pramer 0 Postad 25 September , 2014 MEN...när jag startar motorn några minuter senare så verkar den inte riktigt uppföra sig. Motorn är varm, varvet på drygt 900 och ändå är ISC på 84%, varför får inte ISC order om att stänga så varvet sjunker? Engine Monitor, ,Monitor Item,Result,Unit, ,Engine speed,933,r/min, ,Intake pressure,42.16,kPa, ,Intake pressure,12.60,inHg, ,Atmospheric pressure,996.2,hPa, ,Atmospheric pressure,29.5,inHg, ,Ignition timing,BTDC 4,deg, ,Battery voltage (12-16),14.58,V, ,TPS voltage (0.5-4.5),0.723,V, ,Throttle valve opening (-1-90),0.6,deg, ,ISC valve opening,84,%, ,Fuel injection duration,2.37,ms, ,Intake temperature (below 70),15.6,°C, ,Intake temperature (below 158),60.0,°F, ,Engine temperature (below 130),53.5,°C, ,Engine temperature (below 266),128.0,°F, ,Oil pressure (below 842),422.1,kPa, ,Oil pressure (below 122),61.1,psi, ,Engine stop lanyard switch,OFF,, ,Shift position switch,ON,, ,Dual engine system switch,OFF,, ,Main switch,ON,, ,Overheat thermoswitch,OFF,, ,Shift cut-off switch,OFF,, Data Logger[Engine operating hours according to engine speed], ,Engine speed,Time[h], ,- 1000 r/min,133.6, ,1000 - 2000 r/min,161.8, ,2000 - 3000 r/min,31.2, ,3000 - 4000 r/min,31.8, ,4000 - 5000 r/min,34.8, ,5000 - 6000 r/min,2.9, ,6000 - 7000 r/min,0.0, ,Engine hours,396, Data Logger[Data comparison graph], ,Engine speed[r/min],Battery voltage (12-16)[V],TPS voltage (0.5-4.5)[V],Engine temperature (below 120)[°C],Intake pressure[kPa],Oil pressure (below 842)[kPa] ,600,14.0,0.72,43.0,47.4,410, ,550,13.5,0.72,44.3,43.9,410, ,600,14.0,0.72,45.5,43.4,405, ,600,14.0,0.72,47.0,43.4,410, ,600,14.0,0.72,48.0,43.4,410, ,900,14.0,0.72,48.5,43.4,420, ,900,14.5,0.72,50.0,42.0,420, ,950,14.5,0.72,51.5,42.4,420, ,950,14.5,0.72,52.3,43.9,420, ,950,14.5,0.72,54.5,43.4,420, ,1000,14.5,0.72,55.0,42.4,420, ,900,14.5,0.72,50.0,42.4,415, ,850,14.0,0.72,52.3,44.4,415, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 September , 2014 (redigerade) Jag tycker du ska läsa på kapitlet om link and sync i manualen så du vet och förstår vad du pysslar med. Har du skruvat på balansen mellan de två spjällhusen så är det mindre bra. Att släppa på stoppskruven riskerar att inte heller bli bra. Åtminstone inte om du inte har kollat och VET var du har dina spjäll. Spjällen ska precis landa på stoppskruven och inte i spjällhusen, dessutom måste hänsyn tas till balansen mellan de två husen. Att skruva på spjälljusteringarna var ju lixom inte det jag rekommenderade utan att justera ner TPSen till rätt värde för att se hur motorn (ffa varvtalet och ISCen) svarade på detta.. Redigerad 27 September , 2014 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 30 September , 2014 Provtur i helgen, 38 kn/5500 varv. Och tomgången på 700 så det känns ju bra. Ska ta bort luftburken när jag tagit upp båten o kolla hur spjällen står. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser