Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Chrille_82

Bränslefilter

Rekommendera Poster

http://www.byggplast-batprylar.se/ImagePop.aspx?FileName=7142

Finns det kanske någon som har ett sånt här filter och är det bra kvalite? Själva koppen är väl i plast antar jag.

Är det någon typ av universal filterinsats så man ev kan köpa på BT vid byte?

eller ska man titta efter någon annan tillverkare, tips mottages gärna.

Redigerad av Chrille_82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en piratkopia på ett Racorfilter och man bryr sej inte ens om att uppge flödet. Ingen större prisskillnad heller så jag hade absolut satsat på ett riktigt Racor för de är nämligen bra.

https://www.marineparts.se/tillbehor/motorutrustning/vm-branslefilter/racor-320-branslefiltersats-bensin-med-faste-vattenseparator-rac320r-rac-01/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon! Tack för svar.

Är det här rätt montering? Bränsletank-racorfilter-bensinblåsa-motor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför blåsa?

Kör utan för den fyller ingen funktion om du har bensinfilter. Jag har kört utan i snart tio år och det utan någon som hellst problem. Jag kör min bil utan blåsa och det är ingen skilnad. Ett tipps bara och det blir en felkälla och skarv mindre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Pezz även fast man har utombordare?

Så med ett bränslefilter blir motorn alltid trycksatt då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va filtret har med blåsan o göra begriper jag inte riktigt, Racor-filtret har ingen backventil. Bra o ha blåsa efter vintern när knasare/ångseparator ska återfyllas annars blir det det ett fasligt vevande på starten, med sprut direkt olämpligt. I övrigt gör den ingen större nytta så länge allt lirar som det ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det här rätt montering? Bränsletank-racorfilter-bensinblåsa-motor

Ja, detta blir rätt!

Och ha ett bra filter, smuts og vatten har inget i motorn att göra. Och har du haft sådana problem så gör di inte om det. Att rensa moderna motorer för sånt skit kommer kosta dig mycket (blåste insprutningsdysor, korrosion i bränslesystem etc)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ Jarb, förstår jag ditt inlägg rätt om jag tror att du menar att jag bör ha blåsan kvar? För handblåsa har jag alltid haft till mina utombordare och det har blivit några tryck på den inför varje start som ren rutin.

@AlfaAlfa, jag har faktiskt alltid endast kört med det lilla interna bränslefiltret i motorn och det har funkat klockrent hittills men för denna båtsäsong har vi vidgat våra vyer och dragit iväg på längre turer och då vill jag vara säker på att bränslet till motorn är sjysst så man inte blir strandad pga det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jämförelsen med bilen haltar lite. I bilen sitter pumpen i tanken på en med sprut och på äldre bilar med knasare siiter pump och tank i samma höjd. I en båt med utombordare har du däremot en meter sughöjd som pumpen måste övervinna. Det är inga problem så länge det rör sej om soppa men av olika anledningar består denna sughöjd initialt av luft och då blir det värre eller i värsta fall omöjligt för pumpen att få undan luften..

När du tömt knasarna inför vintern är det lite soppa som ska fyllas på i flottörhusen på våren o enklast är ju att pumpa upp den med blåsan. O om man har lite interna läckor i flottörnålar/bränslepump så soppan rinner tillbaka till tanken mellan turerna är det inte ovanligt att man får pumpa blåsan inför varje båttur. Blåsan i sej innehåller även en backventil som minskar risken att soppan rinner tillbaka.

En frisk pump får tag i soppan förr eller senare men det tar ett tag o som sagt har motorn sprut är det direkt olämpligt att göra så här. Är pumpen lite trött kanske den inte ens får tag i soppan så då kan du få nöta på starten till batteriet är slut utan att motorn går igång.

Det finns alltså flera anledningar till att utombordaren har en pumpblåsa medan bilen inte har det. Sen att det i många fall funkar att köra utombordaren utan blåsa är en annan femma. Är det som sagt toppskick på grejerna behövs den bara för att återfylla knasare/ångseparator efter vinterförvaringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra svar! Det var lite så jag kände oxå med att ha blåsan kvar.

Motorn är en 2-taktare och inte ny så den kanske behöver lite hjälp ibland ;0)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver ju dessutom att du brukar känna på blåsan av ren rutin. Finns det då att ta av till blåsan blir stum så har du absolut ökat oddsen till en snabb och lyckad start.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär nu har jag beställt ett Racor filter som du länkade till i tråden Jarb. Ersättningsfiltren beställs enklast via samma hemsida eller finns det andra alternativ att tillgå?

Tänkte mig att det ska monteras i motorbrunnen, blir klockrent det här :0)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...