Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Gäst MaxSchmeling

Påbyggnad Storebro 31 - igen :-)

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Jag har tidigare haft denna idé ute och fick idéer och förslag. Nu har tanken konkretiserats och ser ungefär ut som följer. Innan du tar till dig tanken så betänk att när jobbet är klart så skall det se ut som om det var gjort från början och inget annat. Vi vill uppnå följande; bli av med kapellet som tak och istället få ett som lätt kan dras runt taket i en kanal. Det skall också vara lätt att med några skruvar kunna montera ner taket för motortillgång och annat. En annan grej är att bilden ljuger aningen eftersom påbyggnad blir mer slimmad än bilden ger uttryck för.

Man kan absolut ha synpunkter på att förändra en båt från något till något annat men vår båtfilosofi är att inte bara hålla båten i fint skick men också att låta den leva med sin tid och efter våra önskemål och diverse problemlösningar. Det är mao inget museiföremål som flyter runt i Östersjön.

Det som jag (händig utan att skryta) stöter på patrull med är ramkonstruktionen och taket. Helst hade jag gjort det i en lätt aluprofil och där stödbenen akterut också är i samma material men hur bygger man då upp innehållet i ramen?

Dyvinicell och epoxy men själva taket då...

Rött: ramkonstruktion

Gult: Öppningar

Grönt: Taklucka fast vänd på andra hållet (såklart)

Blått: Nytt kapell i skena mot tak

Lila: Grabrails runt taket

post-102122-0-62720900-1409901370_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Gult: öppningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gult: öppningar

Jag tycker verkligen inte att man ska bygga om en klassisk båt på det viset. Du har ju en otroligt fin båt, ändra inte originalet. Låt båten vara original, och i det fina skick den är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skiter i huruvida du bygger tak eller ej på din Storö. Men om du gör du får du ju se till att det lirar med övrig design på båten. 

Taket på din skiss ser rent för dj-ligt ut. Gör om, gör rätt.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det enda sätt att få det att se ut som ett originalbygge – alltså inte påplastat efteråt – är att plocka av det gamla taket över styrhytten och antingen förlänga det eller bygga ett helt nytt. Misstänker att den befintliga bågen kommer att se konstig ut mitt på taket så jag skulle inte räkna med att kunna återanvända den, iaf inte på samma plats.

När det gäller ram så ska inte taket behöva någon om det görs rätt, däremot tycker jag att de stöttorna i aktern ska vara av trä likt ramverket till styrhytten. Då blir det snyggast, det brukar sällan bli bra om man blandar för många material.

Annat man kan göra för att förstärka fabrikskänslan är att tillverka nya grabrails som går i hela takets förlängning i linje med de som nu sitter på taket till styrhytten, det är sådana detaljer som gör helheten.

Tycker för övrigt inte att man ska oroa sig över att bygga om en båt, dvs "förstöra" en originalbåt. Var sak har sin tid och har man en båt man gillar är det väl bara att anpassa den efter de behov man har. Det enda önskvärda är väl att man gör det med finess och kanske tänker lite i termer kring eventuellt återställande i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tro mig grabbar, jag gör inget som gör båten ful - det trodde jag ni förstod vid det här laget. Ritningen är en skiss, inget annat - det tycker jag framgår rätt tydligt. Kanske besitter jag mer fantasi än andra men jag vill vara trogen både dåtid men också nutid.

Vi äger en välskött och väldigt fin båt men banne mig inget museiföremål, basta!

Redigerad av MaxSchmeling
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tro mig grabbar, jag gör inget som gör båten ful - det trodde jag ni förstod vid det här laget. Ritningen är en skiss, inget annat - det tycker jag framgår rätt tydligt. Kanske besitter jag mer fantasi än andra men jag vill vara trogen både dåtid men också nutid.

Vi äger en välskött och väldigt fin båt men banne mig inget museiföremål, basta!

Nu frågade DU vad andra tyckte och då tycker jag inte man ska förändra originalet utan hålla sig till det, museiföremål eller inte. :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu frågade DU vad andra tyckte och då tycker jag inte man ska förändra originalet utan hålla sig till det, museiföremål eller inte. :P

Jag måste nog tillstå att för en gångs skull håller jag med "Max".

Det han gör brukar bli rätt ok. 

En skiss är en skiss.

Sen spelar det väl inte så stor roll på en gammal motorbåt.

Huvudsaken är att ombyggnaden får den funktion som avses.

Att det sen inte skulle bli rätt skapligt utseendemässigt är jag inte orolig för - även om jag aldrig kommer att ha ont av det IRL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Kossor; fel? Jag frågade inte vad ni tyckte om projektet.

Toaen; "rätt ok";)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MaxSchmeling - hela forumgrejen handlar väl om någon form av feedback?

Tycker du gör helt rätt att bygga om efter eget tycke och funktion!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen; "rätt ok";)

Ok missförstod frågeställningen max, men då vet du ju vad jag tycker. Och jag tycker en klassiker är just en klassiker och de ändrar man inte, nu vet du vad jag tycker. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen; "rätt ok";)

Ok missförstod frågeställningen max, men då vet du ju vad jag tycker. Och jag tycker en klassiker är just en klassiker och de ändrar man inte, nu vet du vad jag tycker. :D

Men även jag kan ha fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Och jag påstår inte att jag har rätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Jag skulle nog försöka flytta på bågen, alternativt ta bort den helt, den gör att din påbyggnad bara ser fel ut...

Men om du kan flytta bågen bakåt säg 1 meter, förlänga taket framför och skapa ett par stolpar som går i liv med bågen, så att det ser enhetligt ut. Och bakom bågen har du istället ett kapell. Då får du en större solterass utan en massa krims-krams som bara är i vägen... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att du kan göra en snygg lösning Danne, men det blir ju ett helvete att ta sig ut på däck (och in igen). Du skulle ha öppningar i taket som gick in en bit där du har gulmarkerat, fast det blir kanske svårt att få till snyggt. Tänker lite som måsvingemerca.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstig nog tycker TS illa om den svenska sommaren :unsure:

En 31-fotare har antagligen "inneplats" så det duger när det kommer en byga  -_-

Inte fattar jag varför, men det är ju jag................. :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag tror inte att det blir så jobbigt att komma i o ut eftersom det ser ut så idag med kapellet uppe. Man kan ju till och med göra bredare öppningar i "kapelldörrarna".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Letade rätt på en bild som kanske kan vara inspirerande? Ingen Storebro men klassisk.

Själklart ska du bygga något som är både i rätt stil i förhållande till båten och modernt!

post-68277-0-94197500-1410110973_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Letade rätt på en bild som kanske kan vara inspirerande? Ingen Storebro men klassisk.

Själklart ska du bygga något som är både i rätt stil i förhållande till båten och modernt!

Snyggt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Hittade denna bild som jag gjorde för ett bra tag sedan. Den på akterkant placerade targabågen ser lite underlig ut men den låser också takkonstruktionen. Om inte annat så kommer detta utseende att få båten att se mycket längre ut.

post-102122-0-98613300-1410188035.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade denna bild som jag gjorde för ett bra tag sedan. Den på akterkant placerade targabågen ser lite underlig ut men den låser också takkonstruktionen. Om inte annat så kommer detta utseende att få båten att se mycket längre ut.

Med en mycket smäckrare targabåge blir det nog mycket bra, kanske i rostfria dubbla rör så får

ni en stadig konstruktion,för att få takförlängningen stadig så kan det vara intresant att kolla

om kolfiber är lämpligt som väv, kolla med racing folket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte byta båt istället?! Förstår inte vitsen med att bygga om en båt som man inte är nöjd med och som man förmodligen försämrar andrahandsvärdet på vid en ombyggnation. Speciellt med en såpass gammal båt som har sitt värde i just modellen av båt. Köp en båt som du är nöjd med istället!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Varför inte byta båt istället?! Förstår inte vitsen med att bygga om en båt som man inte är nöjd med och som man förmodligen försämrar andrahandsvärdet på vid en ombyggnation. Speciellt med en såpass gammal båt som har sitt värde i just modellen av båt. Köp en båt som du är nöjd med istället!

Vem har sagt att jag inte är nöjd? Inte jag!

Kan visst förstå din synpunkt men andrahandsvärdet oroar mig inte det minsta eftersom de ändringar, förändringar och förbättringar som görs, görs med utgångspunkt från att vi inte bara är nöjda med vår båt, vi älskar henne.

Tro mig!

Jag har skrivit det tidigare och det förtjänas att upprepas; vi äger inte ett museiföremål men väl en fin båt från 1977. Hon kan bli mer praktisk och med idealisk och förändringsjobbet har inget med att bevara hennes andrahandsvärde. Jag kan verkligen inte bry mig mindre om ett värde på henne mer än min egen värdering av henne.

Jag tror det kallas för livskvalité!

Vi trillade inte över henne av en slump utan det låg mycket jobb i att hitta just henne och med henne gör vi denna resa tillsammans, och med allt vad det innebär! Vi lever här och nu; inte där och då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...