Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
keihin

Kallstart Yamaha 20 1980

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 20-hästare årsmodell -80.

 

När motorn är kall behöver den ca 7 ryck för att starta, vilket jag tycker är lite för mycket, eller är det normalt för modellen?

 

Jag pumpar blåsan hård och drar ut choken givetvis.

 

Motorn vill inte tjuvstanna el likn när den väl har startat, om jag stannar av den för att starta den direkt igen så behöver den bara ett lätt litet ryck i snöret. Den går bra på alla varvtal.

 

Jag hade tidigare fel på nålventilen i förgasaren = man kunde flöda förgasaren om man pumpade lite för mkt på blåsan, men motorn startade nästan alltid på första rycket om den inte redan blivit sur!

 

Jag misstänker därför att den inte riktigt får åt sig bränsle vid kallstart... 

Börjar det kanske vara dags att renovera bränslepumpen?

Eller ska jag lägga pengarna på en primerpump ála snöskoter/motorsåg?

Redigerad av keihin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpens membran är en slitdel och bör bytas ibland, har det suttit i 34 år är det nog dax. Det är dock inte det som är ditt problem då motorn startar och går flera minuter på den soppa som finns i flottörhusen.

 

Hur mycket gas ger du när du försöker starta och stänger chokespjällen helt? För att starten ska bli lyckad krävs att det vanliga gasspjället aktiverar högfartskretsen och att chokespjället är helt stängt. Ungefär kvartsgas brukar va lagom. Kollade du att flottörhöjden blev rätt efter du meckat med flottörnålen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Det finns en markering "Start" på rorkulten, har provat starta den i det läget en gång när jag nyköpt den och den small igång med ett vrål och gick upp på väldigt högt varvtal innan jag hann vrida ner den, kändes inte alls bra att varva en kall gammal motor så...sen dess har jag ställt gasen en bit under men det är mycket möjligt att den inte är på högfartskretsen då, dessutom går gashandtaget väldigt lätt där i början så det rullar nog tillbaka en bit mot tomgång ibland, går kanske ansätta?

 

Jag justerade flottörhöjden så att den är parallell med förgasarkroppen då jag inte kunde få fram uppgift om vilket mått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...