askbom 2 Postad 4 September , 2014 Någon som vet om någon duktig båtmek som kan konvertera en motor jag vill byta ut min md21 mot en BMW 525 tds.Jag har sett någon annan göra det här på maringuiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 4 September , 2014 Någon som vet om någon duktig båtmek som kan konvertera en motor jag vill byta ut min md21 mot en BMW 525 tds.Jag har sett någon annan göra det här på maringuiden Inge direkt hjälp, men varför BMW när det finns SAAB turbo? https://www.youtube.com/watch?v=lINUW17kBk4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 4 September , 2014 Haha, inte konstigt att han kör utan motorluckor med värmeutvecklingen från de turboaggrdgaten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 5 September , 2014 Hej! Om du inte har kunskap och intresse att göra operationen själv så tycker inte jag att du ska dra igång ett sånt projekt. Den ekonomiska kalkylen kommer inte att gå ihop för dig. Bättre att köpa en beg marinmotorer som är färdig. Vad har du för båt? /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
askbom 2 Postad 6 September , 2014 Det är just därför jag söker hjälp Idag finns inget bra färdigt alternativ till det här.Däremot har jag pratat med en som har bytt till bmw motorn och han blev väldigt nöjd.Tyvärr har han ej tiden att göra det här åt mig.Så då tänkte jag att jag lägger en förfrågan här då det finns mycket kunskap och intresse av båtar.jag äger en Maxim 26 och är så otroligt nöjd med den förutom farten/motorn så jag vill helst inte sälja båten och skaffa något annat för att kunna åka lite fortare.Vad beträffar den ekonomiska kalkylen så anser jag att om en ny större motor kostar runt 120 tusen så är allt under det billigt:-)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 7 September , 2014 Okej, då vet vi mer om projektet. Ganska enkelt egentligen, svåraste biten att få till är sprängkåpan mellan motorn och s-drevet men det finns en specialare gjord för att centrera bitarna vid svetsningen. Jag drog på mej mer jobb jag, och byggde om till backslag och rak axel. Men är riktigt nöjd med hur det blev. Har precis rivit ut min beemer för lite uppdateringar, bland annat ska jag byta till en "gammaldags" mekanisk dieselpump för att skrota bort databoxar och sånt. Kommer att få nån bit över som du får behov av, bl.a. fästet för gaswire/gaspott. Och en trimbox som ger 180hk :-) Lycka till / Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser