Shas 6 Postad 4 September , 2014 Hej på Er alla ! Har ett DP-S drev och ska till att byta olja i detta, gjorde det förra året men då reagerade jag inte på att denna olja kostade så mycket. Enligt VP:s handbok ska det vara VP olja art.nr 3851128 den finns inte idag Hittade följande på hansen marin men jag ska inte köpa ett nytt drev 2680kr kan det vara riktigt ? SIE1896805 Drevolja helsyntet -> Åtgår 2,4 liter2680 SEKInfo: Helsyntetolja för växelhus 75W-90, API GL-5, MIL-L-2105, Mack JO-J, API MT-1 SAE J236 . Ersätter: Volvo Penta Helsyntet Tacksam för lite hjälp i oljedjungeln...// Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 4 September , 2014 Q8 T65 finns att få för mänskliga pengar , oljepriserna är totalt fantastiska bara för att det står marin på dom vill dom ha fantasi priser. Volvo anger bara att det skall vara en syntetisk 75W-90 som uppfyller API-GL5, resten är en kombination av flum och vaga formuleringar som skall göra folk osäkra på om det går att använda något annat än Volvos egna olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 September , 2014 T ex här, 303 kr per liter är iofs också häftigt. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=20715 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 5 September , 2014 Denna kör jag med. Funkar fint och uppfyller alla spec. http://drevdelar.se/helsyntetisk-olja-1l-75w-90-drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 5 September , 2014 Nu är det en del folk som stör sig när jag tipsar om mina grejer till bra pris så jag skippar det denna gången Hur som. Det finns många billigare alternativ än Pentas olja som fungerar minst lika bra Givetvis hävdar Penta att just deras olja minsann innehåller massa andra specialsubstanser som inte deras billigare konkurrenter har... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 6 September , 2014 Jag köpte en 20 l dunk på Swedol, helsyntet 75w-90 API GL-5...1110 + moms, vilket ger ca 70 kr/liter. Känslan av att Penta blåser folk infinner sig så smått Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 9 September , 2014 Hej på Er ! Tack för svaren, Har dock alltid kört med gulfs olja men detta öppnar ju upp för lite alternativ. Hur ofta brukar Ni byta... Givetvis måste man kolla oljans skick så att det inte kommit in vatten, men det känns lite onödigt att byta varje år.... Mvh // Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 10 September , 2014 Jag brukar byta varje år. Det är trots allt fråga om en mindre kostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 September , 2014 Hur ofta oljan ska bytas beror ju var den används? Och vilken olja det är? En modern diesel trucker ner lite bränsle i oljesumpen sakta men säkert varför man bör byta olja ungefär efter 700 mil för att behålla oljans egenskaper helt intakta. En bilmotor kanske 1000 mil om du inte har fyllt med helsyntet ( klart bättre på att överleva över tid ) vilket gör att kanske 1500-2000 mil kan vara acceptabelt om du inte kör hårt? ( tycker de som följer tillverkarens serviceschema om byte var 3000 mil är modiga! ) Observera att moderna oljor är mycket bättre på att ta hand om "partiklar" än gamla tiders oljor ( då oljan såg fin ut efter osannolikt många mil) En modern olja blir svart rätt fort och det innebär alltså inte att oljan är dålig utan att den funkar bra… Det som åldras är alltså inte oljan i sig utan tillsatserna. Och de är väsentliga för motorn. Jag är ingen oljeexpert alls, tyvärr. Men på amerikanska siter så verkar det vara en rekommendation att byta olja en gång per år i bensinmotorer, två eller tre gånger i dieslar beroende på hur mycket man kör ( eftersom diesel trycks ner i oljan och sakta spär ut ) medan man verkar ok med att byta olja i backslag vartannat år - beroende på körtid! Mer körtid och hårdare körning betyder ju att byta oftare? Och helsyntet håller långre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 10 September , 2014 Ja, men nu gällde frågan byte av olja i drevet och inte byte av motoroljan. Jag byter för övrigt även motorolja och filter varje år på hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 September , 2014 som jag skrev här ovan: "… medan man verkar ok med att byta olja i backslag vartannat år - beroende på körtid!" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 10 September , 2014 Jaja, noterade också den passusen efter långa utläggningar om motorolja, men alltjämt handlade frågan om byte av olja i drevet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 September , 2014 Och som slutsats av den långa utläggningen om att olja belastas olika på motor och backslag så kom slutsatsen att jag ansåg man kunde byta vartannat år… Om du inte kör väldigt mycket förstås. Det var väl det som TS frågade efter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 10 September , 2014 Jag byter drevoljan varje år det är ju en ganska kraftig belastning på dreven också för att kolla att det inte finns något vatten i oljan. I år kör jag med penzoil. Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 10 September , 2014 OK, anledningen till min kommentar var att oljan i både de VP- och Bravodrev jag haft skall bytas varje år, medan oljan i alla fall de backslag jag stött på brukar kunna bytas mindre sällan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser