ludde863 0 Postad 1 September , 2014 Hej Jag har en Yamaha 8a (p165) på en liten Örnvik 380. Problemet är att motorn gräver ner sig och fören sticker upp och motorn orkar inte varva upp. Har testat alla tilt lägen men det blir knappt någon skillnad. Det enda som är fel är att motorn är långriggad och båten designad för kort. Men ska det göra så att aktern gräver ner sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 561 Postad 1 September , 2014 (redigerade) Säkerligen är motorn för klen för att få båten att plana, om den öht är avsedd att plana. Ett bra sätt att kompensera att aktern gräver ner sig är att sätta "vingar" på antikavitationsplattan. De finns med lite olika namn och just nu kommer jag inte på ett enda av dem :-(. Någon annan kan säkert länka och hitta namnet på detta tillbehör. Ps Hittade en länk själv http://www.bryggan.nu/Hemsida/Motortillbehor_Styrsystem/Trimplan_Trimfena/TRIMFENA_-50HK_G2_HYDROFO?id=07160 Redigerad 1 September , 2014 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ludde863 0 Postad 1 September , 2014 Säkerligen är motorn för klen för att få båten att plana, om den öht är avsedd att plana. Ett bra sätt att kompensera att aktern gräver ner sig är att sätta "vingar" på antikavitationsplattan. De finns med lite olika namn och just nu kommer jag inte på ett enda av dem :-(. Någon annan kan säkert länka och hitta namnet på detta tillbehör. Trimplan har jag för mig att det kallas. Nä, båten kanske inte är avsedd för att plana. Men jag tror att jag kan få ut mer fart om den inte grävde ner sig. Just nu går det lika snabbt som när jag körde med en liten 2hp suzuki som inte alls gräver ner sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 September , 2014 Det gör rätt stor skillnad med en annan propeller. Hade en snabbare HT ( en ockelbo HT19 med 100-drev ) och med standardpropellern så gick båten upp i planing hyfsat men satt två till där bak var det mer tveksamt. Trimmade motorn sedan och så var det problemet ur världen. Men så ville jag ha hög toppfart… Fick låna en cuppad stålpropeller. Då hade motorn svårt att få upp båten i planing! Men fort gick det när det var smult vatten. Köpte inte den proppen. Båten kändes osäker i den höga farten. ( över 35 knop ) Däremot sa firman att om jag ville dra vattenskidåkare så kan jag byta till en lämpligare propeller. Jösses vilken skillnad! Smack sa det så var båten uppe i plan. Testade med två åkare samtidigt. Inte minsta problem. Smack så var vi iväg. Men då fick jag passa mig så jag inte övervarvade… Och det gick bort 8-10 knop på toppfart. Alltså, propellern gör väldigt stor skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 561 Postad 2 September , 2014 Visst gör proppen stor skillnad. Mest gäller det för planande båtar eller för båtar med stort deplacement. I det här fallet gäller ingetdera. Här handlar det om att skrovet egentligen inte är gjort för de farter som motorn kan ge och, om jag förstått det hela rätt, från typ halvgas och uppåt, mest trycker ner aktern istället för att ge mer fart. Det handlar alltså om att skrovet inte egentligen tillåter fart över en viss gräns. Man kan i detta läge antingen lasta ner fören ordentligt eller se till så att propellereffekten vid viss fart genom vattnet trycker upp aktern. Bägge dessa alternativ har nackdelar då skrovet inte är gjort för dessa farter. Att lasta ner fören ger en kraftigt plöjande gång som kan vara vansklig i högre sjö. Att sätta på fenor på motorn gör ofta att båten balanserar på en för liten yta mot det den är byggd för och därmed blir väldigt rank i lite högre farter. Detta sker dock vid en fart som jag misstänker TS inte riktigt kommer upp till med nämnda motor/båt kombo. Men jag kan ju ha helt fel. Det har ju hänt tidigare (säger min fru!) :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ludde863 0 Postad 2 September , 2014 Visst gör proppen stor skillnad. Mest gäller det för planande båtar eller för båtar med stort deplacement. I det här fallet gäller ingetdera. Här handlar det om att skrovet egentligen inte är gjort för de farter som motorn kan ge och, om jag förstått det hela rätt, från typ halvgas och uppåt, mest trycker ner aktern istället för att ge mer fart. Det handlar alltså om att skrovet inte egentligen tillåter fart över en viss gräns. Man kan i detta läge antingen lasta ner fören ordentligt eller se till så att propellereffekten vid viss fart genom vattnet trycker upp aktern. Bägge dessa alternativ har nackdelar då skrovet inte är gjort för dessa farter. Att lasta ner fören ger en kraftigt plöjande gång som kan vara vansklig i högre sjö. Att sätta på fenor på motorn gör ofta att båten balanserar på en för liten yta mot det den är byggd för och därmed blir väldigt rank i lite högre farter. Detta sker dock vid en fart som jag misstänker TS inte riktigt kommer upp till med nämnda motor/båt kombo. Men jag kan ju ha helt fel. Det har ju hänt tidigare (säger min fru!) :-) Tack för svar hörni. Har beställt ett par trimfenor, ska bli intressant o se om det gör nån skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 2 September , 2014 Det gör rätt stor skillnad med lång rigg, se den som en hävstång som lyfter upp fören och trycker, pressar ner aktern, onödigt om man klarar sig med kort rigg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 September , 2014 bygg på akterspegeln så att motorn kommer i rätt höjd, jag har en tråd om det här någonstans på forumet, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 September , 2014 hittade inte min tråd men hittade en använbar ritning, du får kolla så måtten stämmer för dig, jag plastade ihop det hela under plåtarna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ludde863 0 Postad 2 September , 2014 Ska absolut bygga upp aktern någon gång i framtiden. Blir tvungen att bygga upp den ca 15cm om jag minns rätt. Vill göra något som inte blir permanent så det blir väl att bulta fast en plåt. Vilken typ av plåt bör jag välja? Går det att bocka och kapa själv utan speciella verktyg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ludde863 0 Postad 6 September , 2014 Har monterat på trimplan nu och det blev något bättre men fortfarande inte helt bra. Däremot testade jag att ställa en hink med vatten i fören och då blev det en tydlig förbättring men motorn går inte helt på fullvarv ändå. Antar att det som återstår att göra är att bygga upp aktern. En annan sak som jag kan passa på att fråga i denna tråden. Motorn är väldigt lättstartad kall men kan ibland vara ordentligt svår att få igång varm. Något med tändningen? När jag ställde in brytarna på motorn så läste jag mig till att som skulle vara inställda på 0.5mm men kör jag på det så går brytarspetsarna inte ens ihop. Så jag har testat mig fram med ögonmått tills jag fått gnista på båda stiften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser