Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Christoffer_82

Volvo Penta md5b som sprutar ut svart sörja från avgasröret

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett allvarligt problem med min motor där jag än så länge inte har träffat på någon som kan förklara symptomen, inte ens flera Volvo Penta-auktoriserade mekaniker. Hoppas att det finns någon vänlig själ därute som kan lösa problemet. Det gäller en Volvo Penta md5b på en segelbåt. Scenariot:

 

Motorn startar hyfsat lätt och det kommer lite dieselstänk vid start. Vid tomgång utan gaspådrag så knackar motorn fint och kylvattnet ser rent och fint ut. Röken skingrar sig snabbt. Ökar man gaspådraget vid tomgångskörning så ökar mängden kylvatten och allting ser fortfarande normalt ut. Kör jag däremot motorn med belastning, dvs. med växel och ganska mycket gas så blir kylvattnen efter en stund helt svart och det ligger en film av olja/diesel runt om båten. Det ser ut som en svart sörja som sprutar ut från avgasröret. Röken blir svart.

Går jag sedan tillbaka på tomgång så återfår vattnet sin "naturliga" färg igen och röken blir vit. Det är alltså endast vid belastning som fenoment uppstår. Jag upplever också att det inte är maximal effekt på motorn utan den är ganska svag.

Motorn dricker ingen olja och det finns inga spår av vatten i oljan. Enligt Volvo Penta service är det oförbränd diesel som kommer ut ur avgasröret. Spridaren är trycktestad och är intakt.

Frågan är vad det är som händer?? Är det någon som har en idé vad som sker?

 

Mycket tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har ett allvarligt problem med min motor där jag än så länge inte har träffat på någon som kan förklara symptomen, inte ens flera Volvo Penta-auktoriserade mekaniker. Hoppas att det finns någon vänlig själ därute som kan lösa problemet. Det gäller en Volvo Penta md5b på en segelbåt. Scenariot:

 

Motorn startar hyfsat lätt och det kommer lite dieselstänk vid start. Vid tomgång utan gaspådrag så knackar motorn fint och kylvattnet ser rent och fint ut. Röken skingrar sig snabbt. Ökar man gaspådraget vid tomgångskörning så ökar mängden kylvatten och allting ser fortfarande normalt ut. Kör jag däremot motorn med belastning, dvs. med växel och ganska mycket gas så blir kylvattnen efter en stund helt svart och det ligger en film av olja/diesel runt om båten. Det ser ut som en svart sörja som sprutar ut från avgasröret. Röken blir svart.

Går jag sedan tillbaka på tomgång så återfår vattnet sin "naturliga" färg igen och röken blir vit. Det är alltså endast vid belastning som fenoment uppstår. Jag upplever också att det inte är maximal effekt på motorn utan den är ganska svag.

Motorn dricker ingen olja och det finns inga spår av vatten i oljan. Enligt Volvo Penta service är det oförbränd diesel som kommer ut ur avgasröret. Spridaren är trycktestad och är intakt.

Frågan är vad det är som händer?? Är det någon som har en idé vad som sker?

 

Mycket tacksam för svar!

 

Antagligen en insprutningspump som behöver renoveras. Svart rök innebär för mycket bränsle i förhållande till luft. Kan även vara kärvande/slitna ventiler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn går för tungt. "Alla" dieslar ryker svart (sotet blandas även i kylvattnet) vid för hög last. Den får alltså mer diesel än den orkar bränna under arbetstakten.

Om detta sker långt tidigare än vid marschfart så är något fel (beväxt botten kan räcka!) motorn kanske går tungt? Det kan ju även vara bränslepumpen som inte beter sig vid högre last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med insuget? Kan det vara något filter el något som hindrar motorn att

suga luft fritt?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om oljenivån hela tiden är på topp så kan det ändå vara så att det kommer motorolja i förbränningen men p.g.a. ev. defekt bränslepump som ger för mycket bränsle så kan nivån i oljetråget öka av otäta kolvringar som släpper in överflödig diesel där den inte skall vara. Dieseln är lätt och lägger sig ovanpå motoroljan och kan därför vara svår att se på stickan.

Testa att pumpa ur motoroljan i transparent behållare när båten legat stilla ett tag och se om det är diesel i den.

Det skulle också kunna förklara varför det sprätter ut diesel när du startar motorn.

 

Läcker det ut motorolja någonstans runt motorn eller kan du se att det ligger olja under motorn? I sådana fall kan inte oljenivån vara på topp utan att den ersätts av annan vätska i oljetråget som får dig att tro att allt är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett problem som liknar detta.

I mitt fall var det pumpen som lyfter soppan från bränsletanken som hade havererat. Min tank låg i kölen, motorn fick inte tillräckligt med diesel. Det blev en svart sörja som låg och flöt på vattnet. En ny bränslepump löste problemet.

Jag hade alltså en lös extra pump som satt före motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Jag har haft problemet en tid och hela den här säsongen har varit bortblåst. När jag bytte olja och oljefilter förra året så såg oljan svart och fin ut. Eftersom motorn knappt har gått i år så är jag tämligen säker på att det inte finns någon diesel i motoroljan.

 

Vad är mest troligt - bränslepumpen eller insprutningspumpen? Kan man undersöka det på något sätt eller hur ser jag att vad som är slitet? Plocka ut insprutningspumpen och kolla på packningarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat filtret till luftinsuget som Havkat tipsade om? Lätt den enklaste, snabbaste och billigaste saken att kolla/fixa om det är där felet ligger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpen borde du klara dig utan om du har självfall från tanken, så testa med liten tank ovanför motorn och utan pump...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpar mm, i allafall på bilar och i synnerhet med direktinsprutning, blir oftast dåliga p.g.a. beläggningar, som med blotta ögat är svåra att se men som syns tydligt under mikroskop.

Det finns idag fina riktigt bra rengörande tillsatser som effektivt rengör tank, pumpar insprutningsmunstycken mm.

Jag var med vid ett test på Volvo Sisjön, jag var extremt skeptisk till sådana där "hokus-pokus-prylar"

Helt galet. från en nivå där det var dags att byta 3-4 st av 5st spridare på en diesel V70.

Motor kördes varm, en liten flaska rengöringsmedel hälldes i tanken. Motorn fick gå medan vi åt lunch. nytt test och alla cylindrar visade toppresultat.

Två månader och några tankar senare... fortfarande perfekt. Bilen som tillhörde en av bilsäljarna där, hade gått långt runt 20000mil. HAn upplevde själv att alla vibrationer vid tomgång mm. var borta.

Företaget Forte´är stora söderut från Danmark och nedåt.

Det finns produkter som säljs i liknande flaskor, med liknande text... på bensinmackar mm. vet inte om det skiljer på kreti och pleti-produkter men väl värt ett försök kanske.

Om det skulle hamna disel i och ersätta en mängd motorolja så lägger det sig väl på ytan och du borde se det på ojestickan i allafall om oljan hunnit bli lite svart.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har dålig komp på vår MD11, troligen beroende på läckage mellan kolv och cylinder.

 

Skulle detta magiska medel funka tror du?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig komp beror oftast på läckande ventiler. Jag gjorde en gång misstaget att byta kolvar och foder på vår MD11. Startade inte mycket bättre. Först efter att topparna renoverats blev motorn startvillig igen.

 

Du har säkert sett att man kan avgöra om dåliga kompen beror på korvarna otäthet genom att putta i lite olja i cylindrarna och mäta kompressionen. Oljan tätar och kompressionen blir ok om topparna inte är otäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen så kan det ibland bli beläggningar som gör att koprissionsringarna kladdar fast i kolven med sämre komp som följd. I dom situationerna kan det dfinitivt hjälpa.

Dom får framförallt en jätteskillnad om man använder produkterna på direktinsprutade motorer åxå, där inte bränsle sköljer in över ventilerna. Då blir allt sot kvar som pressas ut på insugssidan. Där hjälper produkten tydligen mest.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle varmköra min MD5:a vid bryggan (växel i och nästan fullgas) upptäckte jag också att röken blev kraftigt svart och det blev en beläggning på vattenytan, presis som trådskaparen beskrev.

Frågade en kunnig person på varvet och hans förklaring var att motorn blir mycket mer belastad när båten  ligger still och skall forsla bort mängder av vatten, till skillnad när man kör och propellern "skruvar" fram båten.

Och mycket riktigt, när jag kör båten så är den svarta röken borta och kan inte heller se någon beläggning som lägger sig i vattnet. Kan också tänka mig att motor går tyngre om man har en kraftig beväxtning på propellern av havstulpaner, vilket inte är ovanligt vid denna tiden på västkusten.

 

Göran A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ursäkta sent svar men tänkte i alla fall ge en återkoppling på statusen.

 

Tog med spridaren till en annan mekaniker som trycktestade den. Enligt honom var spridaren helt kass och sprutade ut diesel en stråle. Trycket var runt 2 bar och spridaren saknade helt shims. Den är nu lagad och trycket återställt till nånstans runt 160 bar. Ska montera tillbaka spridaren nästa helg och det ska bli mycket spännande att se resultatet. Men det borde förklara beteendet. 

Det som är anmärkningsvärt är att VP service säger att de inte hittar något större fel på spridaren och att trycket var ok. Väldigt märkligt och dåligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är den nyrenoverade spridaren på plats. Motorn går på ett helt annat varvtal nu och går mycket jämnare, som natt och dag. Den känns dessutom stabilare. Tyvärr har det inte löst mitt problem under belastning. Det ryker ganska kraftigt och kommer fortfarande svart sörja. 

Har kollat luftfiltret och där är inte så mycket att göra. Ser helt ok ut!

 

Kolla gärna in följande länk för att se hur motorn beter sig:

 

 

 

Vad säger ni om detta???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte svart rök som kommer ut, utan ÅNGA och motorn kyls för dåligt! Hur är det med impellern? Dags att kolla den biten! Kylvattnet ska ju dra med sig soten som ovillkorligen samlas i avgasröret under start bl.a. Detta är min åsikt.

Lycka till.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Nej, det är inte svart rök utan vattnet som kommer ut som är svart (sörja). Tittar man noga på filmen så ser man att vattnet inte är klart utan helt svart. Impellern är ny för säsongen och motorn verkar kylas bra. I alla fall när man ser på vattenmängden vid tomgångskörning och när man känner vi kylledningarna vid termostathuset.

Kan det vara topplockpackningen som inte håller helt tätt vilket gör så att kylvatten kommer in i cylindern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser ut att vara ganska minimalt med vatten som kommer ut.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle är nog något på spåret... det bör vara mycket mer vatten (kan ju vara så att det inte synns på filmen)! Svårt att säga men jag pumpar nog runt en liter på 10 sekunder i min MD5:a (genom värmeväxlaren alltså, har sötvattenkylning). om packningen har gått så borde man trycka gaser ut i vattnet, inte tvärt om - men det kanske ger samma effekt på avgaserna? har du lyft toppen på motorn? (obs! packningen ska inte monteras åter, byt mot en ny).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört motorn med belastning nu ett par timmar vid olika tillfällen. Den går riktigt stabilt och kyler bra. Det är inte extremt mycket vatten som kommer ut men å andra sidan är det ju bara en encylindrig motor med trånga kylkanaler. Så länge jag inte överstiger 80 % (uppskattningsvis) av maxgas så ser allt bra ut. Vid maxbelastning kommer dock en massa oförbränd diesel ut vilket skulle kunna tänkas bero på att insprutningspumpen inte är perfekt inställt (alt. något "trimmad"). Något är det i alla fall som gör att mer diesel än vad motorn klarar av att förbränna kommer in. Funderar på att sätta på en varvräknare för att ha bättre koll.

Den något tjocka röken har jag fått berättat för mig att det kan bero på kondens som eventuellt kan ha uppstått i tanken. Låter det rimligt? Vad är då bästa sätt att bli av med den?

Jag får nog anse att problemet är löst och att det var en kass spridare som har ställt till det. Tack alla för er input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den ryker svart vid fullgas (80% på reglaget kan ju vara fullgas beroende på hur saker är ställda) är helt normalt, och då låter man bli att gasa så mycket....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...