurk, modell färdig lackad skiva över hela durken, dvs ända in i motorrummet. På så vis tänker jag mig att allt blir friskt och att det får luftas under teaken, ev. gör jag ett urtag så att jag kan ansluta en kupévärmare eller motsvarande och blåsa varmluft under däcket inför vinterförvaringen. Att jag väljer att inte plasta tätt över cellplasten är för att jag antar att det dels är onödigt, dels är omöjligt att veta när cellplasten är helt fuktfri, idag är den ganska fuktig. Jag är hysat grön på området och mycket tacksam för alla synpunkter!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ingen som svarar, antar att jag kan tolka det som att jag är på rätt spår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ingen respons i motorbåtssnack så jag flyttade tråden hit till träsnack, det är väl här de som är kunniga på detta område huserar antar jag... Skulle vara mycket tacksam för några råd och dåd innan jag drar igång arbetet. :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inga bilder att visa? Lite lättare att hjälpa då. Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du nog rätt i, jag skall ut till båten på lördag, då blir det till att fota. Jag återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag ser fram emot att få kommentera dina foton. /mvh/Niktro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bar190

Hej! Tog en stund det där, ja nu är det andra bud som gäller, efter att ha diskuterat med tillverkaren har jag fått rådet att riva ut all skum och komplettera med divinycell i botten istället för skummet. Så nu håller jag på med det, mycket jobb men jag tror att det blir bättre än nytt när jag är klar... Shit vad glasfiber kliar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna gamla tråden, oj vad lite jag visste... Det slutade med att jag plöjde ett antal böcker i ämnet och byggde upp det på nytt med divinycell och NM-epoxy, dräneringar och luftspalter. På detta den klassiska nåtade durkplyfan, skruvad så det går att besikta.  Blev bra men ojj vilket hästarbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...