Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Seawing

Diesel RME eller inte?

Rekommendera Poster

Ibland diskuteras vilken diesel man skall använda, den från bilmack eller båtmack.

 

I fredags var jag ute på en båttur med en gammal vän som har jobbat inom bilmackar under 25 år och han berättade att nu har det gått ut ett nytt direktiv att alla bränsletankar för diesel för bilar måste byggas om så att det finns en manlucka.

Detta för att kunna gå ner och slamsuga/sanera bort alg beväxning i tankarna på stationerna på grund av att RME är tillsatt, så växer det i tankarna. Hum, hum man får sig en tankeställare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

RME är totalt värdelöst.

Jag har kört RME i lastbil, och inte bara drar den nästan dubbelt så mycket, det kan bli problem om man råkar tanka vanlig diesel, sedan så måste bilen in på service en gång i kvartalet för att byta bränslefilter. Och sist men inte minst, RME finns inte på så många stationer, så ibland måste man åka en omväg för att få tankat upp!

Huruvida det blir beväxningar på insidan tanken låter jag vara osagt, det låter knappast troligt, men med tanke på att filtren måste bytas med jämna mellanrum, så varför inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det var 7%RME överallt på landmackarna.

 

 

Och det är kass till båten om man ej använder biocid "gift".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med rme i min d3 och fick byta högtryckspumpen kostnad inkl arbete mm ca 25000kr, så vågar nån chansa så varsogod, i min båt kommer det inte en droppe diesel med rme mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite konstigt att RME skulle paja pumpen, man borde höra talas om det på bilar också

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pga att det är mindre omsättning på bränslet i en båt, dessutom står en båt hela vintern utan att användas med bakterietillväxt som följd, bakterier älskar rme specielt om det finns lite kondensfukt i bränslet vilket det ofta blir efter en vinterförvaring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Pga att det är mindre omsättning på bränslet i en båt, dessutom står en båt hela vintern utan att användas med bakterietillväxt som följd, bakterier älskar rme specielt om det finns lite kondensfukt i bränslet vilket det ofta blir efter en vinterförvaring

 

Så vi skall alltså tanka max över vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det blir mer bakterier i en båttank förstår jag, och att de sätter igen bränslesystemet, men hur förstörs pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det blir mer bakterier i en båttank förstår jag, och att de sätter igen bränslesystemet, men hur förstörs pumpen?

Jag har försökt få detta förklarat i en tidigare tråd utan resultat.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Entreprenadmässan i Gbg i helgen och pratade där med en utställare som bl.a hade manluckor för tankar till mindre båtar samt antibakteriemedlet BioProtect i sortimentet. Enligt honom "etsar" bakterierna metall och han hade väldigt skrämmande fotodokumentation på bl.a. spridare som varit i kontakt med dieselbakterier...

De enda medel som -enligt säljaren- ska vara helt effektiva mot detta är BioProtect samt värsta konkurrenten Grotamar.

Det är dessutom tydligen inte bara RME som blandas i dieseln. Slaktavfall är tydligen inte helt ovanligt att göra dieseltillsatser av heller. Hur mycket av hela sanningen det nu kan ligga i det uttalandet?

 

Hittade f.ö. en självvulkande silikontejp som får en plats i min redan överfulla verktygslåda. Kan vara bra att ha till bl.a. att skydda segel från vantskruv, spridare etc. Får väl se om d är nåt att ha t nästa säsong men vad jag kände så lämnar den inga kletrester, var lätt att skära f att avlägsna efter användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om koncentrationen av bakterier är högre i båten än i bilen borde väl även bilens insprutningspump paja fast det tar längre tid, och med tanke på hur många dieselbilar det finns så borde väl problemet ha dykt upp. Eller behöver bakterierna ligga still en längre tid för att angripa metallen?

Jag tömmer tanken över vintern, skulle kanske tömma hela bränslesystemet också, lätt gjort iofs och motorn är lättluftad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieslar som får stå ett tag drabbas ofta av dieselbakerier om de tankas med vanlig diesel från landmacken. Bilar står sällan länge men de som gör det kan drabbas. Båten som vi haft sedan ny har jag aldrig tankat från landmacken, fyller alltid tanken full innan upptagning, tillsätter alltid Grotamar samt vattenutdrivande medel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kommer bakterierna som växer i en kombination av vatten och RME till pump och spridare så att de kan "etsa" som kanske är en omskrivning av rost, är nog inte vattenavskiljare och filter skötta, och då hjälper varken RME fri diesel eller några kemikalier.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det var definitivt inte rost, åtminstone såg det inte så ut på bilderna. Blankt o fint på alla sätt, men porer och liknande..

Jajja, jag vet inte och ärligt talat bryr jag mig inte så särskilt mycket om problemet i sig. Jag använder Grotamar, dränerar min lilla 20-literstank varje höst och byter filter varje vår så jag oroar mig inte särskilt mycket för vare sig igensatta filter eller ev skador på delar av bränslesystemet. Dock var det ganska intressant att se foton av spridare o dyl. samt "the real deal" i form av några burkar med klumparna ifråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RME är totalt värdelöst.

Jag har kört RME i lastbil, och inte bara drar den nästan dubbelt så mycket, det kan bli problem om man råkar tanka vanlig diesel, sedan så måste bilen in på service en gång i kvartalet för att byta bränslefilter.

 

Jag har också kört en hel del med RME (i bil) förbrukningen var densamma som med vanlig diesel, märkte ingen skillnad eller något problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RME är totalt värdelöst.

Jag har kört RME i lastbil, och inte bara drar den nästan dubbelt så mycket, det kan bli problem om man råkar tanka vanlig diesel, sedan så måste bilen in på service en gång i kvartalet för att byta bränslefilter. Och sist men inte minst, RME finns inte på så många stationer, så ibland måste man åka en omväg för att få tankat upp!

Huruvida det blir beväxningar på insidan tanken låter jag vara osagt, det låter knappast troligt, men med tanke på att filtren måste bytas med jämna mellanrum, så varför inte...

 

 

Det är väl en viss skillnad mellan ren RME dvs 100%

 

och vanlig diesel med 5 -7% RME-iblanddning som det ju i regel handlar om på tapparna.

 

http://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/rme 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Den försämrade smörjförmågan hos biodieseln som Volvo Penta framhåller påverkar även bränslepumpen(läs högtryckspump) ialla fall på en modern Comonraildiesel som jobbar med tryck på upp till 2000 bar, Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

 

RME är totalt värdelöst.

Jag har kört RME i lastbil, och inte bara drar den nästan dubbelt så mycket, det kan bli problem om man råkar tanka vanlig diesel, sedan så måste bilen in på service en gång i kvartalet för att byta bränslefilter.

 

Jag har också kört en hel del med RME (i bil) förbrukningen var densamma som med vanlig diesel, märkte ingen skillnad eller något problem...

 

Tja, vi hade 2 precis likadana bilar på mitt senaste åkeri, den ena var utrustad för enkom RME och den andra vanlig diesel. Båda bilarna som var Scania R580 2012, rullade i stort sett dygnet runt. Tankarna var 500 liter stora och de tankades 3-4 gånger per vecka!

På blandad körning så låg RME-bilen kring 6 liter/milen.

På blandad körning så låg den andra bilen kring 3 liter milen.

Jag vet inte hur det är med detta bränsle i båtar... Men RME-bilen var inne i stort sett 1 gång i kvartalet för att byta bränslefilter, då RME satte igen filtren.

Och den andra bilen var inne var 6 månad på sin normala milaservice...

På lastbilar är detta bränsle en total flopp och i Gbg finns det totalt 2 stationer som har RME för Preem och som lastbilar kan komma till.

Och jag har inte pratat med någon lastbilschaffis som kör en sådan här bil som är nöjd med RME, alla har en åsikt om den och den är totalt negativ över hela fältet...

Så jag utgår från min verklighet som lastbilschaufför, den enda marknad där jag har kört med detta bränsle, därav min åsikt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men alltså.... vad har jag fattat fel???? Runt 5-6% RME är väl idag tillsatt i ALL diesel på landmackarna, därav bakterieproblemet?? OKQ8 har väl typ ett tiotal mackar runtom i Sverige varav vad jag vet ingen belägen i mitt närområde, Preem ingen. När vi beställer bränsle till våra maskiner ifrågasätts det aldrig att det är (ren) diesel vi vill ha.

De fordon som kan framföras på ren RME har väl nån typ av godkännande av tillverkaren och med tanke på (bristen på) tillgång på bränslet finns väl knappast nån uppsjö av lastbilar som enbart körs på RME? ? Och det lär knappast finnas nån sån motor i båtvärlden?? Kör man en "vanlig" dieselmotor på ren RME kan säkerligen filterproblem mm uppstå men om grejerna är anpassade för biodiesel känns det underligt om saker o ting fullständigt skiter sig och man kan härröra problemen till RMEn enbart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

De fordon som kan framföras på ren RME har väl nån typ av godkännande av tillverkaren och med tanke på (bristen på) tillgång på bränslet finns väl knappast nån uppsjö av lastbilar som enbart körs på RME? ? Och det lär knappast finnas nån sån motor i båtvärlden?? Kör man en "vanlig" dieselmotor på ren RME kan säkerligen filterproblem mm uppstå men om grejerna är anpassade för biodiesel känns det underligt om saker o ting fullständigt skiter sig och man kan härröra problemen till RMEn enbart?

Det är här som de underbara återförsäljarna gör sitt intåg och antyder konstant att problemen som vi har fått enkom är våra egna problem som inte går på garantierna.

RME i lastbilsvärlden är ett relativt smalt och dåligt utnyttjat område, så där har vi inte mycket att sätta emot de första gångerna problemet uppstår, men när det är återkommande fel och alltid samma fel, då börjar även den mest krävande dra öronen åt sig.

Det är samma sak med ad-blue, de tankarna klarar inte av vår vinter och vår kyla, så varje år står det 100-tals lastbilar inne på verkstäderna för att byta filter och i vissa fall hela tankar för att systemet har frusit. Och det som är det konstiga i detta fallet är att Scania och Volvo som är Svensk-tillverkade med fabriker i Sverige klarar inte av att från början göra detta systemet frys-säkert...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...