Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
thundergod

Vissa tillverkare svettas nog nu..

Rekommendera Poster

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=50vZTRqtXtI

Man behöver ju inte ta rubriken helt bokstavligt. Men när jag tittar på denna video av nya Bavaria 360 Sport coupe och dessutom betänker priset typ 2,3 -2,4 milj riktigt bra utrustad (fick prislista på Alltpåsjön). Så skulle jag nog vara klart orolig som ansvarig för Grandezza, Aquador, Forbina mfl (tittade på nya  Aquador 35 och var INTE imponerad, förklarar gärna varför).  Tog inte med Nimbus eftersom deras coupebåtar inte riktigt är i samma segment enligt mig.

Äger ju själv en Bavaria Sport men anser mig ändå inte vara något stenhårt Bavariafan som gillar dem till varje pris. Men denna nya 360 var väldigt imponerande i utförandet man ser på videon får jag säga. Visst, denna båtstorlek med cupe blir ju lite högbyggd och kanske inte jättesnygg. Men inredningsdesign och lösningar (TV nedfällbar från taket i HT  mer kul grej kanske) imponerar verkligen. Speciellt om man tar priset i beaktning.

Sedan finns det ju alltid de som aldrig kommer köpa en Bavaria bara för att det är just en Bavaria.. men det är ju en annan femma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut tycker jag även om jag aldrig skulle lägga två, tre millar på en båt.

Vad skulle motsvarande båt med liknande utrustning av annat fabrikat kunna kosta?

Mackey

PS

Det är ju ändå en motorbåt och då spelar det väl ingen roll om det är en Bavaria! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen börjar bavaria göra båtar som är anpassade för oss i Norden. En enligt mig fin båt till ett relativt bra pris. Jag har tidigare strykt allt som heter bavaria, mycket tack vare katastrofala kapellösningar. Nu äntligen finns det en relativt snygg Coupé. Personligen skulle jag dock föredra Westline 360 ( http://www.westlineboats.se/Westline%20360%20S.Coupe.html ). Kostnaden för den båten är ca 2,6 miljoner, dvs ca 10 % dyrare. Men bavaria har blivit ett hot för de flesta märken, tror inte denna modell kommer försämra detta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just Westline 360 har jag gillat "på bild". Var ombord för första gången i Gustavsberg. Sittbrunnen och förarplatsen är rätt nice, stor badbrygga mm. Under däck så kan jag mest sammanfatta den som trång. Bra ide på pappret med två mittkabiner. Men i verkligheten är båda väldigt små och den ganska låga profilen på båten gör att takhöjden blir klart lidande och det är krypa in i kojerna som gäller. Stor skillnad mot tex Sessa c35, Bavaria mfl. Tyckte finish och kvalitetsintryck var helt ok men inte jättebra. Ungefär i klass med t ex Forbina mfl.

Vill man inte ha Bavaria så tycker jag just Sessa C35 är grymt nice. Samma pris som resten ungefär. Men jag skulle välja den före både Aquador, Forbina, Westline och Grandezza alla dagar i veckan. Mitt val skulle stå mellan Bavaria och Sessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi bytte båt senast tittade vi på flera beggade Bavaria-båtar i klassen 25 till 27 fot. Nu var de väl i sanningens namn aldrig aktuella eftersom de av oförklarlig anledning inte fanns som HT.

Vi var dock mest förvånade över hur slitna båtarna från Bavaria kändes i ytskikten trots att de bara var några år gamla. Det var stor skillnad mot svenska och finska båtar. Vår slutsats var att Bavaria och även franska båtar var byggda i enklare/tunnare material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken årsmodell på Bavaria tittade ni på? Mitt intryck är att sedan den nya sportserien introducerades från 2009 och framåt så,har kvaliteten både på inredningar och plastarbeten förbättrats. samt även saker som att man numera laminerar skotten vilket man inte gjorde förut.

Personligen var det först iom den nyare sportserien som jag kom till insikt att jag kunde tänka mig en Bavaria. De äldre 27 och 29 i min strl klass var aldrig aktuella. Då hade jag valt en annan tillverkare ist.

En sak som gjorde mig riktigt besviken var finishen på en del inredningsarbeten i den AQ 35 som låg på mässan i Gustavsberg. Flera väldigt konstiga installationer och en på sina ställen så dålig porfyllnad på lackarbetena så att träet liksom drar till sig damm som det är riktigt svårt att torka bort. Alltså någon sorts väldigt dåligt utförd satin finish. När man drog handen på träet så kände man verkligen porerna och ojämnheterna. Mycket märkligt att man låter en sådan sak slinka igenom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, de båtar vi tittade på var äldre än 2009 såvitt jag kan minnas. Det låter bra om kvaliteten snäppats upp därefter. Konstigt var ändå att man var tvungen att köpa en tämligen stor Bavaria för att få tak.

Värst var ändå en Jeanneau (stavas det så?) med lövtunn plast inne i kabinen. Man kunde bukta plasten med ett finger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Bahahahavaria... not!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bahahahavaria... not!

Visst Storebro är ju nice men de gör ju bara en modell idag i praktiken (435), och hur det blir med den nya 460 vet jag inte eftersom de verkar ha gjort sig av med hela personalen förutom 15 pers typ? Hursomhelst så i 35 fots klassen som vi pratar om nu så har ju inte Storebro något att erbjuda. Vore kul om de hade haft, men framtiden får nog ses som rätt oviss i dagsläget...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...