Gäst BonusVita Postad 5 September , 2014 Jag funderar ju på att slänga ut min inombordare och skaffa mig en utombordare, när jag stötte på denna lösning. http://www.blocket.se/goteborg/Utombordare_9_9Hk___Gasoldriven_55176079.htm?sa=1 Och det verkar ju intressant, speciellt med tanke på att i en trång båt även ta bort bränsletanken och istället ha en stor p11 eller liknande. Men hur mycket drar en sådan maskin? Går det att sammankoppla motorn med spisen? Hur mycket låter den och vibrerar den? Se mer om annonsen hinner försvinna på http://www.lehr.se/lp99/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 5 September , 2014 Kolla vad sjömilskostnaden blir.Och i din båt är det nog snarare inombordare som är aktuellt - inte lätt att klättra över en akterruff för att hantera motorn (fälla upp vid segling etc) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 5 September , 2014 Nu var det ju faktiskt inte det min fråga gällde, om huruvida det är lätt eller enkelt att hantera en aktersnurra på min båt, utan om denna motors egenskaper. Men för att klargöra, så kommer min inombordare aldrig någonsin igen tillbaka in i båten och ej heller någon liknande lösning. Utan framdriften kommer bli via en utombordare, frågan är bara vilken. Och ja, sjömilskostnaden, vad blir den? Hur länge räcker en flaska? etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 September , 2014 Man får ut ca 35% mer energi ur gasol jämfört bensin. En P11 skulle nog rymma 30-40 lit bensin. Några direkta fördelar med gasol ser inte jag, det är i princip samma motor men med en annan typ av förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 5 September , 2014 Om du läser din egna länk framgår att motorn på 9,9 hk förbrukar fem liter gasol på sex timmar på halvfart. Din båt gör då c:a fem knop, och kommer på sex timmar 30 M.5 kg gasol kostar att fylla 299 kr på OK/Q8, https://www.okq8.se/Pa-stationen/Butiken/Hem-fritid/GasolDu får då en sjömilskostnad för bränsle på 299/30=c:a 10 kr/sjömil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 September , 2014 tycker mig känna igen grundmotorn. kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NFBiffen 0 Postad 5 September , 2014 Gasolfyllarna tar 285:- för att fylla en P11. Dom finns inte i Göteborgstrakten men det borde väl finnas något motsvarnade företag? Om det lönar sej jämfört med en bensinare har jag ingen aning om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 5 September , 2014 Om du läser din egna länk framgår att motorn på 9,9 hk förbrukar fem liter gasol på sex timmar på halvfart. Din båt gör då c:a fem knop, och kommer på sex timmar 30 M. 5 kg gasol kostar att fylla 299 kr på OK/Q8, https://www.okq8.se/Pa-stationen/Butiken/Hem-fritid/Gasol Du får då en sjömilskostnad för bränsle på 299/30=c:a 10 kr/sjömil. Fast flaskan innehåller 5kg gasol och propan i vätskeform väger 0,51kg/l vilket gör att volymen gas i flaskan är 9,8liter så då räcker den 11,8 timmar, i 5 knop kommer du då 59 M så kostnaden blir 299/59=5,1kr/sjömil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 5 September , 2014 (redigerade) Kolla länken; där står hur länge en femkilos gasoltub räcker. Det står inget om antal liter. Jag har råkat skriva fel tidigare; går inte redigera nu. Redigerad 5 September , 2014 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 5 September , 2014 Aha där står ju i klartext att den drar 1,67 liter i timmen vid 3000rpm, det blir lite svårt att få ekonomi i det när gasol kostar ca 30kr/l och energiinnehållet bara är 35% högre än bensin. Praktisk och rent med gasolen dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 5 September , 2014 Värdens första ?? Jag är nästan säker på att det fanns gasoldrivna utombordare på typ 50/60 talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 5 September , 2014 Be att få provköra en för att jämföra med traditionell bensinare. En gasolflaskas storlek/volym hänger helt samman med den vikt på gasolen du väljer att köpa. Materialet på flaskan bestämmer du själv, komposit, aluminium eller stål. Materialvalet ger också olika vikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 September , 2014 En bisak, men besväret och kostnaden för att ta sig till ett ställe för att fylla gasol. Man får väl räkna in milkostnaden för bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 6 September , 2014 (redigerade) På sommaren har dom gasol på dom flesta ställen där man säljer bränsle, men jag förstår inte riktigt vitsen med gasol, en 12 liters bensintank tar ju inte mer plats än en p11 gasol Ok kanske något renare avgaser men ändå! Bensin finns ju dessutom på fler ställen Redigerad 6 September , 2014 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 6 September , 2014 På sommaren har dom gasol på dom flesta ställen där man säljer bränsle, men jag förstår inte riktigt vitsen med gasol, en 12 liters bensintank tar ju inte mer plats än en p11 gasol Ok kanske något renare avgaser men ändå! Bensin finns ju dessutom på fler ställen Men en P11 innehåller 25-30 liter flytande gasol. Man mäter gasol i kilo och bensin i liter, där av ibland lite svåra konstiga jämförelser. På Gasoldirekt i Skepplanda fyller man gasol för 25Kr/Kg, dom öppnar snart i Kungsbacka också. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 6 September , 2014 Gasol finns att köpa på många ställen i handeln. Då behöver det inte bli något extra körande, kan fixas när bilen tankas, på väg till båten etc. En gasolflaska byts mot en likadan typ som den som köpts första gången vid köp av ny gasol, dvs inget fyllande. Använder man dessutom gasol till grill eller annat hemma så ska ju byten göras ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 6 September , 2014 Gasol för 25kr/kg blir 12,74kr/liter och det är klart konkurrenskraftigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 September , 2014 På sommaren har dom gasol på dom flesta ställen där man säljer bränsle, men jag förstår inte riktigt vitsen med gasol, en 12 liters bensintank tar ju inte mer plats än en p11 gasol Ok kanske något renare avgaser men ändå! Bensin finns ju dessutom på fler ställen En P11 är 300 mm i diam och är 605 mm hög, det motsvarar en volym på 42 liter.(innervolym på flaskan är 26 liter). En fylld P11 väger 25,9 kg. Bensin har en densitet på 752, energiinnehållet är 8940. Energiinnehållet för propan är 12800. 11 kg gasol har samma energimängd som 15,7 kg bensin vilket motsvarar 20,9 liter bensin. Kan man fylla gasol för 25 kr/kg (vilket är väldigt billigt) så kostar en flaskfyllning 275 kr, motsvarande mängd bensin kostar ca 300 kr. Men oftast får man betala minst 50 kr/kg gasol, då är gasolen betydligt dyrare. Gasol blir tyngre tack vare flaskan. Gasolflaskor är också dyrare än bensindunkar. Vill man minska utsläppen och vara snäll mot miljön så kör man alkylatbensin. Vitsen med gasol är fortfarande obegriplig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 6 September , 2014 Nu är ju flaskan inte skapt som en cylinder sett till den yttre volymen, men jag är med på resonemanget. En fylld 10 kg gasolflaska av komposit väger ca17 kg och flaskan köps bara första gången sedan byts den mot en likadan vid nästa köp av gasol. Vad kostar Alkylatbensinen om den köps per ilter (anta ca 15 l per tankning) och hur kommer den att transporteras? Sedan vore det intressant att utveckla miljöpåverkan, alkylatbensin vs gasol, använt som energi till en utombordare. TS är ju intresserad av att ha en typ av energikälla för att minska antalet emballage (och kanske hantering?) ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 6 September , 2014 Alkylat brukar finnas på pump på sjömacken. Pris, som 95 blyfritt med "sjömackspåslag" sist jag tankade, så kanske en 16-17-18 kr litern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 6 September , 2014 Tack Peter_K då vet vi ca priset vid sjömacken och "pumpen", om valet finns att tanka alkylat där bränslet normalt inhandlas. Om motorn har samma prestanda/gångegenskaper och miljöaspekten bedöms som likvärdigt eller ointressant, så blir det väl att titta på inköpspris på motorvalen, kostnad per körd enhet - eller bara rent hanteringsmässigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 6 September , 2014 Det är hugget som stucket mao... Den absolut och troligtvis enda orsaken till att man skulle skaffa sig en sådan här motor, vore för miljöaspekten. I övrigt är den lika dyr om inte dyrare som en vanlig utombordare! Och hur mycket plats skulle man spara? Och den måste väl precis som med alla andra motorer har lika mycket service och underhåll för att kunna fungera så bäst som möjligt. Men det är väl snarare mer som med moderna bilar, alltså inget jobb man gör själv utan man måste lämna in den till en verkstad, och inte vilken verkstad som helst, för skrotniklas på hörnet lär ju inte kunna något om denna motor! Alltså ytterligare en kostnadsaspekt att ta med i slutpriset... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 September , 2014 Ärligt talat, verkar inte detta humbug? Man gör jämförelser mellan en gasoldriven fyrtakts utombordare och bensindrivan tvåtaktare. Självklart är gasellen enormt mycket bättre. Skillnaden hade varit mycket mindre om man jämfört med en fyrtakts bensinare och nästan obefintlig om man kört bensin-fyrtaktaren på alkylat. Jag läste på hemsidan: "återstoden av spill från användningen av bensin på fartygen bidragit till nedbrytningen av området". Eh? Användningen av bensin på handelsfartyg är nästan obefintlig pga säkerhetsbestämmelser. Om man nu inte menar fartyg=fritidsbåtar. "Ombord på fartyget, kördes allt från kompressorer till vetenskaplig testutrustning och varselljus med bensindrivna generatorer. Bensin är farligt att använda, kan vara svårt att lagra och kolmonoxiden den producerar har en förödande effekt på välbefinnandet hos ett fartygs besättning. Kabyssens spisar drivs genom renare förbränning av gasol." Eh? Vilka fartyg gäller detta? Grundaren av företaget är Kapten Bernardo Herzer. Han är "licensierad fartygskapten"? Det låter som kustskepparintyget, möjligen Fartygsbefäl klass 8. Han har "färdades över 40.000 nautiska mil över hela världen". Ja, vem fan har inte det och jag känner flera som "färdats" mer bara som fritidsskeppare. Läs denna sidan http://www.lehr.se/kapten-bernardo-j-herzer/ Jag tror detta bara är ett fult sätt att tjäna pengar. Alla vet ju att gasdrivna bilar är miljövänliga, alltså spinner man på det. Men tex bussar som går på gas har en helt annan motor och dessutom kör man inte på gasol utan på fordonsgas som till största delen består av metan. Gasoltruckar finns men ersätts ofta av dieseltruckar idag av kostnadsskäl. De körs dessutom på flytande gasol. Jag tror företaget köper kinesiska snurror, modifierar till gasoldrift och säljer med mycket god förtjänst. Nog är det konstigt att inte de stora, etablerade tillverkarna satsar på gasoldrift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 September , 2014 Jo, motorn verkar i grunden misstänkt lik en "Hidea" enligt bilden nedan? (Har inte kollat men den är väl tillverkad i Kina och säkert rejält billigare, så själva konverteringen verkar smått ohemult dyr??)Googlade så här och en sökträff blev denna forumtråd. (Tipstack f.ö. till "andygere" i den tråden, min bild är hopklippt av hans två länkar.)Kan varken säga bu eller bä om gasol som motorbränsle för innan TS skapade denna mg-tråd visste jag inte ens att sådana fanns. Gasolkonvertering tydligen ingen större nyhet. Väcker funderingar, alltså tipstack även till dig! [Detta med "förgasaren" verkar ha haft sina problem trots att gasolen ju är en gas vid normalt lufttryck, men isproppar kan bildas vid häftig trycksänkning och förångning särskilt i fuktig omgivning. Alla som försökt fylla en braständare ur sprayburkars usla munstycken kan nog skriva under på det?Ordet "förgasare" borde rent av här bytas mot "luft-inblandare" istället, bränslet förgasas väl automatiskt av trycksänkningen men behöver naturligtvis ändå luftblandas? Motorn går tydligen att köra inomhus på samma villkor som en gasspis, se där åtminstone ett inomhus-miljöargument?(Ser även en liten nörddetalj angående tändstiftsgapet längd, tydligen 0,6 för gasoldrift istället för normala ca 1 mm trots CDI i bägge fallen och klurar litet på lättantändlighet, sotbildning etc utan att bli särskilt klokare.)Enligt bilden tycks motorn ha samma prestanda oavsett bränslena, också en källa till "kul" funderingar om verkningsgrader, insugstryck, ångbildningsentalpi och allt vad det heter. Amatörmässiga funderingar, men men.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 7 September , 2014 Nu jämförs faktiskt gasol mot både 2- och 4 takt på deras hemsida. Alkylatbensinen är snällare mot användaren än vanlig bensin då den innehåller mindre farliga ämnen, men i övrigt så är det faktiskt just bensin. Bhemac, sidan du länkar till måste vara översatt med något internetverktyg, dvs den är ju obegriplig. Rätt översatt så lär blir betydelsen/innehållet bli något helt annat. Gasol är flytande och tas ut antingen som gasfas eller vätskefas beroende på vilken energimämgd som behövs. Fordonsgas kan vara många olika gaser, alternativt samma gas men framställd på olika sätt. Någon måste väl också börja med andra alternativ, såg på deras hemsida att Miljöministern var på besök under Båtmässan i vintras. Angående att tjäna pengar, är väl det generellt inget fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 September , 2014 Jag skulle gärna se en jämförelse mellan gasol och alkylat, en sak är i alla fall helt klar, alkylat är enormt mycket bättre än vanlig bensin, i synnerhet i tvåtaktare. I alkylat finns nästan inga aromater, olefiner, svavel eller bensen. Alkylat är heller inte lika lika giftig för vattenlevande organismer. GreenOne AB är svensk distributör för Lehr, märkligt att man inte ser till att få den svenska texten på sidan lite bättre? Fordonsgas som miljöbilar mm körs på är något helt annat än gasol. Läs HÄR. En stor skillnad är att den lagras med ca 10 ggr högre tryck. Intresset för miljöprodukter är stort idag men det lockar också till sig en del oseriösa lycksökare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 8 September , 2014 (redigerade) Lite info: Saxat från PREEM: I Sverige kallas propan för motorgas när det används som fordonsbränsle. Bilar som drivs med motorgas ger mellan tio och 15 procent mindre koldioxidutsläpp och väsentligt mindre utsläpp av kväveoxider och koloxid än en bensindriven bil. Motorgas används över hela världen och finns under produktnamn som Autogas, LPG och GPL. OBS! Motorgas och fordonsgas är olika produkter. Aktuella priser Bensin 95 14,88 kr/liter Bensin 98 15,38 kr/liter Etanol E85 9,99 kr/liter Motorgas/LPG 9,83 kr/liter Lite blandat: Man får inte tanka LPG i lös flaska, bara i fast installation i fordon. Flaskan/tanken måste ha säkerhetsventil som gör att man inte kan fylla mer än 80% volym Skatten är betydligt högre på Flaskgasol (Gasol B ) Produkt Energiskatt CO2-skatt Totalt Gasol A 0 2599 2599 Gasol B 1048 3249 4297 Gasol A, Gasol som används för drift av motordrivet fordon, fartyg eller luftfartyg. Gasol B, Gasol som används för annat ändamål än som avses under Gasol A LSE 2 kap 1 § pkt 4. enhet kr per 1 000kg husbilsklubben har avhandlat detta med motorgas som drivmedel till kök/värmare m.m utförligt. Redigerad 8 September , 2014 av Gunnar_ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 September , 2014 Att köra denna snurra på LPG skulle vara bra. Då blir det billigare och gasen kan även användas för kök/uppvärmning, just detta lockar husbilsägare med bensinmotor. Men LPG får bara fyllas i fast tank så man bör nog ha båten på trailer för att ta sig till ett tankställe. Det finns drygt 30 tankställen i Sverige men troligen ingen sjömack. Vilken bensinmotor som helst kan konverteras till LPG, något som en del husbilsägare gjort. Men många båtägare är ju hypernervösa för en 2kg gasolflaska, hur ska de klara att åka omkring med kanske 40 kg gas? Vanlig gasol är samma sak men dyrare än LPG. Fordonsgas är som sagts något helt annat. I Sverige består fordonsgasen till 50% av biogas. Fordonsgasen är mer miljövänlig och kostnadseffektiv. Men det finns bara ca 90 tankställen i landet. När man jämför kostnaden för olika bränsle så kan man inte räkna med kronor per liter. Man måste räkna med energiinnehållet dvs kWh för att kunna jämföra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 8 September , 2014 Lite OT kanske, men; LPG och gasol är samma sak. Gasol heter det i folkmun/handelsnamn på svenska. Skattesatserna skiljer, dvs köpt i flaska för de ändamål som nämns ovan så är det det som gäller. Som motorgas så är det till fordon, där bl a truckar har en speciell flaska som faller under motorgas. Fordongas kan vara antingen Biogas eller Naturgas, men med helt olika ursprung och även olika miljöpåverkan. Tycker ändå att tanken i tråden inledningsvis är rätt, dvs att kan man kombinera en energikälla ombord så är det bra. Även om Alkylatbensin är bättre än vanlig bensin så är bensin i dess olika former inte direkt hälsofrämjande att hantera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser