karluno 59 Postad 5 September , 2014 hej har en 50hk Mercury utombordare helt ny för året,skall byta olja i motorn,ser att dom rekommenderar qvicksilver olja sae 25-40-köpt deras olja men fått fel dunk sae 25-50.som är till dom kompressormatade verado fyrtaktarna,är det tillsatser i den som inte passar dom vanliga fyrtaktsmotorerna?behöver jag byta dunken med oljan?denna kostar ju mer än 25-40 oljan,borde väl vara bättre då?skall jag byta dunken medolja,är ny vad det gäller fyrtakts utombordare,biloljor mc mm är mer mitt område, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 September , 2014 Varje olja har en text som säger vad för godkännande den har. Även om varje motortillverkare rekommenderar en speciell olja så är det egentligen mot ett lägsta godkännande. En del försöker säga att vissa oljor är så mycket bättre än sitt godkännande? Att den ena oljan är MYCKET bättre än den andra inom samma klass? Till exempel har jag en kompis som inte kan något om bilar eller oljor. Han har köpt en porsche… som rekommenderar enbart Mobil 1 helsyntet. Är den bättre än andra oljor av samma typ? Vad vet jag? I vart fall så kommer motorgarantin att gälla även om han får för sig att ta en annan olja (eftersom det står ett lägsta krav på godkännande i manualen.) Så i min värld så kollar du om din olja har samma godkännande. Sedan beslutar du om du går på klassen eller på rekomendationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 September , 2014 Oljeklassen är ju inte direkt problemet här då båda är FC-W klassade utan snarare viskositeten. Är det lämpligt att köra en så kladdig olja som 25W-50 är nog snarare frågan som bör ställas. Tyvärr sitter jag inte på svaret i just detta fallet men generellt bör man inte göra avsteg från tillverkarens rekommendation på viskositet om man inte vet exakt vad man pysslar med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 5 September , 2014 Oljeklassen är ju inte direkt problemet här då båda är FC-W klassade utan snarare viskositeten. Är det lämpligt att köra en så kladdig olja som 25W-50 är nog snarare frågan som bör ställas. Tyvärr sitter jag inte på svaret i just detta fallet men generellt bör man inte göra avsteg från tillverkarens rekommendation på viskositet om man inte vet exakt vad man pysslar med.står på Mercurys hemsida att den oljan ja fick sae 25-50 är acceptabel även till dom små fyrtakts motorerna,problemet är att ja köpte inte den på hemmaplan,utan en fem mil ifrån,nog lika bra att byta den mot den rekommenderade ,fan att jag skulle se fel på dunken,skall köpa nya glasögon i höst så ja inte gör samma fel igen,tror säkert den oljan går bra men kanske onödigt många tillsatser i den.ett virrvarr med oljor finns det, till bilen inga problem helsyntet sae 5-40,där kör ja med Castrol magnatech eller Shells olja helix,bytte den på bilen igår ,på tomten,har ett kvartsfat för spillolja som ja tömmer på återvinningen när det är fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 September , 2014 Jarb, skillnaden i viskositet vid normala temperaturer är liten mellan 25-40 och 25-50. Värdet 50 innebär att oljan fungerar i ett större temperaturintervall, bättre i den betydelsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 5 September , 2014 Jarb, skillnaden i viskositet vid normala temperaturer är liten mellan 25-40 och 25-50. Värdet 50 innebär att oljan fungerar i ett större temperaturintervall, bättre i den betydelsen? ja visst,tror ja kör med den,är ju murklans godkända olja så garantin bör ju gälla,konstig viskositet sae 25-40,eller 25-50?men det är ju marina oljor,och som sagt har haft tvåtaktsutombordare förut, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 September , 2014 "Värdet 50 innebär att oljan fungerar i ett större temperaturintervall, bättre i den betydelsen?" Nej, så är det inte det innebär att viskositeten är högre än för en 40 olja då oljan är varm, vilket inte alls behöver vara fördelaktigt utan tvärtom kan vara skadligt. Jarb har koll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 September , 2014 Tja, då återstår att definiera "varm" och då måste man se produktbladens tempkurvor? För upp till en viss temperatur, definierat av tempkurvorna, har oljorna SAMMA viskositet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 5 September , 2014 Använd den olja du köpt om du inte vill åka tillbaka och byta. Mercury säger att den fungerar med din motor, Bry dig därför inte om alla överängsliga båtägare. Lita på motortillverkaren. http://www.quicksilver-products.com/water/outboard/lubricants/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 September , 2014 Märkligt hur oljetrådar alltid lyckas engagera Nu orkar jag inte göra nån större djuplodande förklaring i tribologi men viskositetsklasserna enligt SAE-systemet har kommit till för att underlätta för konsumenter så man ska slippa bry sej så mycket om VI-index, API-tabeller och absoluta viskositeter. En 25W-50 Är kladdigare än en 25W-40 och det finns anledningar till att det är just den viskositetsklassen som främst rekommenderas. Vid den drifttemp motorn har och med de toleranser och spel den är tillverkad med är det helt enkelt denna viskositetklass som funkar bäst. Just i detta fallet konstaterar Mercury i sina rekomendationer att det är främst 25W-40 som gäller men 25W-50 är acceptabelt. Generellt kan man säga att nackdelarna med att åka med för tjock olja är att den skapar ökad friktion som tar verkningsgrad, den ökade friktionen skapar oönskad värme, det kan uppstå kavitation i smörjställena och i värsta fall skumbildning som binder luft i oljan och luft smörjer ju som alla vet sådär.. Vad är då nackdelen att åka med 25W-50 i detta fallet? Tja, nåt överdrivet extra slitage behöver du nog inte oroa dej för för då hade Mercury inte klassat den som acceptabel, däremot får du nog dras med lite högre soppaförbrukning. Det kostar förmodligen mer soppa att åka o byta oljan än vad du kommer spara på rätt viskositet.. Är du en petig typ så åker du och byter och är du mindre petig så kör du denna olja i år och köper rätt viskositet till nästa oljebyte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser