jocke_l 2 Postad 1 September , 2014 Hej, Jag vill börja svajankra lite framöver. Har inte gjort det tidigare och det kommer att vara i skyddade vikar och liknande, dvs. väldigt lugna förhållanden. Mest om man kommer sent och det inte finns några bra platser i naturhamnen eller om man ska gå tidigt dagen efter. Har ett elspel med 15 kg Bruce i aktern. På båten, en Dufour 34, som väger ca 6 ton har jag i dagsläget ett 10 kg Bruce (typ) med ca 45 meter blyad lina i fören. Inget ankarspel. Räcker det eller borde jag komplettera med något. Några meter kätting? Byta till större ankare (15 kg Bruce eller kanske XX kg Delta)? Som sagt är det inte en lösning som kommer att användas jätteofta så jag vill inte lägga alltför mycket pengar… Tack på förhand!/Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 September , 2014 Dina ankare är det orginalBruce eller fuBruce!? Jag svajankrar ofta. I regel ankrar man ju i skyddade läge och under fint väder. Har huvudankaret - ett 10 kg delta - i aktern (utan ankarspel). Oftast så ankrar jag från aktern om det bara är tillfälligt eller över natten när det är fint väder. Skall jag ligga kvar länge (några dar) eller om det blåser mycket,brukar jag ankra och dra fast ankaret. Sen tar jag ankarlinan och tar med mig den till fören. Brukar göra en bukt på ankarlinan och fästa en förtöjningslina med dubbet skotstek, så det bildas en hanfot. Fäster sen linorna på knaparna på var sida om stäven. När jag skall gå lossar jag förtöjningslinan till hanfoten och tar upp ankarlinan och ankaret från aktern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 492 Postad 1 September , 2014 Jag tror du klarar dig med ditt 10 kg ankare, men komplettera med några meter kätting. Här kan du läsa mera om ankring, www.sxk.se/system/files/private/ankring.pdf Pröva att ankra i kraftig vind på dagen någon gång så ser du hur det funkar med ditt stävankare. Du kan ju också lägga i ankaret i aktern och sedan fästa det i fören. Om båten "ormar sig", dvs. seglar fram och tillbaka så kan ett ankarsegel hjälpa. http://www.maringuiden.se/forum/topic/74195-ankarsegel-erfarenheter-samt-ett-billigt-alternativ/ För att sova extra gott använder jag ett ankarlarm som väcker mig om båten lämnar ett visst bestämt område. Den här tycker jag om, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.webmajstr.anchor&hl=sv Det svåraste är att lägga sig rätt i förhållande till andra om det är trångt. Det gäller att tänka efter vad som händer om det blåser upp och om vinden vrider. Ankarlinor/kättingar sträcks, man har olika längd på linor/kättingar osv. Bra att hålla sig till en längd mellan 3 - 4 gånger djupet, det brukar de flesta göra. Lycka till! Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 1 September , 2014 (redigerade) Sorry, detta skrevs samtidigt med föregående inlägg! Som du vet handlar det mest om aktuellt djup och bottnens beskaffenhet. En grundregel är att lägga ut minst 3 ggr mer ankarlina än djupet och att ha minst 5-6 meter tung kätting närmast ankaret för att tynga ner linan. Bruce funkar bra i de flesta fall, t ex sandiga eller leriga bottnar, men det finns inget ankare som är perfekt för steniga d:o, då är det mest tyngden av ankare o kätting (eller blyad lina) som håller båten på plats. En båt av din storlek ligger stadigt i lugnt väder med en blyplätt på 7-8 kg + några meter kätting eller en blyad lina om det är sandbotten t ex. Ankarvakt i form av GPS-larm eller d:o på ekolodet är inte fel, då hinner man agera om det blåser upp och båten driver iväg eller mot grundare vatten. Redigerad 1 September , 2014 av Larsakelarsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke_l 2 Postad 1 September , 2014 Tack för snabba svar! toaen: det är nog inte originalbruce för dom görs väl inte längre? Det är nyare rostfria varianter. Då testar jag med att lägga på lite kätting i fören (har jag redan). Om jag tycker att det känns osäkert har jag ju ett 15 kg i aktern som jag kan dra till fören om jag vill. Tack även för övriga praktiska tips och tipset om ankarvakten. /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 1 September , 2014 Tycker du kan använda ankaret i aktern - eftersom du har elspel där. Så slipper du dra och slita. Självklart kan du lägga förligt ankare men det gör nytta mer för vinden först när det blåser över ca 7-9 m/s och då ligger du väl inte kvar i alla fall? Det absolut viktigaste för att sova gott är att dra fast ankaret. Viktigare än kättningen! Låt linan sträcka ut sig i vinden och båten lugna ner sig. Sedan drar du med 12-1500 varv och ser om ankaret sitter. Du drar antingen i den vindriktning du hade när du kom men om du vet att vinden kommer att vrida så drar du i den riktning som vinden har nästa morgon eller efter vindökning. Jag har legat mycket på svaj sista tre åren - vi slipper knöa in oss och får lite mer privacy men framför allt så kommer jag ofta sent till viken, skönt att slippa fixa med linorna i land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke_l 2 Postad 1 September , 2014 Det är ju sant funkis! Jag ska nog testa alla alternativ och se vilket som passar bäst. Problemet är att min båt är väldigt kluckig i aktern så att ligga med fören mot vinden känns mer behagligt. /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 September , 2014 Jag skulle absolut ankra med akerankaret i första hand. Det är ju där du har ankarspelet. Funderar själv på ett ankarspel i aktern - problemet är bara att på min båt är det (nästan) omöjligt att få nån vettig placering utan en förfärlig massa arbete. Du kanske ännu inte är i den åldern när du har kommit på att man måste va rädd om ryggen. Dessvärre är det för sent när man kommer på det. Att sen dra ankarlinan till fören och göra en hanfot är enkelt när man gjort det några gånger. Ankaret i fören är ju bra att ha i reserv. Man behöver flera ankarutrustningar. Själv har jag fyra,med olika typer av ankare ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 September , 2014 Jag skulle absolut ankra med akerankaret i första hand. Det är ju där du har ankarspelet. Funderar själv på ett ankarspel i aktern - problemet är bara att på min båt är det (nästan) omöjligt att få nån vettig placering utan en förfärlig massa arbete. Du kanske ännu inte är i den åldern när du har kommit på att man måste va rädd om ryggen. Dessvärre är det för sent när man kommer på det. Att sen dra ankarlinan till fören och göra en hanfot är enkelt när man gjort det några gånger. Ankaret i fören är ju bra att ha i reserv. Man behöver flera ankarutrustningar. Själv har jag fyra,med olika typer av ankare ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke_l 2 Postad 1 September , 2014 Ja, det blir nog ankarspelet ju mer jag tänker på det. Har precis fått det installerat så jag har inte hunnit blir "kär" i det än . Tänker fortfarande i gamla banor med att dra och lyfta... Har inte fyllt 40 än men att dra upp ett 15 kg är inget man ser fram emot i någon ålder tror jag . Hade en Granada 31 tidigare och där envisades frun att vi skulle ha ett 15 kg i aktern för att ligga "tryggt". /Jocke 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 September , 2014 Det finns ju ett uttryck som säger;"Garantin går ut vid 40" Haft mycket problem med ryggen. Vid ett tillfälle, nån gång efter 50, var jag hos docktorn pga ryggen. Stafettläkaren var en svartmuskig ortoped och från nåt land runt medelhavet och talade mycket dålig svenska. Jag skulle skämta till det lite och sa just att "garantin går ut vid 40" Då tittade läkaren allvarligt på mig och sa på sin mycket brutna svenska;" Kineeserna sääger. Haar man fyllt fööri och vaknar på moorgoonen och inte har ont - då är man dööd" 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 1 September , 2014 Klok hustru du har, henne bör du hålla hårt i. Hade en Granada 31 tidigare och där envisades frun att vi skulle ha ett 15 kg i aktern för att ligga "tryggt". /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke_l 2 Postad 1 September , 2014 Jo, kanske det Spancox! Dock var hon lämpligt nog väldigt upptagen med annat när ankaret skulle upp . Möjligtvis kunde hon, vid helt fel tillfälle, på ett lite för lättsamt sätt fråga "hur det gick?" När vi ändå börjar bli lite OT så har jag ägnat en del av kvällen till att läsa om toaens transportsegling mellan Västervik och Härnösand - väldigt underhållande och kul läsning! /Jocke 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2014 Eftersom jag nästan alltid svajankrar så har jag ett 10 kg Delta i fören, 40 m kätting (+ca 40m tamp) och elektriskt ankarspel. Min båt väger drygt 3 ton och ett 10 kg ankare är kanske lite för mycket men det är tryggt. Delta har jag för att det snabbare hittar nytt tag om dargriktningen ändras pga vindkantring. Vill man ligga säkert så ska man ha ankaret i fören, det gör också att det blir lä i sittbrunnen. Innan ankrade jag ibland på svaj med ankaret i aktern, det går men jag skulle inte sova lika gott. Kättingen skavs inte sönder mot botten, fastnar inte i propellern och ger genom sin tyngd en mjuk koppling till ankaret. Ankarvakt i telefonen och ett enkelt ankarsegel vid behov. Nu har jag legat så många gånger att det känns väldigt tryggt. Dessutom är det oerhört enkelt. Ibland har jag med jollen om jag vill komma iland, det fungerar bra och risken är mindre att man bryter benen pga ett misslyckat hopp iland. Är inte jollen med så har jag en gummibåt av enklaste modell hoppackad. Ska man använda den måste man vara väldigt starkt motiverad att komma iland. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser