Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Azguz

Relingslist i lättmetall VS Stålbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska renovera(måla om hela båten utvändigt) och tar därför bort relingslisten för att även behandla därunder då båten är sen 1987 och för att båten är en stålbåt!

Frågan är hur jag ska gör nu på bäst sätt? Det är ju lite angrepp därunder. Inte mycket, men lite. Första steget är ju att slipa så klart, men sen..

Jag tror ju inte att det räcker med att bara ha grundfärg/täckfärg mellan listen och skrovet utan det borde ju vara något annat också! Om inte annat för att de olika materialen bör ju påverkas av värmen olika och nöta mot varandra!

En grundidé jag haft är att jag först borstar/slipar och gör rent och fint samt får bort allt löst material och lite till. Sen måste jag ju jämna till ytan på något sätt. På bil har man spackel och på båt antar jag man använder epoxispackel?

Ska jag grundmåla innan jag epoxispacklar är väll första frågan.

Andra frågan är om grundfärg, ett skick epoxispackel samt täckfärg räcker som mellanlager mellan listen och skrovet? Eller krävs mer?

En idé jag haft är att också lägga ett lager gummi mellan listen och det behandlade skrovet därefter. Eller kanske bara en tjock plastfilm(fuktspärr?).
Någon som har några tips och idéer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara snyggt med en tunn trälist under skenan, i teak? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jag vet inte riktigt! Tycker inte om det trä som är idag på båten som listerna runt fönstren på styrhytten... På sikt skulle jag vilja ändra om dem till något i metall. Tycker inte trät riktigt passar in då det är en stålbåt. Känn som om det kan bli rätt extra mycket jobb för att få till det snyggt? Om man ska få dit en trälist som böjer av längst relingen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag har en plan men den kan vara lite kladdig, dryg och kräver precision. Kan köpa hem fogmassan tec7. Lägger jag några tjocka ränder under listen och sen skruvar man fast listen!

Kladdigt blir det nog om man inte får dit listen på ett bra ställe! Får nästan ha med mig två personer som kan stå på varsit ställe längs den och lyfta den på plats! Ev fogmassan som pressas ut utanför listen drar man bra bort som med silikon så man får en fin kant.

Precision krävs när man drar åt. Det går ju inte att dra den stum omgående utan man måste ju dra ner den tills det är lite kvar innan skruven bottnar så det blir ett jämt lager under. Därefter låter man det härda och sen drar man "stumt". Därmed får man ett lager mellan list och skrov. Drar man stumt på en gång så blir det ju nästan inget kvar utan man pressar ju ut allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, handlar det bara om att ha en avgränsning mellan två material så kan det ju teoretisk vara hur tunt lager som helst? Ett färglager har ju funkat för många i åratal?

Problemet uppkommer bara när det blir skador så materialen kommer i kontakt med varandra och vatten sluter kretsen. Att lyfta lite från färgen med tex fogmassa är ett sätt.

Kladdigt… du måste nästan ha distanser här och var för att få det jämt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant tror jag tanken med något "kladd" mellan list och skrov är bra. Man undviker då att vatten blir hängande kvar mellan list och skrov mha. kapilärkraften och därmed undviker man korrosion.

Frågan är vilket "kladd"som är enklast att hantera.

Tips någon?

Sedan är det valet av skruv.

Om vi bestämmer oss för att det kommer att vara torrt i stålskrovet så är det viktiga att skruven anpassas till listen. Då är ju skruvar i aluminium bäst för att undvika korrosion, men...

...det ska ju hålla också.

Rostfritt syrafast stål (A4 kallas det i skruvbranschen) funkar ganska bra tillsammans med aluminium.

Gör allt du kan för att få tätt så att inte stålet i båten rostar.

Hur är listen skruvad i stålskrovet? Är det skruv och mutter eller är det gängor i stålet?

Om det är skruv och mutter kan du lägga in isolering så att skruven inte får kontakt med stålet i skrovet och så att listen inte får kontakt med skrovet.

bild5.jpg

Överkurs? Ja kanske, beror på ambitionsnivå.

Om skrovet, listen och skruvarna ser ok ut efter massor av år så kanske det enklaste är att göra som det var förut med samma skruvar.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tack för svar!

Lägger man rätt mängd borde det krävas lite kraft att skruva ner listen i botten mot skrovet pga trögheten i massan! Då får man skruva successivt på dem så man får ner listen jämnt!

Som massa hade jag tänkt en som heter "tec7". Något som jag sett får bra recensioner i båtsammanhang.

Materialen är ju från när båten byggdes. Listen i aluminium och skruvarna verkar vara någon form av syrafast. Ingen reaktion verkar ha hänt mellan materialen iaf!

Skruvarna är gängade direkt i skrovet! Annars verkade ju mellanlägg vara bra om det varit genomgående med mutter under.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TEC7 är ju ett lim och det blir kladdigt - reor jag i alla fall -  och svårt att få bort om/när det kladdar ner på fel ställen.

Jag vet inte om det finns någon fogmassa som inte stelnar, det fanns förr. Fördelen är att det är lättare att ta bort den och snygga till efteråt utan brådska när hela listen är på plats.

Kanske FLEX7, http://www.novatech.nu/flex7-1011.aspx

Trä på nylonbrickor på skruvarna mellan list och skrov så kan du dra åt allt direkt och ändå få en lagom distans utan att få kontakt mellan aluminiumlisten och stålskrovet.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TEC7 är ju ett lim och det blir kladdigt - reor jag i alla fall -  och svårt att få bort om/när det kladdar ner på fel ställen.

Jag vet inte om det finns någon fogmassa som inte stelnar, det fanns förr. Fördelen är att det är lättare att ta bort den och snygga till efteråt utan brådska när hela listen är på plats.

Kanske FLEX7, http://www.novatech.nu/flex7-1011.aspx

Trä på nylonbrickor på skruvarna mellan list och skrov så kan du dra åt allt direkt och ändå få en lagom distans utan att få kontakt mellan aluminiumlisten och stålskrovet.

Mackey

Suveränt tips om nylonbrickorna! Det tar jag med mig för tillämpning! Går det snabbt och lätt!

Få se om jag får tag på Flex7. Fanns återförsäljare på hemsidan så ska kontakta dem! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...