Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
BSven

Varför ta bort gammalt lim?

Rekommendera Poster

Jag är okunnig när det gäller renovering av båtar men det kommer i framtiden att bli nödvändigt att byta ut skrovklädseln på min båt.
När man läser om detta så tycks det stora problemet, och arbetet, vara att få bort det gamla kontaktlimmet från skrovet. Min fråga är varför detta är så viktigt? Om det sitter så hårt, kan man inte låta det vara kvar och helt enkelt limma ny klädsel ovanpå?

 

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enkla förklaring jag kan tänka mig är att limmet har en tendens att skapa ojämnheter. Eftersom beklädnaden är tunn kommer du inte få en snygg finish, kan säkert avhjälpas med en tunn film av någon skumvariant.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver vare sig ta bort lim eller matta om man limmar på liggunderlag som isolering under den nya mattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken finns att det nya limmet och det gamla inte funkar ihop, det kan bli mycket dyrbart om det inte fastnar ordentligt och man måste skrota den nya mattan och börja om. själv vågade jag inte testa utan det är bara att slipa och skrapa, går rätt så bra men mycket skit blir det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrapade bara bort de värsta knölarna.

Jag resonerade som så att om kontaklimmet fortfarande sitter som berget efter 40 år, så sitter det ett tag till.

Limmade den nya mattan med CascoFlex, vilket är vattenlösligt så det borde inte lösa upp gammalt hederligt kontaktlim. Vilket det inte heller gjort efter två säsonger. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att prova på en liten yta men sannolikheten att det skulle bli problem är nog väldigt liten. Har man en be fatta som inte är för skadad dvs inga fukt fläckar så kan man mycket väl limma liggunderlag på den, samma där man provar på 10x10 cm först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - man kan fråga sig varför.

 

Underarbetet är alltid det viktigaste.

 

Man lägger ner en massa tid och pengar på att fixa till saker och ting, men om man fuskar med underarbetet kan allt det arbetet och de pengarna va bortkastade bara för att man är lat.

 

En snabbt tillfixad yta är viktiagre än att man gör ett jobb med kvallitet.

 

Att ta bort lite lim på bordläggningen är ju inget stort jobb. Resten av arbetet är ett jätte jobb - så varför fuska med det lilla när du inte vet hur det kommer att fungera i framtiden.

 

Jag brukar använda en grovrengörare från BILTEMA som jag sätter i en vinkelslip med variabelt varvtal. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Grovrengorare-20234/ Tror den finns för att sätta i bormaskin.

 

För att lipa bort plast och lite grövre grejer brukar jag använda en flapdisc http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/

 

Båtskrapa - grovrengörare och vid behov Flapdisc.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/forpiksrenovering.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/arbete-i-forpiken.html

 

Det finns en hel del ganska detaljerade beskrivning  med många bilder hur jag gjorde under renoveringen av förpiken i min nuvarande båt, under den våren om du är intresserad och letar. Det är 4;e båten jag renoverar på likartat sätt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med i princip, underarbetet är viktigt och många gånger absolut nödvändigt för att bra slutresultat. Men ibland kan man faktiskt fuska utan att det märks. Det brukar gå åt mycket tid till alla båtprojekt och att fuska på ett ställe ger mer tid till något annat projekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med i princip, underarbetet är viktigt och många gånger absolut nödvändigt för att bra slutresultat. Men ibland kan man faktiskt fuska utan att det märks. Det brukar gå åt mycket tid till alla båtprojekt och att fuska på ett ställe ger mer tid till något annat projekt. 

 

Som hantverkare som gör samma jobb ett stort antal gånger under ett yrkesliv så lär man sig snabbt vad man kan "fuska" med och vad man absolut inte får fuska med.

 

Att  hoppa över några fläckar med lim bara för att spara några minuter på det ganska lätta jobbet att göra ren från den gamla mattan och det den satt fast med kan ju va ett val man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag håller med i princip, underarbetet är viktigt och många gånger absolut nödvändigt för att bra slutresultat. Men ibland kan man faktiskt fuska utan att det märks. Det brukar gå åt mycket tid till alla båtprojekt och att fuska på ett ställe ger mer tid till något annat projekt. 

