Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
3617

Bottenfärg

Rekommendera Poster

Har en Buster XL från 2004 där det har vuxit en del på botten. Ser ut att vara grundmålad från fabrik? Betyder det att man kan bottenmåla med vilken färg som helst eller vad rekommenderas för färg till en sådan båt?

/Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte satt mig in i vad som gäller exakt då jag beställde min alubåt målad från varvet. Däremot vet jag att de grundande med någon epoxi först, bottenfärger med metaller lär ju inte vara bra att smeta direkt på ett metallskrov av något slag.... så du bör nog se över din 10 år gamla grundmålning innan du smetar på "vilken färg somhelst".....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda jag vet är att inte använda kopparfärg.  Sålänge grundfärgen är i perfekt skick och tät händer inget. Men minsta repa och det fräter hål tämligen fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår granne har en Buster Magnum (2006?) och Yamaha Center monterade på fäste till ekolod för honom när båten var ny. Nu är hela fästet en stor uppsvälld "oxidblåsa" trots att båten gått uppe i Bottenviken med lite salt i vatten!

Pass upp så att inte din alubåt börjar oxidera...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår granne har en Buster Magnum (2006?) och Yamaha Center monterade på fäste till ekolod för honom när båten var ny. Nu är hela fästet en stor uppsvälld "oxidblåsa" trots att båten gått uppe i Bottenviken med lite salt i vatten!

Pass upp så att inte din alubåt börjar oxidera...

Det behövs inget salt för att metaller ska brytas ner, den minst ädla metallen äts upp av de strömmar som bildas när man blandar olika metaller utan att isolera dem från varandra ..........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst uppstår det galvanisk korrosion även hos oss, men salthalten i vattnet underlättar processen. Det är därför fenomenet är starkast på västkusten och sedan alltmer avtagande upp efter östkusten. Vi har också en alubåt med utombordare i en fjällsjö och där har vi inte behövt byta anoder på 25 år! Praktiskt Båtägande hade förresten några artiklar om metaller och korrosion i förrförra numret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...