Gäst Jilles Endhoven Postad 4 April , 2005 Crescent 465 Trader har tidigare i detta betecknats som klappträ. Jag tyckte att båten uppfyllde alla mina önskemål (pris, kvalitet, stabilitet, bärighet av 7 pers, länspump, storlek) men blev osäker när jag läste om 'klappträ'. Är det inte så att alla stabila styrpulpetare (för fiske och bad) i denna prisklass ca 90.000 SEK har liknande sjöegenskaper? Eller finns det bättre båtar att köpa? priset är inklusiv ca 30 hk motor. Jag vill alltså inte gå upp i pris till en 5 meters båt med v- skrov och 70 hk motor. Andra båtar jag kan tänka mig är HR 430S, Ryds 480RSI och Buster S. Vilkken är bäst? Tacksam för era erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jk Postad 5 April , 2005 Hade jag haft 90000 hade jag iallafall inte köpt en trader. Finns ju mycket bättre båtar i denn prisklassen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jilles Endhoven Postad 5 April , 2005 Vilka då?........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_4 0 Postad 5 April , 2005 Du har ju rätt många att välja på.. Kolla även beg. Såg tex ryds 485 dl 50 hk 4tk för 98 t kolla annonssidorna finns mycket att välja på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 5 April , 2005 Hej! Det viktigaste är att just du är nöjd med ditt val. Att det sedan snackas både ris och ros om samtliga båtar och motorer på marknaden får man leva med. En del snack stämmer och en del inte alls. Men det är ju du som ska ha båten och är den bra för dig så är den. Men det finns ju en del fundamentala saker att ta upp. Du nämner länspump. Det är en makapär som ofta krånglar och har en väldigt kort livstid. Det är den marina produkt som det blir mest reklamationer på av alla enligt båthandlarna! Det moderna idag är i stället självläns. Betydligt bekvämare och kräver ingen el-kraft. I stort sett alla båtar i storleksklassen 4.30-4.70 m (ca.) kan betraktas som klappträ. Mer eller mindre. Framför allt vid lite krabb sjö. Orsaken är att det sällan är djupa V-skrov i denna storlek och det gör i sin tur att båten får ett klappträ-beteende. Ju djupare V-botten desto mjukare går ju båten, men detso mer kraft (antal hk) kräver den för att komma upp i planing och desto större bränsleförbrukning får du. Allt är mao. på gott och på ont. Även båtens längd och vikt påverkar hur pass mycket klappträ-effekten blir: Ju längre och tyngre desto mindre klappträ. En kort båt hamnar lätt mellan vågorna och en lång båt kan oftare ligga ovanpå vågtopparna. Då slipper man upp-och-ner-åkandet och kan istället ha en mer konstant horisontell körning. Gör denna liknelse: tänk dig en planka som ligger i sjön. Då ligger den platt i vattnet och hela träytan ligger ofanför vattenytan och guppar i vågorna. Tänk istället om plankan ligger på högkant i vattnet. Då skär den smala delen genom vattenytan istället för att flyta ovanpå. Alltså.....ju större V-skrov, desto mer likt en planka på högkant. En flatbottnad båt är alltså ingenting annat än en planka om man ska generalisera! Du säger att du inte vill upp på 5 m och 70 hk, men för 90.000 hittar du ganska lätt en begagnad HR 465 med 50 hk. Då får du en betydligt stabilare och mjukare båt än t.ex. 430 S även om den faktiskt är mjuk för sin storlek. HR 465 är en förbaskat bra båt för pengarna, så den är helt klart värd att tittas på för din plånbok! Buster-båtarna går ju bra en del av dem, men minns inte hur varken Buster S eller Ryds 480 går i sjön. Avstår därför att uttala mig om dessa. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst ThomasB Postad 7 April , 2005 Hej tänk i första hand kritiskt kring hur du kommer att använda båten. Handlar det om inomskärs bad, utflykter, lek och fiske vid huvudsakligen vackert väder (vilket gäller för de flesta av oss båtägare) så fungerar trader bra. (Det finns många som provat... eftersom du inte är ensam om att köpa den båten) Hur ser dina vatten för nyttjande av båten ut! Flatbottnad båt ger förvisso mindre sjövärdighet och komfort när det blåser. Fördelen är att man inte behöver motorisera lika mycket och därmed sparar man pengar. Det blir dessutom (tycker jag) enklare hantering av båt och motor vid i och upptagning, ev. transport av motor (utan båt) vid service och reparation. Att kunna bära och flytta en 25-30 hk motor själv upplever jag som en fördel jämfört med större och tyngre maskiner. Angående självläns så är det en stor fördel, men stabiliteten förändras också på självlänsande båtar eftersom de kräver ett golv ovan vattenytan för att kunna länsa ut regnvattnet. En del av den enorma bärighet som exempelvis trader har (7 pers) är nog svår att finna på en självlänsande båt under 5 meter. Testa eventuellt att köpa ett hamnkapell till din båt så hittar du den inte bara torr, utan ren invändigt också när du skall ut. Måsar och luftföroreningar brukar påverka... Lycka till, Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 7 April , 2005 Instämmer helt med Tomas. Däremot behöver man inte skilja på mås och luförorening. En mås är en luftförorening. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ksva 0 Postad 1 Juni , 2006 Hej jag håller med dig sedan så sticker priserna i höjden och alla andra kostnader också men inte en Trader båten har en tendens att bli gammal mycket fort och länspump är 80 tal sedan råkar jag veta att den är hyperkänslig för några extra kilo på akterspegeln den är nog byggd för en tvåtakt stinkis i 50kg klassen och jag går själv omkring i dessa pristankar men vad jag skall köpa är en Theri Nordic i samma storlek med styrpulpet och tillverkad med dubbelskrov i ABS plast totalt underhållsfritt och åldras inte på samma sätt som insidan på en glasfiberbåt hela båten blir som ny med en hink varmvatten och en burk Surf eller liknande och till på köpet med regnläns det innebär en två tre cm vatten i båten som du kör ut så det blir inget ösande när man inte har varit i båten på några veckor och inga strejkande elmotorer samt vattenfyld båt själv sätter jag som alla andra uppmed Västkusten på en Honda 30 hk 4-takt 3-syl och den väger inte mer än 72kg och den nya sådan går som en dröm jag körde en sådan motor förra året och som sagt en dröm jag hittade en Marin någonting på återförsäljare på Hondas hemsida uppe i Uddevalla han hadde 2 på lager med dynsats och äkta rostfria räcken runt hela båten som inte är i rostande chrom utan evighetslackade och han ville ha ca 85000 för ett sådant paket men låt ingen lura dig till en 2-takts motor även om det blir billigare denna båt skall ha en 30 hk Honda och ingenting annat vad dom än säger detta är mycket viktigt så börja med att gå in på Theris hemsida och kolla båten sedan på Hondas hemsida och kolla motorn sedan är det helt fritt att njuta en stund och jo denna båt flyter om man sågar den i två delar rätt av på mitten med en motorsåg det finns bilder på detta på theris hemsida....!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ksva 0 Postad 2 Juni , 2006 Okey så var det det där med stavning ja TERHI är det korekta www.terhi.fi och www.honda.se ha det....!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser