Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
garherr

Båten på botten

Rekommendera Poster

Hej Alla 

 

Kan vi bara försöka hjälpa istället för att stjälpa.

Jag är själv delaktig i båtklubb som förare av traktor, teleskoplastare och vi har i sommar hjälpt ett flertal båtägare med div problem. allt från holländare på grund o tappade proppelrar mm till en brygg granne som låg djupt med en 27 fot segelbåt. 

dom var tre delägare i åldrar runt 25 år och hade rustat sin båt ordentligt men trots det och av slumpen så var folk borta samma helg 2 dagar och just då gick en genomföring sönder.

grannbåten såg att det låg djupt och fick tag i oss på varvssidan o vi tog elverk o länspump och gick till verket med glad ton, ut med traktor o roodbergvagn fixa bogsering mm inom 1 timme så låg båten på land och grabbarnas förälder kom o hjälpte till med avlastning mm.

grabbarna blev glada klubben glad då ingen eller inget allvrligare skedde, försäkringsbolaget behövde inte blandas in mm. 

 

sluta gnälla på dom som inte sett till båten och försök istället få intresset att glöda så fler vill lägga tid ideellt. själ lagt 4 kvällar denna vecka kommer 6 lördag till upptagningar mm plogning i vinter mm så jag vet att vi behöver fler med sug att göra något för klubben hamnen o båtgrannarna....

 

Lycka till med renoveringen som kommer till följd och hoppas suget bara blir större med tiden.  

vore dock kul att veta om du hittar anledningen till att det sjönk.

Mvh Magnus 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Skulle du kunna tänka dig att ställa din bil 20 kvarter hemifrån och sedan låta den stå där i 3-4 veckor utan tillsyn? Skulle du ens kunna tänka dig att åka på semester under 3-4 veckor utan tillsyn på ditt hus?

 

Jag tror inte att det handlar så mycket om gnäll för jag skiter högaktningsfullt i om man tittar till sin båt eller ej men det kan uppkomma skador på andras båtar som kan härledas till sin alldeles egna övergivna båt. Jag tror att folk har den uppfattningen att andra tar ett större ansvar för andras prylar än ägaren själv gör.

 

Aktsamhetskrav... är det inte också att man har koll, innan...

post-102122-0-49970600-1410514008.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammanfattningsvis:

 

Falang 1 (ägaren): Hjälp, jag har råkat illa ut. Hur ska jag lösa detta?
Falang 2: Skyll dig själv, du är lat och dum. Olyckor händer bara den som är lat och dum. Man får inte fråga om hjälp här på forumet. Man ska inte hjälpa varandra.

Falang 3: Olyckor händer mer sällan om vi hjälper varandra. Kan vi inte hjälpa varandra mer? Ingen är perfekt. Så här kan du göra...

 

Korrekt sammanfattat?

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sammanfattning!

 

Man får ju tydligt klart för sig att man inte så gärna vill hjälpa  "Falang 2".

De har ju så att säga själva valt att "själv är bäste dräng".

 

Det finns en grupp till här på MG, nämligen de som bara får hjälp och nästan aldrig bidrar med något konstruktivt. Det är ok tycker jag så länge man i övrigt "uppför sig" hyfsat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-79068-0-35403900-1410518544_thumb.jpg

 

Min båt är den röda som skadas pga garnnens (ryska ambassaden) slarviga hantering av båten.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bra, ännu två onödig skador som inte hade inträffat om någon visat det minsta intresse av att hjälpa till.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag fått omedelbar hjälp av första bästa person när motorn stannat, och blivit bogserad ngn sjömil eller två. Vederbörande villa absolut inte ha betalt på annat sätt än tacket.

 

Det måste ha varit en ovanlig incident jag lyckades vara med om, om man läser dessa svar. Lika ovanlig som Harrisburg, som likt Tage Danielsson var så osannolik att det antagligen inte hände på riktigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, låt alla som får problem stå sitt kast.

 

Låt de som får motorproblem driva in mot klipporna och låt båten krossas. Hade de tagit hand om sin båt och motor hade motorn aldrig stannat och då hade de aldrig behövt krossas mot klipporna.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och man gör dem en tjänst på sikt när man låter dem lära sig en läxa. Men ingen tackar för den tjänsten minsann.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Motorn ska som sagt inte tas upp ur vattnet. Det är tom. så att de som tar hand om dränkta motorer ibland transporterar dem i en vattentank till verkstaden. .

 

Mackey

 

Skall man tolka ovanstående som att luften ökar nivån på oxidationen?

 

 

Gör mig lite förbryllad i så fall, mina tinor(järn) verkar ju rosta mer i vattnet än på land.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att jämföra med ett hus haltar å det grövsta – en båt kan vid ett kritiskt och svårförutsett fel (säg att en relativt nybytt genomföring brister på grund av fel på legeringen) sjunka på 10 minuter, ett hus förfaller på 10 år.

 

Med andra ord: Har du inte själv sett att båten varit övergiven en längre period (läs; bott i grannbåten och inte åkt till jobbet) eller noterat att den öppna båten gradvis fyllts med regnvatten över en lång tid bör du av hänsynsskäl utgå ifrån ägaren haft en jäkla otur och agera utifrån det, dvs hjälpa till.

 

Tillbaka on topic. Jag har bärgat sjöflygplan där vi startat motorn inom en timme efter torrsättning och det har inte varit några problem. Känslig avionik kan räddas om den badar i destillerat vatten tills den kan se över av en behörig tekniker. Så även tändbxar med mera kan klara sig om man har tur och gör på rätt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Motorn ska som sagt inte tas upp ur vattnet. Det är tom. så att de som tar hand om dränkta motorer ibland transporterar dem i en vattentank till verkstaden. .

 

Mackey

 

Skall man tolka ovanstående som att luften ökar nivån på oxidationen?

 

 

Gör mig lite förbryllad i så fall, mina tinor(järn) verkar ju rosta mer i vattnet än på land.  

 

Oxidera kommer från ordet oxygen, alltså syre...       Så om ett material hålls i syrefattig miljö minskar risken för oxidation.

Det är väl ganska vanligt att tinor och ankare som utsätts för salt oxiderar lätt när det tas upp, men just när de ligger på botten brukar inte hända så mycket....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Motorn ska som sagt inte tas upp ur vattnet. Det är tom. så att de som tar hand om dränkta motorer ibland transporterar dem i en vattentank till verkstaden. .

 

Mackey

 

Skall man tolka ovanstående som att luften ökar nivån på oxidationen?

 

 

Gör mig lite förbryllad i så fall, mina tinor(järn) verkar ju rosta mer i vattnet än på land.  

 

Oxidera kommer från ordet oxygen, alltså syre...       Så om ett material hålls i syrefattig miljö minskar risken för oxidation.

Det är väl ganska vanligt att tinor och ankare som utsätts för salt oxiderar lätt när det tas upp, men just när de ligger på botten brukar inte hända så mycket....

 

Jag är införstådd med termen oxidera. Så långt är allt väl. Men att det inte skulle rosta i vattnet för att det skulle vara syrefattigt, nejdu det stämmer inte med mina observationer.

 

Alla som har båt och använt kätting och boj vet nog att den kättingen rostar. Mina tinor ligger i nästan året runt och de rostar väldigt snabbt så fort galvet är borta. Jag har förövrigt kätting på mina länkar som rostar mycket snabbare än den som ligger utomhus på kajen(används ibland till nätlänkar). Så, säger inte att ni har fel, men säger att det som jag ser stämmer inte in i bilden som givs.

 

Kan det vara så motorverkstaden håller motorn våt av något annat skäl? Kanske för att skölja bort saltet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att stål ska rosta så krävs både vatten och syre. Ju mer syre och vatten ju fortare rostar det.

 

Enkelt uttryckt kan man säga att syret oxiderar metallen samtidigt som vattnet reduceras och bidrar med "byggstenar" (joner) till rosten. Vattnet behövs även för att transporterar "byggstenarna".

 

I vatten finns det syrgas, det är ju vatten fiskarna andas, men det finns mycket mindre syre i vatten än i luft. Stål rostar i vatten, det vet alla, men vått stål i luft rostar mycket snabbare än vått stål i vatten.

 

Hoppas något blev klarare.

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väl att göra med vilken "väta" vi diskuterar också, ju högre koncentration kloridjoner i vätan desto mer rost vid en given syrehalt?

 

Hursomhelst, vad gäller elektronik i vatten: råkade glömma androidmobilen i fickförsedda badbrallorna vid ett dopp i Mälaren. Nallen var helt dygnsur inuti, tom vatten bakom displayen (tryckte man på den såg man vattnet röra sig under glaset). Nallen var påslagen när jag hoppade i, dessutom. Köpte en ny eftersom den verkade stendöd men lät den torka i en månad, och upptäckte sen av en slump att den fungerade fint igen :-) Enda kruxet var batteriet som tappade en hel del av sin kapacitet. Så den sjunkna motorns elektronik behöver inte nödvändigtvis vara förstörd.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabmeat skrev: Kan det vara så motorverkstaden håller motorn våt av något annat skäl? Kanske för att skölja bort saltet?
Jo, så har i alla fall jag uppfattat det. Att spä ut det lösta saltet i stor mängd sötvatten minskar ju koncentrationen vilket är viktigt eftersom salt aldrig kan avdunsta? För tyvärr är det också hygroskopiskt och suger alltså åt sig luftfuktighet annars (typ "torrboll" fuktsslukare mm), saltet måste kort sagt bort och det bästa lösningsmedlet är vatten!
[Jämför t.ex. med saltplurrade kläder, måste tvättas för att inte kännas råkallt fuktiga även efter initial tork. Eller vad gäller elektronik så leder ju saltlake ström, tydligen skrotas helt fabriksnya volvobilar efter översvämning av uppställningsplatserna här i Göteborg - för om sådana problembilar hittar ut på marknaden så vore det näranog katastrof för varumärket?]

Mackey: Håller med om att hög syrehalt allmänt sett ökar korrosion, men ett undantag från denna enkla regel tycks vara "rostfritt stål"?
[Ovan vattenytan kan det tyckas vara för evigt, vem har exempelvis hört talas om rostiga RF-beslag på däck? Sönderrostade pulpits, någon??
Men under vattenlinjen är ju ofta dyra brons-genomföringar fortfarande favoritmaterialet, för nånting tycks försämra RF:ens annars jättegoda egenskaper när det hamnar under vatten? (Själv tänker jag att detta "nånting" är bristande syretillgång, alltså så att bristande syrehalt faktiskt och överraskande nog orsakar korrosion. Kan möjligen förstås tekniskt ifall man tänker sig RF-stålet som "djupförzinkat", alltså oavsett hur mycket man än bearbetar det så bildas omedelbart en skyddande hinna av oxid ovanpå. Typ koppar-taks gröna hinna men alltså fullständigt ofärgat osynligt.) Har bra exempel om nån tvivlar. 
        
Nå, en sorts grundregel för all mekanik eller elektronik som saltdränkts borde väl vara "upp så snabbt som möjligt" innan vattentrycket pressar in löst och svårsköljt salt i riktigt smala spalter/mikrosprickor?
Och i övrigt att minska skadan genom att dränka objektet i nån större balja sött/destillerat vatten för att försöka "spä/skölja bort" saltet ungefär lika långt in vid samma vattentryck och tidrymd? (Elektronik har nog betydligt fler smala osköljbara spalter där kapillärkraften förstör jämfört med mekanik. Vete katten, men intressant tråd !? :) )]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är relativt, var med en gång för att rädda båten på bilden. Den gången var den bara vattenfylld. Några gubbar i hamnen öste och drog upp båten på bryggan. Senare samma sommar låg den åter vattenfylld, samma gubbar öste och drog upp den. Följande sommar, då bilden är tagen fick den ligga. Hjälpsamheten har en gräns...

Vi har vakttur en halv natt per båtägare och det har hänt att jag öst någon båt när det börjat se farligt ut. Hoppas att någon gör likadant eller hör av sig om min båt börjar ligga djupt.

God grannsämja är guld värt, även när det gäller bryggrannar.

post-91666-0-22832500-1410803248_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabmeat skrev: Kan det vara så motorverkstaden håller motorn våt av något annat skäl? Kanske för att skölja bort saltet?

Jo, så har i alla fall jag uppfattat det. Att spä ut det lösta saltet i stor mängd sötvatten minskar ju koncentrationen vilket är viktigt eftersom salt aldrig kan avdunsta? För tyvärr är det också hygroskopiskt och suger alltså åt sig luftfuktighet annars (typ "torrboll" fuktsslukare mm), saltet måste kort sagt bort och det bästa lösningsmedlet är vatten!

[Jämför t.ex. med saltplurrade kläder, måste tvättas för att inte kännas råkallt fuktiga även efter initial tork. Eller vad gäller elektronik så leder ju saltlake ström, tydligen skrotas helt fabriksnya volvobilar efter översvämning av uppställningsplatserna här i Göteborg - för om sådana problembilar hittar ut på marknaden så vore det näranog katastrof för varumärket?]

 

Mackey: Håller med om att hög syrehalt allmänt sett ökar korrosion, men ett undantag från denna enkla regel tycks vara "rostfritt stål"?

[Ovan vattenytan kan det tyckas vara för evigt, vem har exempelvis hört talas om rostiga RF-beslag på däck? Sönderrostade pulpits, någon??

Men under vattenlinjen är ju ofta dyra brons-genomföringar fortfarande favoritmaterialet, för nånting tycks försämra RF:ens annars jättegoda egenskaper när det hamnar under vatten? (Själv tänker jag att detta "nånting" är bristande syretillgång, alltså så att bristande syrehalt faktiskt och överraskande nog orsakar korrosion. Kan möjligen förstås tekniskt ifall man tänker sig RF-stålet som "djupförzinkat", alltså oavsett hur mycket man än bearbetar det så bildas omedelbart en skyddande hinna av oxid ovanpå. Typ koppar-taks gröna hinna men alltså fullständigt ofärgat osynligt.) Har bra exempel om nån tvivlar.         

Nå, en sorts grundregel för all mekanik eller elektronik som saltdränkts borde väl vara "upp så snabbt som möjligt" innan vattentrycket pressar in löst och svårsköljt salt i riktigt smala spalter/mikrosprickor?

Och i övrigt att minska skadan genom att dränka objektet i nån större balja sött/destillerat vatten för att försöka "spä/skölja bort" saltet ungefär lika långt in vid samma vattentryck och tidrymd? (Elektronik har nog betydligt fler smala osköljbara spalter där kapillärkraften förstör jämfört med mekanik. Vete katten, men intressant tråd !? :) )]

I vårt avlånga land finns dett massor av vatten som inte är salt och i det dränks det årligen några motorer. Även då är det viktigt att fortsätta att ha dem under vatten till hjälp kan fås.

I övrigt är det som du skriver angående "rostfritt". det behöver syre för att oxidera och få den skyddande hinnan. Problemet vid genomförningar är att du får ingen kontakt med syre mellan skrovet och flänsen, där du aplicerat tätningsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått höra av en bekant som har båten i samma hamn som var där dagen innan jag skulle titta till den att den inte hade sjunkit då, och de reagerande inte på att det var något som såg ut att vara fel. Så det måste ha hänt någon gång mellan lördagen och söndagen.

Hur som helst ligger bollen hos försäkringsbolaget och deras valda verkstad. Jag inväntar bara besked.

 

Och huruvida det är inte är ansvarsfullt att titta till sin båt oftare så kan jag väl hålla med i viss mån, men då vi aldrig haft några problem med den tidigare och det är gott om folk i rörelse i hamnen gjorde vi den bedömningen att vi inte behövde "anlita" någon att titta till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt för dig att alt var i sin ordning dagen innan båten sjönk. Då är det ju en "plötslig händelse" som försäkringsbolagen brukar ersätta utan knot.

 

Dessvärre verkar det ju som att engagemanget för att rädda en sjunkande båt varierar. Om du har båtgrannar som inte gör något utan att vara ombedda så kan det ju vara bra att vidtala några av dem och be dem hålla ett extra öga på båten när du inte har möjlighet att se efter den själv.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...