Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
d96linus

Yamaha F115 bluddrar och hackar

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ett märkligt problem med en Yamaha F115AET 4-takt och insprutningsvarianten. Den verkade gå bra obelastad men väl i sjön bluddrar och hackar den till. Både på låga varv och speciellt när man ska försöka få upp den i planing. Lustigt nog verkar den gå lite bättre efter ett tag så jag i alla fall får upp den i planing. Men sen hör man även att den går orent på låga varv.

Vi testade först att rengöra spridarna med tryckluft o spänning, sen ultraljudstvätt utan resultat. Sen provade vi att knacka in gapet på tändstiften vilket gjorde stor skillnad. Den gick plötsligt mkt bättre och högg bara vid högre varv i hög fart. Tydliga hugg fortfarande men intermittent. Detta fick oss att tro att det var tändspolarna eller tändstiften. I alla fall tändningsrelaterat.

Bytte till nya tändstift och då hamnade den tillbaka i samma dåliga läge med bludder och svårt att plana. Tändspolarna var dock i detta läge lösa och dåligt jordade.

Bytte till nya tändspolar vilket hjälpte så den blev ungefär som inknackade gap på tändstiften, pigg men hackade o högg intermittent. Märktes inte så mkt i låga varv men man kunde nog höra bortfall i tändningen.

 

Hackandet kommer plötsligt och utan att man rör gasreglaget. Ungefär som om jag skulle ha dragit av på gasen snabbt och sen upp igen. Snabbt gaspådrag gör dock saken värre, då hugger den till.

 

Vad skjutton ska man testa nu? Kan det ändå vara bränslerelaterat? Hur förklarar det i så fall att mindre gap i tändstiften hjälpte? Kan det ändå vara dåliga spridare? Kan det vara CDI boxen?

 

Tacksam för lite idéer här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade "liknande" problem på min Mercury F115 EFI. Det var bränslepumpen som kärvade. Kanske värt att kolla.

 

Tomas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla sugfiltret till högtryckspumpen i ångseparatorn till att börja med. Koll att gnista kommer och vid rätt tidpunkt samt koll av bränsletryck i rälen samt avläsning av driftdata med YDS i samband med att den strular kommer högst troligt att avslöja orsaken.

Redigerad av jarb
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Tillägg: Idag testade jag igen med de gamla tändspolarna men nya stift och märkte tydligt att motorn hostar när motorn är kall men går klart bättre när den blir varm?? Efter typ 5min gick den utan symptomen och jag kunde inte få fram problemet igen. Fixat mot när den var som sämst är alltså bara bytt bränslefilter i båten (var nog 5-6år), nya tändstift och ultraljudstvättade spridare. Ger detta någon ledtråd till vad som kan vara problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två vägar att angripa ett sånt här problem. Antingen gör man en systematisk felsökning som leder till att man hittar felorsaken för att därefter avhjälpa den eller byter man delar lite på måfå o hoppas att felet försvinner. Jag brukar föredra det förstnämnda då det andra sättet brukar ta tid, bli dyrt och i värsta fall skapa nya fel som inte fanns där från början.

 

Du har antingen ett intermittent tändningsbortfall eller problem i soppakretsen, problemet är i så fall troligen skit eller fukt.

 

Tändningen verifieras med en vanlig tändinställningslampa så det är lätt att fälla eller frikänna denna del i stället för att byta delar på måfå i tändsystemet. Lampan ska i princip blinka i takt med motorvarvet och inte påverkas av den taskiga gången om tändningen funkar som den ska. Motorn har wastespark och 1 & 4 resp 2 & 3 har gemensam gnista men alla burkar måste gås igenom.

 

Som du beskriver symptomen känns det som tändfel men moderna 4T EFI-utombordare är extremt känsliga med soppan och tändfel är sällsynta. Därför bör du riva ångseparatorn och kolla högtryckspumpens filter. Redan när du dränerar soppan ur ångseparatorn lär du få en hint om läget. Om motorns bränslesystem tidigare inte vinterkonserverats korrekt ökar det oddsen för att det är sopparelaterat rätt duktigt.

 

Tänder motorn motorstörningslampan när symptomen uppstår? Blinkar den o i så fall i vilken takt? Som sagt är en tändinställningslampa, en bränsletrycksmätare och diagnossystemet YDS guld när dessa motorer ska felsökas. YDS är knäckt och kan köpas för ca 500 spänn på E-bay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om felsökningen, dock försvåras det lite av att symtomen bara uppstår under last och att vi inte har dessa verktyg. Motorn är inte direkt ny, tror den är från 2006. Kablaget för varningarna saknas för tillfället, ska beställas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm.. Tycker du antingen ska adressa/åtgärda problemet eller lämna motorn till en verkstad. Du kan beroende på vad som är fel orsaka allvarliga följdfel genom att bara åka vidare..

 

Ja, har du inga grejer får man ju börja med det som går o kolla, multimeter har du väl? Har du kollat tändkablar/hattar eller byttes dessa oxå i samband med spolarna?

 

Kan oxå va idé att gå igenom kablage/kontaktdon m a p på jord eller kontaktfel. O som sagt riv ångseparatorn. Testades spridarna efter ultraljudstvätten m a p på flöde och sprutbild..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade idag igen för att se om felet gick att återskapa när motorn är kall. Den hostade som vanligt mkt i början om man provocerar den men gasar man på lite lungt gick det bra. Tänkte att en filmsnutt kunde ge klarhet, kolla här: http://youtu.be/jEG0b6dGtUs.

Filmade när den nästan var varm (tyvärr) så den hostar till precis i början av klippet och sedan i slutet. Efter ett litet tag var problemen borta igen och den gick hur bra som helst.

 

Tror inte (och hoppas) att felet är av sådan natur att det kan bli allvarliga följdfel men vad vet jag. Han som hjälper mig kommer från en verkstad. Det är en renoverad motor (motorblock från en motor och resten från en annan) och de testade den med gott resultat på backen. Problemen visade sig först i vattnet.

 

Tändhattar byttes i samband med spolarna men nu sitter originalen på plats då det inte gjorde någon skillnad att byta tändspolar.

 

Spridarna testades inte så vitt jag vet men allt går mkt bättre nu än när jag först fick motorn så något av nytt bränslefilter i båten, tvättade spridare och/eller nya tändstift har förbättrat situationen men inte helt hjälpt. Från början var det hack och host även på 1500 varv, mer som ett bluddrande. Det är nu helt borta även vid kall motor.

 

Hoppas filmen kan ge lite mer ledtrådar. Motorn går nu fint när den är varm och är då väldigt pigg. Det enda som stör är hackandet/hostandet vid hård belastning när den är kall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas kan bli dyrt.. Den här motorn är stendum. Den har enklast tänkbara speed density EFI som kör i open loop. Den ställer soppa och tändning efter en del antagna värden och en del uppmätta. Är de antagna eller uppmätta värdena knas men inom rimliga toleranser köper databoxen detta och agerar därefter men den har alltså ingen aning om motorn går snålt eller spikar vilket kan leda till haveri. Har din mek systemkännedom om motorn och är den t ex korrekt synkad efter den blev renoverad..?

 

Kan tyvärr inte se din film men om felet nu enbart uppträder vid kallstart låter det som ett fel kopplat till motorstyrningen. En körning med YDS skulle som sagt troligen avslöja eller ge en klar hint om vad som knasar. F115 har drabbats av en del fel med tomgångsventilen som t ex är en del av de prylar som inte har nån feedback-signal. Att köra med en klistrad tomgångsventil kan tyvärr bränna databoxen på lite sikt. Om du låter motorn gå på tomgång och därefter stänger av den ska du tydligt höra hur tomgångsventilen taktar in sej i position för en ny start, tack-tack-tack låter det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak att fundera på är varför man tvingades byta powerhead.. Det är inte så att felet som dödade det första PH:et fortfarande finns kvar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra tips, får hoppas han som renoverat motorn kan göra lite av de tester du skriver, speciellt de systematiska istället för trail and error.

Konstigt att du inte kan se filmen, det är en YouTube film. Sök direkt på YouTube efter "Yamaha F115AET problems".

 

Det finns en förklaring till varför blocket var skrot men jag kommer inte ihåg (vet ej om det stämmer heller).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sannolikt inte fel på din film utan orsaken att jag inte kan se din film finns i min ände.. Det finns alltid en anledning att en motor skrunkar och denna måste finnas och åtgärdas, annars får man renovera motorn igen o igen o igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lämnat in motorn hos en firma med rätt utrustning och de har mätt bränsletryck samt kopplat in en YDSI under körning då motorn varit kall och den hostar och hackar. Bränsletrycket ser fint ut och sjunker inte och YDSI utrustningen ger inga fel eller varningar.

