Pauce 10 Postad 1 September , 2014 Hej,Har blivit med ny båt, en Grandezza 23Dc 2006. Motorn en Volvo Penta 4,3gxi (sötvattenkyld) och drevet Volvo Penta DP-SM. Har nu beslutat att vinterförvara henne på trailer på båtklubbens uppställningsplats. Som tips har jag då fått att ta bort drevet över vintern då det tidigare förekommit försök från ohederliga personer att tillskansa sig drev och utombordare osv vintertid. Nu till frågorna som egentligen är två, dels om det finns bra tips på källor att läsa sig till viss kunskap om hur drev skruvas ner. Har hittat vissa filmklipp och instruktioner på nätet men läser gärna allt som finns. En annan tanke som slagit mig är att fråga här på MG om det finns någon i Stockholmsområdet med samma/liknande drev som ska plocka av sitt i höst. Om man då skulle kunna tänka sig att bjuda med en nybörjare som vill lära sig. Om någon känner sig manad så får man gärna kontakta mig via mail, samma gäller om man har mer utförliga tips osv. Mvh Oskar oskar.p.cederlund@gmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 September , 2014 Alltså det är inte rocket science vi pratar här. Däremot bör man vara två personer, en som håller och en som skruvar. Speciellt när man ska montera på. Om man inte har en smart vagn som finns på varven, men oftast inte på båtklubbarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 September , 2014 Här är ett kanske svamligt inlägg av mig och ett Youtube klipp. http://www.maringuiden.se/forum/topic/59085-v%C3%A5gar-jag-ta-bort-drevet/?hl=%2Banders_st+%2Bdrev&do=findComment&comment=382602 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 1 September , 2014 En servicehandbok som dessa är heller inte så dumt att ha http://www.marineengine.com/manuals/seloc/volvo_penta.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 1 September , 2014 De nya dreven är ju inte så lätthanterliga 290 drevet som Anders länkar till är lite smalare än ditt drev och lite lättare att hantera. Att få av drevet är nog inga större bekymmer värre är att få dit det igen då rekomenderas verkligen att man är 2st. varav att den ena har gjort detta förrut o helst ska man ha tillgång till en drevlyft. Finns youtube klipp på det också sök o kika. Om inte annat så finns det låsmuttrar typ fälglås + att man tar en kätting runt. Brukar funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 2 September , 2014 Tack för svar.Tänker att jag snickrar ihop en ställning av reglar att palla upp drevet med medans man jobbar med det. Ungefär hur mycket väger drevet? Har tittat lite på låsmuttrar och funderat på angående kätting osv. Verkar dock inte krylla av dem på marknaden, med produkter det finns få av brukar det kunna betyda att de inte alltid fyller sin funktion. Någon uppfattning om hur bra de fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 2 September , 2014 Finns inga lås som stoppar den tjuven som gett sig fan på att ta grejerna kan de sno stora utombordare på båtar som ligger i sjön så kan de även sno fastlåsta drev på land. Idag har tjuven 12V svetsar o batteri vinkelslipar. Det gäller bara att göra det svårare för dem. Sen finns det också firmor som inte gör annat än hämtar snurror o drev på hösten o monterar tillbaks innan sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 September , 2014 Alltså, låsmuttrar och annat. Risk att skiten sitter fast när man SKA ha loss det senare. Ett par varv kätting runt och ett bra lås är väl en bra början. För min del åker drevet av timmarna efter upptagning, får inte sitta ens över natten. Vid sjösättning är det drev på kvällen innan och rejält lås+kätting runt. Men då är jag bränd efter 3 motorer stulna på två år på en tidigare båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 2 September , 2014 Jag har låsbultar + kätting och har än så länge fått ha grejerna i fred. Låsbultarna har aldrig haft tendens att fastna gäller bara att hålla koll på var man har låshylsan det är väl kanske det svåraste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 2 September , 2014 Man kan nog då vara överens om att det mest säkra verkar vara att ta loss drevet. Som uvek säger, finns väl egentligen inga kättingar som hindrar en tjuv som bestämt sig. Då till kärnfrågan, fler tips att tänka på som inte går att läsa sig till? Verkar vara lite skillnad på äldre aq drev och nyare? Värt att notera så även om det inte är raketforskning så kan det kännas svårt ändå för någon som inte gjort det förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 September , 2014 (redigerade) Läs igenom all dokumentation, få tag i verkstads-handboken. Ha med alla verktyg, brukar stå i handboken. Ha med en stark kompis med lugnt humör och teknisk kompetens. Planera med dagsljus och gott om tid för strul 3-4 timmar. Dvs inte starta kl 19 på kvällen och ha lovat vara hemma kl 20..... Tänk på vad du ska göra med drevet när det är avmonterat; lägga i bil för transport hem. Hur ställer du upp det hemma? Jag brukar byta all drevolja under vintern, lite onödigt dyrt då dropparna kostar guld, men känns säkrare. Första gången strular allt, eftersom man inte har gjort det förut. Ta det lugnt och bruka inte våld. Stanna och tänk när det inte går som förväntat. :-) Jag tar ner mitt drev på max 30 minuter. Montering tar ca en timme för att känna sig säker på attallt är rätt skruvat. Men då har jag gjort det varje år sedan 2005. :-) Redigerad 2 September , 2014 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 3 September , 2014 Byt drevoljan innan du monterar av det det är betydligt enklare + att du ser om det är vatten i oljan är det det så kanske det är läge för nogrannare analys av felkällan. Om inte så är det bara att byta till ny olja kolla anoderna odemontera. Trimma ner drevet max och fixa till en stödkloss som precis går in under drevet då har du klossen som du behöver på våren när du ska ha tillbaka alltihopa. Glöm att försöka få dit drevet när det är påmonterat på en ställning jag har provat funkar inte, det är kloss under och balansera som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 12 Oktober , 2014 Är det ok att lägga ner drevet i bilen när man ska transportera det ? Ingen olja som rinner ut då? /Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Oktober , 2014 Är det ok att lägga ner drevet i bilen när man ska transportera det ? Ingen olja som rinner ut då? /Tomas Yep, VP drev är heltäta och kan ligga ner under transport. Det som måste funderas över innan transport är fyrtaktsutombordare. De kan bar läggas på ena sidan. Läggs de på andra sidan rinner oljan in på fel ställen. Oftast finns ett par klackar på den sidan som tål att ligga ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 12 Oktober , 2014 Kan tillägga att jag kommit över verkstadshandboken för VP DP-SM drev med utförlig beskrivning på hur man tar loss drev samt mycket annat. Så nu känner jag mig rätt säker på hela proceduren. Har den på svenska och i pdf så om någon i framtiden behöver den så går det bra att maila till adressen i trådstarten så kan jag skicka över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser