Gibban 4 Postad 3 September , 2014 Hej på er! Jag ligger på svaj sedan en tid tillbaka och har ett problem, bojtenet slår i båten när det är vindstilla. Blev nästan desperat i kväll då tenet slår i, jag har provat olika varianter med små fendrar på båten och även på tenet men det blir inte bra, i kväll skar jag upp en fotboll trädde över "huvudet" på tenet för det är ju den delen som slår....men det är ju bara en tillfällig lösning vad gör man? Någon som har någon smart bra lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 3 September , 2014 En variant är att låta linan gå igenom en bit elrör eller en styv plastslang mellan boj och båt så att bojen hålls en bit från båten när det inte blåser nåt. En annan variant är att klä öglan på tenen med en tunn lina (typ flagglina som lindas runt stålet i tenen) så att den blir lite mjukare mot båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad 4 September , 2014 Lång lina till bojen, minst 15 meter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 4 September , 2014 En variant är att låta linan gå igenom en bit elrör eller en styv plastslang mellan boj och båt så att bojen hålls en bit från båten när det inte blåser nåt. En annan variant är att klä öglan på tenen med en tunn lina (typ flagglina som lindas runt stålet i tenen) så att den blir lite mjukare mot båten. Tack för ditt svar ja det är ju en variant som jag hört om, dock så har jag 2 förtöjningslinor, och ett ankare i fören som jag måste ta hänsyn till, så vet katten hur det blir när båten vrider sig i vinden och man då förjöjjer på enkelt. Det avser en Hallberg- Rassy 352 och ca 8 ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 4 September , 2014 (redigerade) En variant är att låta linan gå igenom en bit elrör eller en styv plastslang mellan boj och båt så att bojen hålls en bit från båten när det inte blåser nåt. En annan variant är att klä öglan på tenen med en tunn lina (typ flagglina som lindas runt stålet i tenen) så att den blir lite mjukare mot båten. Tack för input ok kanske kan funka men vad säger att båt och boj inte glider ihop trots 15 m lina det förstår jag inte riktigt o även om det skulle funka har jag inte det utrymmet, käns även som om att m15 m förtöjningslina medför en risk att linan kan trassal in sig i roder eller propeller, stort tack iallafall // JG Redigerad 4 September , 2014 av Gibban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2014 Det jag fått lära mig är att ligger man vid en boj så ska fästpunkten vara låg dvs ingen lång bojten. Nackdelen är att det blir att det blir lite mer obekvämt vid angöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 4 September , 2014 Det jag fått lära mig är att ligger man vid en boj så ska fästpunkten vara låg dvs ingen lång bojten. Nackdelen är att det blir att det blir lite mer obekvämt vid angöring. okey jag förstår principen, skrovet växer ju högre upp o är tenet kort så kan man ju tänka sig att själva bojen ska ta emot först... Tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 4 September , 2014 Jag ligger på svaj stadigt och jag kör med dubbla linor i stäven. Jag har klätt tenen med flagglina så att den blir mjukare och inte skaver mot båten, funkar utmärkt. Men kan ju dunsa en del mot skrovet ändå, snällare dunsar dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 5 September , 2014 (redigerade) EDIT: glöm kommentaren, såg nu att du bara besvarade fel inlägg. :-) En variant är att låta linan gå igenom en bit elrör eller en styv plastslang mellan boj och båt så att bojen hålls en bit från båten när det inte blåser nåt. En annan variant är att klä öglan på tenen med en tunn lina (typ flagglina som lindas runt stålet i tenen) så att den blir lite mjukare mot båten. Tack för input ok kanske kan funka men vad säger att båt och boj inte glider ihop trots 15 m lina det förstår jag inte riktigt o även om det skulle funka har jag inte det utrymmet, käns även som om att m15 m förtöjningslina medför en risk att linan kan trassal in sig i roder eller propeller, stort tack iallafall // JG Redigerad 5 September , 2014 av Spancox Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ojja49 3 Postad 8 September , 2014 Jag har inga som helst erfarenheter av att ligga vid boj, men jag har någon gång sett att man har lyft upp bojen och förtöjt båten direkt i förankringslinan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 8 September , 2014 (redigerade) Jag tor jag fått en ide hur man skulle kunna göra. Återkommer när jag testat Redigerad 8 September , 2014 av Gibban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 8 September , 2014 Jag har inga som helst erfarenheter av att ligga vid boj, men jag har någon gång sett att man har lyft upp bojen och förtöjt båten direkt i förankringslinan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 8 September , 2014 Hej. Där ser man hänga bojjen i direkt i båten. Just den lösning ställer jag mig nog lite tveksam till för bojen i sig fungerar även som ryckdämpare, även viss mängd förtöjningstsmp krävs för att minska rycken. I mitt fall så väger bara kättingen ca 150 kg, jag skulle dessutom få väldigt svårt att "hänga" bojen i båten men tack för ditt tips. Hälsningar Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 September , 2014 Nej ,jag tror att Ojja avsåg att man sätter linan i kättingen/linan som förankrar bojen till botten, inte hänga bojen direkt i båten...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 8 September , 2014 Jag ligger på svaj stadigt och jag kör med dubbla linor i stäven. Jag har klätt tenen med flagglina så att den blir mjukare och inte skaver mot båten, funkar utmärkt. Men kan ju dunsa en del mot skrovet ändå, snällare dunsar dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 8 September , 2014 Hej ja det är ju kanske en variant som skulle funka. Ska ta mig en närmare titta på en sån lösning. På min HR är det dock en liten teakkant som sticker ut några cm uttanför skrovet och jag har sett sett att själva " öglan" i tenet dvs där du hakar i tamparna har en tendens att vilja komma under den kanten när det kommer vågor. Och det käns sådär .., men helt klart ett bra tips tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 8 September , 2014 Nej ,jag tror att Ojja avsåg att man sätter linan i kättingen/linan som förankrar bojen till botten, inte hänga bojen direkt i båten...?[/quote. Jaha var det så han menade okey. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 8 September , 2014 Jag skulle nog försöka med en riktigt grov plastslang som träs över både linan och tenen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser