Jas65 2 Postad 6 September , 2014 Hoppas att ngn kan hjälpa mig med detta Jag har ett ett alpha one med en Mercruiser 2.0 Cummins diesel fr 2010, i båten har jag Smartcraft instrument där jag kan calibrera tiltningen vilket jag gjort efter instruktionerna Min fråga då... När jag ligger över (kommer ej ihåg exakt) ca 20 knop och planar så går det ej att tilta ut, när jag går ner på lägre hastigheter så funkar det utmärkt, är det ngn eletronisk spärr som hindrar detta? Jag har även märkt att när jag tiltar ut i hastighet på den lägre skala så går båten helt kasst, man riktigt hör hur motor ej tycker om det vilket gör att jag alltid när jag är ute har drevet fullt nere viket funkar utmärkt för hastighet och komfort, jag är mest nyfiken på om vissa båtar mår bättre av att inte tilta ut överhuvudtaget eller om jag kan ha ett fel på systemet? Jag har en Uttern c68 Med vänlig hälsning Jas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 8 September , 2014 Har du kollat oljenivån i powertrim behållaren? Enda anledningen till att trimma ut drevet när du kör sakta är om du går in på nåt grunt område Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jas65 2 Postad 8 September , 2014 Jo, behållaren har vätska, pratade med auk verkstad som menade på att antingen har kalibreringen på Smartcraft instrumentet gjorts fel eller så är givaren på drevet felställd, skall prova att kalibrera om, kalibreringen utförs med 3 steg, steg 1= drevet helt nere, steg 2=drevet i mittenläge och steg 3=drevet i trailerläge, utförs steg 2 och man trimmar ut drevet för mkt så uppfattar elektroniken att drevet är i trailerläge vilket gör att när man kör på högre varv och fart stängs funktionen av elektroniskt för att skydda drev.Detta kan också isf vara anledningen att jag kan tilta ut ända in i trailerläget med trimknappen, normalt sätt skall det inte gå att tilta ut in i trailerläget med trimknappen, för att fortsätta in på trailerläget måste trimknappen tryckas in helt, dvs den har två lägen. Med vänlig hälsning Jas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 16 September , 2014 Jag har samma problem med mitt VP drev och i mitt fall så är det luft i systemet. Hoppas det löser sig för oss båda i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jas65 2 Postad 16 September , 2014 (redigerade) Jag har samma problem med mitt VP drev och i mitt fall så är det luft i systemet. Hoppas det löser sig för oss båda i vinter. Ja, dom får kolla detta i sam med vinteuppläggningen när drevet och motorn servas, funkar ju bra ändå men vill om det är ngt fel att det åtgärdas. Var ute häromdan med familjen, låg länge och småpruttade runt 5 kn, vid ngt tillfälle skulle jag dra på lite varpå hela fören reste sig mot himlen, slängde snabbt ett öga på tilmätaren som stod en bit in på trailerläge, i samband med den låga farten har jag förmodligen haft handen på gasspaken och utan att tänka på det tryckt på tilten varpå drevet höjt sig sakta, visar ändå hur viktig spärren mellan full tilt och trailerläge är. Med vänlig hälsning Jas Redigerad 16 September , 2014 av Jas65 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser