Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Mauritx

Bränslefilter byte Yanmar YSB8 avluftad bränslesystemen hur?

Rekommendera Poster

Har läst på nätet och i instruktion boken men förstår inte proceduren, i hur många ställer måste man lösa rörledningen så att luften inte når spridarna?  

 

Finns det någon sett att göra detta utan att behöva lufta av systemet??  Antar att det inte går. 

 

1.- Stänger bränslekranen.

2.- Byter Avskljarfiltret.  (sitter i rörledningen styrbord om motor)

3.- Byter Bränslefiltret, sitter babord om motorn. 

4.- skruvar lös gasleningen vid ??

5.- Trycker in bränsle, ? hur?  övertryck i tanken?

 

 

Jag har köpt filter och ska byta, men vet inte riktig hur man gör. 

 

 

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag fattar inte din fråga riktigt......... men svamlar lite änndå, har man en dieselmaskin måste man kunna lufta, inte så svårt när man varit med om det någon gång, kan du inte be någon bryggranne visa dig?

Principen är att öppna första luftskruven efter tanken, pumpa fram bränsle tills det kommer utan luftbubblor stänga luftskruven öppna nästa och upprepa med nästa luftskruv tills man fått hela systemet luftfritt. 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att lossa röret som kommer från sista filtret till motorn. Pumpa, eller om du har självfall så låter du det rinna, fram diesel tills ingen luft kommer ur röret. Skruva åt röret.

 

Sedan går du vidare i bränslesystemet. Lossa röret som sitter i högtryckspumpens frånsida, ge fullgas och kör lite med startmotorn, det bör komma lite bränsle utan luft, dra åt.

 

Lossa röret som sitter i spridaren (andra änden på förra röret) och gör samma procedur. Dra åt medan startmotorn går så borde motorn starta.

 

Man behöver lufta, det kommer man inte ifrån, lär dig att göra det enkelt och smidigt så är det ett femminutersjobb.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att lossa röret som kommer från sista filtret till motorn. Pumpa, eller om du har självfall så låter du det rinna, fram diesel tills ingen luft kommer ur röret. Skruva åt röret.

 

Sedan går du vidare i bränslesystemet. Lossa röret som sitter i högtryckspumpens frånsida, ge fullgas och kör lite med startmotorn, det bör komma lite bränsle utan luft, dra åt.

 

Lossa röret som sitter i spridaren (andra änden på förra röret) och gör samma procedur. Dra åt medan startmotorn går så borde motorn starta.

 

Man behöver lufta, det kommer man inte ifrån, lär dig att göra det enkelt och smidigt så är det ett femminutersjobb.

Tack för beskrivningen.

 

Jag har 2st. filter på min motor, en avskiljarfilter närmast tanken och en bränslefilter babord om motorn. 

 

jag antar att jag måste göra samma procedur med avskiljarfilter, skruva loss och kollar så att det kommer bränsle fram utan luft till den och sedan forsätta med din beskrivningen.

 

Är osäker om bränsleledningen som går från avskiljafilter går till bränslefilter eller till en sort av pump.  Ska kolla.

 

tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-99780-0-52169800-1409769428_thumb.jpg 

 

Enligt din beskrivningen allt skruvande sker vid (Högstryckspumpen) den som synd uppåt den gula oljapåfylningslock, lossa slangen som kommer från bränslefilter, lossa röret på framsidan, och sedan lossa roret vid andra anden, spridaren.

 

Det låter enkelt om det är så. 

 

Finns det någon annan sett än att dra runt med starmotorn för att pumpa bensin?  i fall man är ensam i båten. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Mauritx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft ventillyftare (så kompressionen försvinner). Har du veven till din motor, jag ser att du har uttag för den, så vevar du för hand.

 

Jag hade självfall från tank till min YSB12:a i min förra båt så jag behövde inte köra runt på startmotorn, har du självfall kan du ju testa.

 

Om motorn startar men går lite knackigt p g a luft kan du starta den och lägga upp den i halvgas typ, så den varvar lite, sedan går du ner och lossar nipplarna lite tills motorn nästan stannar, då drar du åt, upprepa ett par gånger så har luften försvunnit. Detta kräver ju att motorn startar hjälpligt och du redan fått ur den mesta luften.

 

En blåsa, typ som man har på en extern tank till en utombordare, kan du montera på slangen någonstans mellan tanken och bränslepumpen så kan du suga fram bränsle den vägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast se upp med blåsa! Det ger ännu ett ställe där det kan vara otätt och komma in luft...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak. Är ditt 'avskiljarfilter' är av typen CAV med en glaskropp i botten? Den kan vara knepig att få ut all luft ur. I så fall-efter byte av filter-öppna luftskruven och släpp fram eller pumpa diesel tills det börjar rinna vid luftskruven. Stäng sen, lossa hela CAV insatsen-vänd uppochned och skaka. Släpp sen ut den luftbubbla som samlats under glaskroppen genom att lossa plastskruven som normalt är avsedd för att tappa ur vatten från filtret. Stäng-montera tillbaka och fortsätt med att avlufta en gång till vid luftskruven. Fortsätt sen med resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för beskrivning av hur man arbetat med  'avskiljarfilter' av typen CAV!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...