Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Amanda31

brand i Nacka

Rekommendera Poster

Flera båtar som brann i Nacka. Såg ut som de låg vid kaj. Vad hände? Gasol? El?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera båtar som brann i Nacka. Såg ut som de låg vid kaj. Vad hände? Gasol? El?

 

Var då någonstans? Jag såg inget när jag åkte hem för en halvtimma sedan.

Redigerad av Spancox

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg det på ABCnytt för någon timme sedan drygt. Såg ut att vara 2-3 båtar. Helt svarta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spritkök e farliga grejer om nan inte e riktigt vaken! Låt den stå stadigt och se för tusan till att dosan har SVALNAT ORDENTLIGT innan man fyllet på btänsle!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående sprit vs gasol. När det går illa med gasol går det riktigt illa, men med spritkök går det oftare illa är min erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Peter_K, sprit är opålitligt och ställer mer ofta till med olyckor. Gasol smäller högst men inte så ofta. Om man är noga med att underhålla sin gasolanläggning och utföra läcktest någon gång nu och då samt kanske ha en gasolvarnare så händer sällan några olyckor.

 

Tråkigt med båtarna som skadades -hoppas det inte blev några personskador också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner mig trygg med sprit, men tror många har stor respekt för gasol och då har den uppfattningen att sprit är idiotsäkert och gasol i båt livsfarligt.

Tar man ur en kall behållare och använder en säkerhetsburk och ingen öppen låga närheten händer inget. Vad jag förstår sker alla bränder vid just påfyllningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Sedan kan man ju fundera över vilken typ som dominerar marknaden.... Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Peter_K, sprit är opålitligt och ställer mer ofta till med olyckor. Gasol smäller högst men inte så ofta. Om man är noga med att underhålla sin gasolanläggning och utföra läcktest någon gång nu och då samt kanske ha en gasolvarnare så händer sällan några olyckor.

 

Tråkigt med båtarna som skadades -hoppas det inte blev några personskador också.

 

Läste på saltsjöbadens båtklubbs hemsida om branden:

 

"En brand som började i ett spritkök spred sig snabbt och resulterade i att fem båtar totalförstördes och ytterligare några båtar fick värme- och sotskador. ... Brandens snabba spridning påminner oss om vikten av att stänga av gasolen redan vid gasolflaskan och inte bara vid spisen."

 

http://saltsjobadensbatklubb.se/

 

Lite intressant är det ju att de trots att det var ett spritkök som orsakade branden lyckas "lägga skulden" på gasolen. :mellow:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det ej ha varit gasol som gjorde branden värre,även om ett spritkök starta branden.

 

Eftersom det påpekas att stänga av gasolen vid flaskan.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vetetusan. Om gasolen i de andra båtarna var inblandad kan man väl tänka sig att de tutorna borda ha exploderat vilket inga av bilderna antyder?

 

Förstår inte riktigt hur gasolen kan vara inblandad, om värmen från elden får gasolen i slangen att antändas, skulle inte elden då ha rasat som tusan i gasolbåten tills gasoltutan exploderade?

 

Någon brandingenjör här som kan förklara? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanligt internet-spekulation utan kunskap baserad på meningen

"Brandens snabba spridning påminner oss om vikten av att stänga av gasolen redan vid gasolflaskan och inte bara vid spisen"

 

Om det börjar brinna i båten, gasolflaskan är inte stängd och slangen vid flaskan eller spisen brinner av.....?

 

Jag bryter huvudbrytaren för elen och stänger gasolflaskan och bottenventiler innan jag lämnar båten ett längre tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en brandman om gasolbrand i båt i somras och just risken för att flaskan ska explodera. Det han sa var att "så länge flaskan står upp är det ingen risk". Det är tydligen ett sprängbleck i överkant som släpper ut gasen när trycket blir för högt, lär ju brinna rätt bra när det händer. Faran är tydligen störst om flaskan ligger ner, för då töms flaskan inte fort nog när det är vätska i stället för gas som ska passera sprängblecksöppningen.

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär som sagt bli bra fart på en brand när en gasolslang brinner av och huvudkranen är öppen. Det blir ingen explosion men däremot en väldigt kraftig brand som knappast går att släcka förrän gasen tagit slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast ändå måste väl läxan av detta vara att inte fylla på ett spritkök där bränslet tagit slut och det har "slocknat"? Hade 100 båtar haft 100 kranar öpnna hade det ändå inte börjat brinna om inte spritköket satt eld på båtarna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast ändå måste väl läxan av detta vara att inte fylla på ett spritkök där bränslet tagit slut och det har "slocknat"? Hade 100 båtar haft 100 kranar öpnna hade det ändå inte börjat brinna om inte spritköket satt eld på båtarna?

Knepig fråga. Om 101 stängda gaskranar låg granne hade man inte haft så stor smäll som om en gaskran varit öppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte så stor betydelse för brandförloppet om gaskranarna är öppna eller inte. När gasoltuben blir ca. 65 C släpps gasolen ut genom säkerhetsventilen.

 

Vid ca. 78 C kokar etanol och då läcker etanol ut ur plastflaskor.

 

Nästan alltid finns även bensin eller diesel ombord.

 

Låt bli att tända eld på din båt!

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt bli att tända eld på din båt!

 

Bra sammanfattning!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...