cawalli 0 Postad 5 April , 2005 Hejsan! Det jag skulle vilja ha är tips angående tillverkning av plastbåtar. Jag har lite planer på att starta eget men behöver information angående material, teknik och regler etc. Det är små plastbåtar ca 4.5 meter med utombordare som jag tänkte bygga med polyester och glasfiber. Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 5 April , 2005 Hej! Jag tycker att du ska besöka något av alla de varv/båttillverkare som finns i det här landet. Det finns ju en del att välja mellan. Då kan du få se hur tillverkningen går till, få lite tips och råd, och få en slags summering om båttillverkning är någonting för dig eller inte. Men var beredd på att det är en ganska svår konst som kräver sina misslyckanden för att med åren få både kunskap, erfarenhet och rutiner! Båttilverkning handlar inte enbart om en konst eller teknik, utan också om vetenskap och känsla, så du ger dig på en riktig utmaning ska du veta! Hoppas att allt går bra för dig, så jag sparkar dig lite (med spikskorna!) i häcken och önskar dig lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 6 April , 2005 Studera även miljö lagar och krav från myndigheter mm Startar du nytt tänk på att senare bör kunna CE-märka båtarna. När du blir större bör du kunna ordna ISO-9001 och ISO-14001. En del att tänka på men önskar dig stor lycka till din företagsidé. Ja till Svensk produktion. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cawalli 0 Postad 6 April , 2005 Tack för tips och råd. Dock tror jag inte själva tillverkningen är så avancerat, klart så beror det oxå på vilken båttyp. Desto värre tror jag djungeln av regler, certifieringar och olika krav som måste uppfyllas. Jag söker vidare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cawalli 0 Postad 6 April , 2005 Det pågår för fullt. Försöker luska ut vilka kunder som finns, efterfrågan, konkurrenter, priser, leverantörer med mera. Även om idén är vettig och genomförbar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser