aligha 0 Postad 6 September , 2014 Hej! Kan någon hjälpa mig? Min knopmätare la av under färden. Varför slutar plötslig en knopmätare att fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 6 September , 2014 Ja du, båten kanske stannade, gick du på grund? Lite mer information kunde nog vara på sin plats. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aligha 0 Postad 6 September , 2014 Hej! Nej båten gick inte på grund och motorn stannade inte heller. menar du att knopmätaren kan stanna av grundstötning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 222 Postad 6 September , 2014 Ja. Stannar båten för att man går på grund, stannar ju knopmätaren. Men som sagt - lite fler ledtrådar vore bra om du skall få vettiga svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 6 September , 2014 Är det en paddelgivare du har, kan du ha fått snäckor, sjögräs eller annat skit i den som stoppat den. Har hänt mig en gång, och då backade jag i ganska hög fart och fick igång den. Ett alternativ är, om det nu är en paddelgivare, är att dra ur den inne i båten och snurra på den och kolla om instrumentet ger utslag. Om inte kan det vara ett elektrisk fel i givaren, fel i kablaget eller instrumentet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 September , 2014 Om det är en trycklogg så kan givaren ha gått sönder, slangen kan ha gått sönder eller lossnat någonstans eller så kan givaren eller slangen ha blivit tilltäppt. Sedan kan givetvis själva instrumentet ha gått sönder.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 7 September , 2014 Hej! Nej båten gick inte på grund och motorn stannade inte heller. menar du att knopmätaren kan stanna av grundstötning? Abslout menar jag det, stannar båten så visar knopmätaren 0 knop. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aligha 0 Postad 7 September , 2014 Är det en paddelgivare du har, kan du ha fått snäckor, sjögräs eller annat skit i den som stoppat den. Har hänt mig en gång, och då backade jag i ganska hög fart och fick igång den. Ett alternativ är, om det nu är en paddelgivare, är att dra ur den inne i båten och snurra på den och kolla om instrumentet ger utslag. Om inte kan det vara ett elektrisk fel i givaren, fel i kablaget eller instrumentet. Hej! Tack för ditt svar. Lite mer beskrivning: Jag vände båten i närheten av en sluss och där finns det ganska mycket näckrosor. Kort efter vändningen la knopmätaren av, men båten/motorn stannade aldrig . Jag vet faktiskt inte vilken modell av knopmätare jag har. I dag var jag ute till sjöss och körde båten med olika hastigheter i hopp om att knopmätaren kanske skulle vakna, men jag backade aldrig med höghastighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 7 September , 2014 Vad är märket på loggen? Frågar för att kunna gissa vad för typ av givare du har. Är det en modern GPS logg, har du ingen givare, för jag gissar att den är inbyggd instrumentet. Har du en trycklogg, har du en liten "pickup" monterad på akterspegeln som tar in vattentrycket. och ansluten till instrumentet med en gummislang. Typiskt för en trycklogg är att den knappast visar farter under 10 knop och att skalan på instrumentet är logaritmisk. Har du den vanligaste typen av logg, har den en paddelgivare som antingen sitter på akterspegeln eller inombords med en genomföring i botten av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 222 Postad 8 September , 2014 Jag tycker man skall skilja på mekaniska loggar och elektroniska med paddelhjul. Har man t ex en Sumlog kan vajern ha gått av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aligha 0 Postad 20 September , 2014 Är det en paddelgivare du har, kan du ha fått snäckor, sjögräs eller annat skit i den som stoppat den. Har hänt mig en gång, och då backade jag i ganska hög fart och fick igång den. Ett alternativ är, om det nu är en paddelgivare, är att dra ur den inne i båten och snurra på den och kolla om instrumentet ger utslag. Om inte kan det vara ett elektrisk fel i givaren, fel i kablaget eller instrumentet. Hej! Tack för hjälpen jag hade aldrig kommit på iden själv. Jag backa med hög fart och knopmätaren kom i gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser