Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Shas

Olja DP-S Sterndrive

Rekommendera Poster

Hej på Er alla !

 

Har ett DP-S drev och ska till att byta olja i detta, gjorde det förra året men då reagerade jag inte på att denna olja kostade så mycket.

 

Enligt VP:s handbok ska det vara VP olja art.nr 3851128 den finns inte idag Hittade följande på hansen marin men jag ska inte köpa ett nytt drev 2680kr kan det vara riktigt ?

 
SIE1896805 Drevolja helsyntet -> Åtgår 2,4 literi_lager.png2680 SEK
Info: Helsyntetolja för växelhus 75W-90, API GL-5, MIL-L-2105, Mack JO-J, API MT-1 SAE J236 . Ersätter: Volvo Penta Helsyntet
 
Tacksam för lite hjälp i oljedjungeln...// Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Q8 T65 finns att få för mänskliga pengar , oljepriserna är totalt fantastiska bara för att det står marin på dom vill dom ha fantasi priser. Volvo anger bara att det skall vara en syntetisk 75W-90 som uppfyller API-GL5, resten är en kombination av flum och vaga formuleringar som skall göra folk osäkra på om det går att använda något annat än Volvos egna olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det en del folk som stör sig när jag tipsar om mina grejer till bra pris så jag skippar det denna gången :)

 

Hur som. Det finns många billigare alternativ än Pentas olja som fungerar minst lika bra

Givetvis hävdar Penta att just deras olja minsann innehåller massa andra specialsubstanser som inte deras billigare konkurrenter har...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en 20 l dunk på Swedol, helsyntet 75w-90 API GL-5...1110 + moms, vilket ger ca 70 kr/liter. Känslan av att Penta blåser folk infinner sig så smått :huh:

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er !

 

Tack för svaren, Har dock alltid kört med gulfs olja men detta öppnar ju upp för lite alternativ.

 

Hur ofta brukar Ni byta... Givetvis måste man kolla oljans skick så att det inte kommit in vatten, men det känns lite onödigt att byta varje år....

 

Mvh // Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta oljan ska bytas beror ju var den används? Och vilken olja det är?

 

En modern diesel trucker ner lite bränsle i oljesumpen sakta men säkert varför man bör byta olja ungefär efter 700 mil för att behålla oljans egenskaper helt intakta.

En bilmotor kanske 1000 mil om du inte har fyllt med helsyntet ( klart bättre på att överleva över tid ) vilket gör att kanske 1500-2000 mil kan vara acceptabelt om du inte kör hårt?

( tycker de som följer tillverkarens serviceschema om byte var 3000 mil är modiga! )

 

Observera att moderna oljor är mycket bättre på att ta hand om "partiklar" än gamla tiders oljor ( då oljan såg fin ut efter osannolikt många mil)  En modern olja blir svart rätt fort och det innebär alltså inte att oljan är dålig utan att den funkar bra… 

 

Det som åldras är alltså inte oljan i sig utan tillsatserna. Och de är väsentliga för motorn.

 

Jag är ingen oljeexpert alls, tyvärr. Men på amerikanska siter så verkar det vara en rekommendation att byta olja en gång per år i bensinmotorer, två eller tre gånger i dieslar beroende på hur mycket man kör ( eftersom diesel trycks ner i oljan och sakta spär ut ) 

medan man verkar ok med att byta olja i backslag vartannat år - beroende på körtid!

 

Mer körtid och hårdare körning betyder ju att byta oftare? Och helsyntet håller långre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men nu gällde frågan byte av olja i drevet och inte byte av motoroljan. Jag byter för övrigt även motorolja och filter varje år på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som jag skrev här ovan:

 

"… medan man verkar ok med att byta olja i backslag vartannat år - beroende på körtid!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, noterade också den passusen efter långa utläggningar om motorolja, men alltjämt handlade frågan om byte av olja i drevet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och som slutsats av den långa utläggningen om att olja belastas olika på motor och backslag så kom slutsatsen att jag ansåg man kunde byta vartannat år…  

Om du inte kör väldigt mycket förstås. Det var väl det som TS frågade efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter drevoljan varje år det är ju en ganska kraftig belastning på dreven också för att kolla att det inte finns något vatten i oljan. I år kör jag med penzoil.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, anledningen till min kommentar var att oljan i både de VP- och Bravodrev jag haft skall bytas varje år, medan oljan i alla fall de backslag jag stött på brukar kunna bytas mindre sällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...