 

Som hantverkare som gör samma jobb ett stort antal gånger under ett yrkesliv så lär man sig snabbt vad man kan "fuska" med och vad man absolut inte får fuska med.

 

Att  hoppa över några fläckar med lim bara för att spara några minuter på det ganska lätta jobbet att göra ren från den gamla mattan och det den satt fast med kan ju va ett val man gör.

 

Alla är ju inte så snabba som du ;)

Riva ner matta och ta bort lim lär ta tid för mig, dessutom är det tråkigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med bhemac. Varför jobba i onödan? Det lim jag lämnade kvar syns inte igenom nya mattan och har ingen inverkan på hållfastheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imponerande jobb, toaen!

 

För att återgå till TS fråga så tycker jag det finns en anledning utöver snygghet och stolthet med att göra ett bra jobb…. du tar bort en ev mögelkälla...

 

Men jag själv fuskade lite på en båt. Jag skar ut en 6-7 st rutor om ca 2 ggr 2 dm här och var för att kolla om det var någon mögel. ( det var det inte )

 

Och eftersom limmet satt som berg så gjorde jag så här istället. (Funkade riktigt bra!)

 

Jag limmade ett antal vertikala tunna böjliga brädbitar från toften och upp mot taket. Bredden mellan dessa motsvarade ganska exakt samma som liggunderlag. Som jag skar till liggunderlag och la mellan bräderna. Sedan skaffade jag lite tunnare bräder som jag vitlaserade flera gånger samt skruvade in horisontellt i de vertikala bräderna… med mässingsskruv i fina rader.

 

Dvs jag vågade inte limma på en ny duk och vann lite isolering plus fick modernare båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Funkis!

Har du ev en bild på det färdiga? Verkar vara just den lösning jag funderar på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde båten... Ska se om jag hittar en bild?

Men det såg ut som i nya Arconan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!
Man kanske skall sammanfatta med att det nog inte är nödvändigt men varför chansa?
Det som gör att jag tvekar är att jag inte tänker riva ut hela båten på en gång eller avstå en segelsäsong utan göra en del i taget. Vill helst inte skita ner hela båten gång efter gång när jag har tid att endast fixa en sektion...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som gör att jag tvekar är att jag inte tänker riva ut hela båten på en gång eller avstå en segelsäsong utan göra en del i taget. Vill helst inte skita ner hela båten gång efter gång när jag har tid att endast fixa en sektion...

 

Själv jobbar jag mycket med båten på vintrarna. Tar de olika projekten i etapper. 

 

Om du lyckas renovera förpiken utan att skita ner i hela båten - då är du fantastisk. Det har jag aldrig lyckats med. Fast det finns en metod för att fixa det efteråt.

 

Metoden heter städa. 

 

Har man slipat och limmat mm så blir det dam och skit i hela båten, så då är det damsugning och våttorkning som gäller - omgångar.

 

Det är ju alltid nått som kommer i vägen, så jobbet stoppar upp. I vintras installerade jag gångvärme från den ganska nya motorn. Kunde inte få tag på samma typ av utloppsventiler som jag köpte för några år sen och som satt monterade där de nya. Det tog 4 månade från det att jag beställde dem tills vi hittade en firma som kunde leverera dem och det var mycket strul på vägen.

 

När man gör ett sånt jobb i en trång båt så är man i stort sett och inkräktar i hela båten och skitet blir det. Men som sagt - det är bara till att städa.

 

Lycka till med jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag följt era goda råd och slipat bort gammalt lim och färg med Biltemas grovrengörare. Det är totalt kanske halva båten kvar men det får bli nästa eller nästnästa vinter. Jag tänker därför vänta med att limma dit isolering och skrovbeklädnad ett par säsonger tills all slipning är klar så nu undrar jag; Är det ok att måla de slipade ytorna med toplack för att de skall vara fräscha tills det blir dags att fortsätta jobba och sedan limma isolering på denna eller är det bättre att ha den råa polyester/gamla färgrester-ytan kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte lägga ner jobb på att måla utan istället limma på ett lager liggunderlag, det är betydligt trevligare än rå plast och inte mer jobb än att måla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...