Däremot är laddrelät till motorn paj så den laddar inte batteriet. Detta skulle enligt dem kunna vara orsaken eftersom spänningen i normala fall ska komma upp i typ 13-14V vid lite hårdare belastning. Eftersom den nu max kommer upp i typ 12.8 vid tomgång och 12.2 vid hårdare gas skulle det kunna orsaka dålig tändning.

@jarb: Vad tror du ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa motorer har 5V till boxen och 12 till laddningen så det är två helt separerade system. Vet inte hur det är med Yamaha..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Yamaha tar i huvudsak in signaler med 5V och utför aktiviteter med 12V. Tändningen (gnistproduktionen) har en egen generator som ger ett par hundra volt men allt sammanstrålar i och styrs av databoxen. Boxen behöver 12V för att kunna producera 5V. Bränslepump och spridare är direkt beroende av 12V då dessa aktiveras med 12V. Elektronik överhuvudtaget är väldigt känsligt för spänningsfel så det är inte omöjligt att det även kan få styrningen av tändningen att fåna sej. Det har ju hursomhelst hittats ett fel på motorn som mycket väl kan ha med den taskiga gången att göra och att åtgärda detta ger ju svaret..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tänkte återkoppla här.

Det visade sig vara laddrelät som orsakade alla problem med hostande och hackande. Troligen p.g.a. att spänningen vid last inte var tillräckligt hög med bara batteriets spänning på 12.4V som sjönk ner till typ 12.1V. Motorn verkar kalibrerad och designad för en spänning på typ 14V. Detta är lite logiskt eftersom det säkert sitter kondensatorer som ska laddas upp fort nog för att kunna ge gnistor till tändstiften. Det blev lite bättre med nya tändstift men fortfarande inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling är alltid kul, guldstjärna på det  :D  O kul att du äntligen fått ordning på motorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert något som jag missar här. Laddrelät orsakade alla störningar och nu är det bytt och allt är bra med det. Men fortfarande är det tydligen inte bra!

Vad är det som inte är bra nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara två fel. Laddningen var nog det ena. Känns som att tändsystemet är svagt också då det borde hänga med bra mycket längre än till 12V. Finns ingen anledning att konstruera det så motorn ska bli extra känslig för spänningsfall.

 

Gamla motorer med svaga svänghjulsmagneter är klassiska tricket att slå ihop gnistgapet. Vill man ha motorn helt ok ska man byta felande delen. Annars får man leva med motorn som inte tål ett fel till t.ex dålig bensin, lite mindre optimal bränsleblandning, fuktigare i luften osv.

 

Jag skulle föreslå en koll på spänningen på tändsystemet så det är samma som batteriet. Åtminstone inte så mycket lägre. Finns ju viss risk att det är spänningsfall nånstans. Är spänning runt 12V skulle jag kolla om motorn går bra med extra stora gnistgap, annars byta tändsystem.

 

Mitt inlägg är inte skrivet för att jag kan nåt om motorer utan mer som stöd för logisk felsökning.

 

Man utsätts själv ibland för yrkesfolk som snabbt måste ta sig an nästa objekt och det är ju inte så konstigt. Lätt att doktorn ger en medicin som dämpar symtomen istället för att hitta felet.

 

Nu är det ju gördetsjälv och då kan det finnas tid att hitta felet.

 

Ett sätt som ibland kan användas i felsökning är att "stressa" felsymtomet. I ditt fall med lägre spänning vilket redan inträffat. Motorn borde klara lite låg spänning och rätt slitna stift. Pekar i ditt fall på svagt tändsystem eller tex oxid i nån kontakt så tändsystemet får för lite energi.

 

Felsökning kan vara kul när man har tid annars blir det som hos doktorn som ordinerar smärtstillande till hjärntumören för att hinna med nästa patient.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert något som jag missar här. Laddrelät orsakade alla störningar och nu är det bytt och allt är bra med det. Men fortfarande är det tydligen inte bra!

Vad är det som inte är bra nu?

Lite syftningsfel i min post. Allt är alltså bra nu, case closed. Men att bara byta tändstift hjälpte inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...