Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
skeppsbruten

startsnöret har fastnat 40hk mariner -84

Rekommendera Poster

Behöver lite hjälp med att ställa diagnos på utombordaren som plötsligt inte kan startas.

Har nyligen bytt stift och olja samt muttrat ihop växelväljar-pinnen (heter säkert något annat)

och sjösatte och provkörde ikväll. Funkade fint och den startade på första rycket. Så passade på att fiska lite när man ändå var ute. Efter ett flertal starter där motorn startat direkt och gått fint som fan så flyttade vi oss en sista gång, gled in i viken la i neutral och stängde av. 20 min senare skulle vi åka till bryggan och då går det inte dra i snöret. Eller det ger kanske 2 cm sen helt stumt. Har kollat att neutral är i och det går att lägga i fram/bak så den verkar inte ha låst sig i växel. Hörde inga konstiga missljud och den gick som sagt jättefint 20 min tidigare.

Vad kan ha hänt med min motor?

Som bonusinfo kan jag nämna att jag slapp den jävligt långa roddturen in till bryggan för en förbipasserande båt tyckte synd om oss och vi fick åka snöre in.

Skriver på mobilen så ber om ursäkt om texten blir konstig samt ev. felstavningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar ingen 40 hp 1984, länken nedan är till en 1985. Någonstans i detta tidshärad slutade Mariner vara identiska med Yamaha och blev istället Mercury, så det är inte säkert. 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0041413&path=MM~~C0041413&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=703&docName=MARINER%20|%201985%20|%2040%20|%2040%20H.P.%20-%207040225&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Det är (39) som hindrar startförsök med växel i. Kolla att detta lirar som det skall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Serienr är enligt marinshoppens listor till en 84. Står även made in Japan och den är visuellt mkt lik en annan yamaha-mariner jag har så jag tror inte det är en merc.

Var sitter spärren då? Ser inte det på sprängskissen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spärren är ""Item 39" som skrivits, Om den inte dras tillbaka tillräckligt långt när friläget läggs i så spärras startsnöret, Ganska sannolikt att nåt gått sönder eller måste justeras här.

Det är lätt att tilta upp motorn och ta av kåpan för att se och åtgärda detta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma på min Mariner 15 -93. Spärren hade liksom kilat fast i låst läge, böjde ut dem försiktigt med en vanlig skruvmejsel. Gått fin sedan dess :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En spärr låter logiskt iom att allt verkar snurra fritt i övrigt. Har nu vevat igång datorn för att titta påskissen igen, men kan fortf inte se var den sitter. Jag ser "item 39" så klart, men inte var på motorn den är monterad. Antar att det är under startsnöresgrejen och har en förbindelse med växellänkaget på något sätt? Hoppas ni ursäktar alla dumma frågor, men har inte pillat med utombordare förut.

Det är för övrigt denna motor:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0001762&path=MM~A0000002~M0001759~M0001762&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyft av huven så ser du kabeln 37, resten förstår du nog själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då så, problemet löst och jag tackar för alla svar!

Felet var att nr 34 på sprängskissen verkar ha gått av eller nått så den sitter inte kvar i sitt hål vid ryck i snöret. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...