pramer 0 Postad 7 September , 2014 Tomgången ligger på 1000-1100, motorn går jämnt o fint. Men är ju för högt, blir inte så bra växlingar... På fullgas når den 5000, känns lite lågt. Tänkte det var mycket påväxt under men spolade av den och fortfatande 5000 varv, ca 33knop. Båten är en Yamarin 6420. Lossade gasvajern i motorn för att utesluta att den var feljusterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 September , 2014 Motorn har troligen gått i felsäkert läge, lyser motorlampan? När motorn inte får in alla eller relevanta signaler gör den så här. Tändningen fixeras till 10 grader BTDC och tomgångsventiler kommenderas i ett fast läge. Därav tomgångshöjningen och att du inte får ut maxeffekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 7 September , 2014 Ska kolla det. Är det att skaffa diagnostikkabel som gäller då, eller går det att avläsa nånting på instrumentet? På min f115 jag hade förut så blinkade motorlampan olika antal gånger för att visa vissa felkoder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 September , 2014 Eventuellt gör den det. Har bara pillat med Command Link på F150 och de visar inneliggande felkod direkt i varvräknaren om man tar fram rätt meny. Din båt har 6Y5-instrument och jag vet faktiskt inte om F150 lägger ut en fast signal eller blinkande i felkodstakt som din F115 gjorde. YDS är alltid bra att ha, kan köpas på E-bay för ca 500 kr. Du kan börja gå över alla kontaktstycken och inspektera kablagen då en trolig orsak är ett kontakt eller jordfel nånstans. Sen är F150s motorstyrning rätt dum och motorn kan gå i felsäkert läge även utan att den sätter felkod. I dessa fall får man helt enkelt koppla upp sej och analysera om de värden som produceras är rimliga. Vissa saker är inte heller övervakat, t ex är 5V referensen som är superviktig för motorns signalsystem inte det. Den får mätas upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 7 September , 2014 Åker till båten o kollar idag. 5v-referensen, är det lätt att kolla det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 7 September , 2014 Hmm, motorlampan varken lyste eller blinkade. Tog isär de flesta kontaktstycken jag såg och sprayade med 6-66. Lossade även kabeln från batteriet, tänkte det kanske nollställer något. Men fortfarande samma symptom, tomgång på 1000 varv. Frågan är om det med YDS syns nån felkod när motorlampan inte lyser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 September , 2014 Förmodligen inte, man får helt enkelt koppla upp sej och analysera driftvärdena och se vilken/vilka signaler som ligger snett. 5V dyker upp på i princip alla motorns givare och har flera utgångar från ECUn. 3 sladdsgivarna har dock en gemensam 5V på orange kabel, dessa är oljetrycksgivaren, spjällägesgivaren och insugstryckgivaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 8 September , 2014 Får försöka få den uppkopplad med YDS. Mäta 5 volten, är det att ha tändningen på och mäta mellan givarkabelns ena stift och jord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 September , 2014 Precis så o mät på två ställen då det kan va så att det är just den givaren man kopplar loss som drar ner. Härmed inte sagt att 5V är ditt problem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 8 September , 2014 Tack för snabba svar jarb! Jag får kolla vidare till helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 17 September , 2014 YDS på väg hem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 19 September , 2014 Blev tur till båten och kopplade upp mig med YDS. Batteriet i min laptop räckte dock inte så länge men jag hann spara en logg-fil. Får försöka fixa 12 volts-laddare och gör ett nytt försök. Vet inte hur man bäst analyserar det som presenteras av YDS? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 September , 2014 Har kollat och svarat på ditt meddelande med loggfilen. YDS visar en lagrad felkod på TPS-givaren och ett för högt TPS-värde på tomgång, 0,74-0,76 volt mot normala 0,70. Beror sannolikt på att spjällen av nån anledning står lite öppna. Kan bero på felsynkning eller mer troligt sträck i gasvajern. Vanligt fel på 64-or är att riggslangen i innerskrovet som innehåller bla vajrarna ramlar ner pga undermålig upphängning, detta är en tänkbar symptom på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 September , 2014 Såg nu att du redan kollat gasvajern. Då vill jag ha en dump när motorn går på tomgång. Den jag fick var med motorn avstängd. Framförallt är jag nyfiken på vilket ISC-värde du har på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 September , 2014 Såg nu att du redan kollat gasvajern. Då vill jag ha en dump när motorn går på tomgång. Den jag fick var med motorn avstängd. Framförallt är jag nyfiken på vilket ISC-värde du har på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 20 September , 2014 Nåt att tänka på när man ska spara loggar? Ska jag börja med en sån fil jag skickade fast med motorn startad? Den fil jag sparade kan jag inte öppna i "ECM record data graph", kan bara öppna den som text. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 September , 2014 Funkar bra, jag vill se alla absolutvärden när motorn går på tomgång. Den fil du skickade innehöll absolutvärden när motorn var avstängd. Däremot loggen, de sista minuterna motorn varit i drift var med, dock var loggen inte inställd att ta med ISC-värdet. Men en fil med motorn på tomgång räcker bra till att börja med OM inte du kan se att nåt värde fluktuerar kraftigt för då kan det vara en ledtråd. Två andra saker att kolla. Du ska höra hur ISCen resetar sej när du stänger av motorn, ska höras ett tydligt "tack.tack-tack-tack" när den taktar in sej i läge för nästa start. En annan sak är att demontera insugsljudämparen och kolla spjällens faktiska läge. Normalt synkar man en F150 till helt stängda spjäll och låter ISC själv sköta tomgången. Man kan dock ställa upp spjällen med en skruv om det finns behov av detta och man kan även justera spjällen parvis induviduellt, det sistnämnda ska du låta bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 September , 2014 En sak till, de värden jag vill ha ska vara med varm motor, motortempen måste vara minst 51 grader men helst helt genomvarm. En helt annan sak. Med tanke på din motors årsmodell/gångtid och tidiga F150s problem med balansaxlarna bör du läsa denna tråd om du inte sedan tidigare känner till problematiken. http://www.maringuiden.se/forum/topic/64198-balansaxelhaveri-yamaha-f150-06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 20 September , 2014 Ja det vore ju intressant att veta om spjällen är något öppna så som TPS:en påstår. Eller om de är stängda och TPS:en TROR att de är öppna. Men vi börjar med en logg med motorn igång. Ja jag har läst om balansaxlarna så en beställning från SIMyamaha verkar väl vara det mest prisväda. Men tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 September , 2014 Ja nåt verkar lurt här eftersom du även tappar effekt, om det bara var att spjällen stod lite tjuvöppna på tomgång borde du ändå nå full effekt. Det du skulle kunna göra är att köra en sväng med YDS inkopplat och se om tändningen slår ut eller ligger fast på 10 grader BTDC. SIM är bra att handla av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 September , 2014 De flesta som säljer YDS på E-bay brukar oxå skicka med en packe servicemanualer på CDen. Manualen till din motor heter LIT-18616-02-51, har du den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 24 September , 2014 Kopplade in YDS:en och startade motorn den här gången. Till min stora glädje så märker jag att varvet börjar sjunka när motortempen stiger, vid varm motor ligger den nu på 700-800. Ok, är allt bra nu då? En provtur kanske, kopplar bort YDS:en, stänger av motorn, sätter på kåpan och låser upp låset till båten. Startar sen motorn, 1100 varv igen... Har den hunnit kallna redan då tänker jag, var ju bara ett par minuter den var av. Motorn står och går några minuter, fortfarande 1100 varv. Hmm Frågan är ju om den där pluggen som sitter i diagnostikuttaget har någon funktion eller är det bara ett skydd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 24 September , 2014 Pluggen är bara ett skydd mvh tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 24 September , 2014 Ja då borde det ju inte ha med den att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 24 September , 2014 (redigerade) Så här såg det ut med motorn igång. Save date,September 24 2014, ECM No.:,63P8591A00, Diagnosis, ,Code,Item,Result,Condition, ,13,Pulser coil,Normal,, ,15,Engine temp sensor,Normal,, ,18,Throttle position sensor,Normal,, ,19,Battery voltage,Normal,, ,23,Intake temp sensor,Normal,, ,28,Shift position switch,Normal,, ,29,Intake press sensor,Normal,, ,37,Intake air passage,Normal,, ,39,Oil press sensor,Normal,, ,44,Engine stop lanyard switch,Off,, ,45,Shift cut-off switch,Normal,, ,46,Overheat thermoswitch,Normal,, Diagnosis Record, ,Total hours of operation,395, ,Code,Item,Occurred, ,29,Intake press sensor,64.4, ,28,Shift position switch,158.2, ,18,Throttle position sensor,395.8, Engine Monitor, ,Monitor Item,Result,Unit, ,Engine speed,802,r/min, ,Intake pressure,42.56,kPa, ,Intake pressure,12.72,inHg, ,Atmospheric pressure,996.2,hPa, ,Atmospheric pressure,29.5,inHg, ,Ignition timing,BTDC 4,deg, ,Battery voltage (12-16),14.32,V, ,TPS voltage (0.5-4.5),0.757,V, ,Throttle valve opening (-1-90),1.4,deg, ,ISC valve opening,68,%, ,Fuel injection duration,2.41,ms, ,Intake temperature (below 70),9.9,°C, ,Intake temperature (below 158),50.1,°F, ,Engine temperature (below 130),59.7,°C, ,Engine temperature (below 266),139.3,°F, ,Oil pressure (below 842),408.7,kPa, ,Oil pressure (below 122),59.7,psi, ,Engine stop lanyard switch,OFF,, ,Shift position switch,ON,, ,Dual engine system switch,OFF,, ,Main switch,ON,, ,Overheat thermoswitch,OFF,, ,Shift cut-off switch,OFF,, Data Logger[Engine operating hours according to engine speed], ,Engine speed,Time[h], ,- 1000 r/min,133.4, ,1000 - 2000 r/min,161.8, ,2000 - 3000 r/min,31.2, ,3000 - 4000 r/min,31.8, ,4000 - 5000 r/min,34.8, ,5000 - 6000 r/min,2.9, ,6000 - 7000 r/min,0.0, ,Engine hours,395, Data Logger[Data comparison graph], ,Engine speed[r/min],Battery voltage (12-16)[V],TPS voltage (0.5-4.5)[V],Engine temperature (below 120)[°C],Intake pressure[kPa],Oil pressure (below 842)[kPa] ,1100,14.5,0.74,44.0,42.4,430, ,1100,14.0,0.74,47.5,42.4,430, ,1000,14.0,0.74,14.0,46.9,430, ,1050,14.0,0.74,21.0,44.9,425, ,1050,14.0,0.74,28.5,44.9,420, ,950,14.5,0.74,35.5,44.9,425, ,950,14.5,0.74,42.0,43.9,425, ,850,14.0,0.76,47.0,43.4,415, ,750,14.0,0.76,51.5,45.4,415, ,750,14.0,0.76,54.5,44.9,410, ,800,14.5,0.76,57.5,45.4,410, ,800,14.0,0.74,59.7,43.4,410, ,750,14.0,0.74,60.0,42.4,410, Redigerad 24 September , 2014 av pramer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 24 September , 2014 Insug o trottel givare har du larm på .Deleta felen med ydis o testa igen mvh tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 24 September , 2014 Testade aldrig att deleta felen men jag ser nu i ydis-manualen att det är ju bara att markera en rad o välja delete. Då kanske motorn uppför sig som den gjorde när jag hade datorn inkopplad, hoppas jag iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 September , 2014 (redigerade) Insug o trottel givare har du larm på .Deleta felen med ydis o testa igen mvh tutte Njaee.. Han HAR inte larm på dessa men har HAFT. IPSen för väldigt länge sedan och TPSen helt nyligen. TPSen ligger inte i felkod i denna dump och gör det inte heller i den dump pramer tidigare skickat till mej med motorn avstängd. Att ta bort gamla felkoder spelar kvitta för driften men kan ge lite bättre överblick om felet är intermittent vilket detta numer verkar vara.. Redigerad 25 September , 2014 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 September , 2014 (redigerade) Ditt TPS-värde ligger som jag tidigare sagt högt, normalt tomgångsvärde 0,68 - 0,72. Ditt ISC värde är ganska normalt vilket kan tyda på att TPSen bara är feljusterad och att spjällen faktiskt är helt stängda. Detta behöver dock verifieras. Din tomgång är även här något hög, 700 rpm är normalt. Jag vet inte exakt vid vilket TPS-värde ECUn inte längre anser att tomgång föreligger men det kan ligga i det område du nu har i TPS-värde. En rätt synkad motor har vid 1100-1200 rpm ett TPS på 0,76-0,78 men då är oxå spjällen något öppna. När motorn är i tomgång styr den varvet i huvudsak med ISCen. Det som händer om man öppnar spjällen inom ett smalt område på tomgång är att ISCen kompenserar. På en rätt synkad motor (TPS 0,70, stängda spjäll) kan man öppna spjällen lite lite grand och det som händer då är att ISCen stänger sej för att bibehålla tomgångsvarvet. Om man tex har TPS 0,70 och ISC 60% och därifrån öppnar spjällen till TPS 0,72 så kommer ISC falla till ca 40% för att bibehålla tomgångsvarvet. Vid nåt TPS-värde (okänt för mej) kommer motorn att inte längre anse att tomgång föreligger och därför lämna tomgångsläge. Jag tror du har ett synk-problem eller eventuellt börjar din TPS bli trött. Kolla först att ISCen kör, tack-tack-tack när du stoppar motorn. Ge sen järnet och se att du har ett TPS-värde strax över 4V, motorn behöver inte va igång. Kolla sen att spjällen är helt stängda. Om ja testa att justera TPSen till 0,70. Om detta hjälper kvartstår ju ändå frågan varför du hamnade här. Det är egentligen en kraftig genväg men man förlorar inget på att testa, egentligen borde nog motorn synkas om helt så man helt 100% visste att man inte justerar bort en symptom istället för att laga ett fel. Det är ju nämligen det här att du även saknar mos i motorn.. Redigerad 25 September , 2014 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 25 September , 2014 Fick ner tps till 0.72 genom att skruva ut ställskruven (oops, var det den man inte skulle fingra på, eller vad sa du jarb). Provade sen (med motorn avstängd) att trycka fram gasen fullt, tps 4.03 har jag för mig, strax över 4.0 var den iaf. Sen när jag startar och motorn blir varm ser det ut som nedan. Lite väl lågt med närmre 600 varv men hellre det... ISC hörs även tydligt när jag stänger av motorn. Save date,September 25 2014, ECM No.:,63P8591A00, Diagnosis, ,Code,Item,Result,Condition, ,13,Pulser coil,Normal,, ,15,Engine temp sensor,Normal,, ,18,Throttle position sensor,Normal,, ,19,Battery voltage,Normal,, ,23,Intake temp sensor,Normal,, ,28,Shift position switch,Normal,, ,29,Intake press sensor,Normal,, ,37,Intake air passage,Normal,, ,39,Oil press sensor,Normal,, ,44,Engine stop lanyard switch,Off,, ,45,Shift cut-off switch,Normal,, ,46,Overheat thermoswitch,Normal,, Diagnosis Record, ,Total hours of operation,396, ,Code,Item,Occurred, ,,Diagnosis Record is unavailable., Engine Monitor, ,Monitor Item,Result,Unit, ,Engine speed,612,r/min, ,Intake pressure,46.42,kPa, ,Intake pressure,13.39,inHg, ,Atmospheric pressure,996.2,hPa, ,Atmospheric pressure,29.5,inHg, ,Ignition timing,TDC,deg, ,Battery voltage (12-16),14.28,V, ,TPS voltage (0.5-4.5),0.723,V, ,Throttle valve opening (-1-90),0.6,deg, ,ISC valve opening,69,%, ,Fuel injection duration,2.61,ms, ,Intake temperature (below 70),11.1,°C, ,Intake temperature (below 158),52.4,°F, ,Engine temperature (below 130),43.0,°C, ,Engine temperature (below 266),109.0,°F, ,Oil pressure (below 842),410.6,kPa, ,Oil pressure (below 122),60.1,psi, ,Engine stop lanyard switch,OFF,, ,Shift position switch,ON,, ,Dual engine system switch,OFF,, ,Main switch,ON,, ,Overheat thermoswitch,OFF,, ,Shift cut-off switch,OFF,, Data Logger[Engine operating hours according to engine speed], ,Engine speed,Time[h], ,- 1000 r/min,133.6, ,1000 - 2000 r/min,161.8, ,2000 - 3000 r/min,31.2, ,3000 - 4000 r/min,31.8, ,4000 - 5000 r/min,34.8, ,5000 - 6000 r/min,2.9, ,6000 - 7000 r/min,0.0, ,Engine hours,396, Data Logger[Data comparison graph], ,Engine speed[r/min],Battery voltage (12-16)[V],TPS voltage (0.5-4.5)[V],Engine temperature (below 120)[°C],Intake pressure[kPa],Oil pressure (below 842)[kPa] ,800,14.5,0.74,56.3,43.9,410, ,1100,13.0,0.76,52.0,40.5,425, ,1100,14.5,0.76,54.0,42.0,420, ,1100,14.5,0.76,56.0,43.9,425, ,1100,14.5,0.76,56.7,41.0,425, ,1100,14.5,0.76,57.5,43.4,420, ,850,13.5,0.72,14.0,46.4,425, ,850,14.0,0.72,20.0,47.9,425, ,800,14.0,0.72,27.0,47.4,420, ,700,14.0,0.72,34.5,44.9,415, ,650,14.0,0.72,38.5,46.4,410, ,600,14.0,0.72,41.0,45.9,415, ,600,14.0,0.72,43.0,47.4,410, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser