boumst 0 Postad 31 Augusti , 2014 Hej! Efterlyser åsikter från de som har seglat Späckhuggare. Funderar på att byta min Havsfidra mot en sådan. Är mycket nöjd med Havsfidran på många sätt men när det kommer till att kryssa finns det mer att önska av den. Man vinner inte mycket på varje slag och den bromsas fort upp i vågorna. Skulle kanske vinna några grader på nya segel men känns som en dyr chansning. Den här semestern har jag haft ständig motvind och letar efter en liknande båt med bättre segelegenskaper och då har blicken fallit på den danska Späckhuggaren. Har dock inte lyckats hitta någon film eller foto som visar hur pass bra ståhöjd det är i båtarna. Vill ha en hyggligt välseglande och trygg familjebåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 1 September , 2014 Det finns även en som heter Marsvin som är danska för tumlare. Nog bra seglare båda. Har läst att prototypen för Späckhuggare vann Själland Runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 1 September , 2014 I björlanda finns en späckhuggare som heter luffe. Den seglar otroligt bra och placerar sig alltid bra på tävling... Så visst kan båten segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 September , 2014 Spækhugger är en riktig bra segelbåt. Snabb och sjötålig. En kombination som är svår at match´a i dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 September , 2014 (redigerade) Säsongsmässigt går väl inte havsfidran och späckhuggaren att jämföra "på samma dag" Vilken ståhöjd det är i havsfidran vet jag efter att ha seglat en dylik och gått som en "krampa" innombords i 10 år.I min storfidran hade jag nästan ståhöjd. Storfidran har ju ungefär samma mått som späckhuggaren, men är inte fullt så god seglare. Hur det är med ståhöjden i späckhuggaren vet jag inte. Däremot säger Sailguide;"Späckhuggaren finns dels i en Racingversion, dels i en Familyversion. Skillnaderna är bland annat att Family har fem kojplatser och något större överbyggnad" http://www.sailguide.com/Spackhuggare.htm Redigerad 1 September , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 1 September , 2014 I min värld är detta två helt olika båtar. Likheten är den runda aktern - sedan slutar det. Havsfidran är trög, långkölad och bullig, medan Späckhuggaren är fenkölad, livlig och snabb båt med hög kölvikt för att kompensera det höga segelplanet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boumst 0 Postad 1 September , 2014 Tack för alla åsikter. Låter som en båt värd att satsa på. Naturligtvis skiljer sig båtarna rejält åt, det är ju därför jag vill byta. Likheten ligger lite i det lilla behändiga formatet på båt och känslan av att vara nära sjön. Havsfidran ska inte underskattas som nöjesseglare (dock ej dikt bidevind). Med rätt balansering och trim är den snart uppe i sin maxfart och går oftast torr även i busig sjö. Valde den som familjebåt när barnen var små och jag skulle varmt rekommendera den som trygg förstabåt. Den har klarat allt från små trånga naturhamnar i skärgården till havsseglingar till Gotland och formatet gör att man vågar sig in på ställen man inte skulle våga sig med en större (dyrare) båt. Tyvärr finns det ju inte så jättemånga kvar i fint skick. Om någon har erfarenhet av späckhuggaren som familjeseglare, speciellt med tanke på ruffkomfort, så får ni gärna fortsätta skriva inlägg. Jag kommer fortsätta bevaka tråden i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rompetroll 0 Postad 3 September , 2014 Tack för alla åsikter. Låter som en båt värd att satsa på. Naturligtvis skiljer sig båtarna rejält åt, det är ju därför jag vill byta. Likheten ligger lite i det lilla behändiga formatet på båt och känslan av att vara nära sjön. Havsfidran ska inte underskattas som nöjesseglare (dock ej dikt bidevind). Med rätt balansering och trim är den snart uppe i sin maxfart och går oftast torr även i busig sjö. Valde den som familjebåt när barnen var små och jag skulle varmt rekommendera den som trygg förstabåt. Den har klarat allt från små trånga naturhamnar i skärgården till havsseglingar till Gotland och formatet gör att man vågar sig in på ställen man inte skulle våga sig med en större (dyrare) båt. Tyvärr finns det ju inte så jättemånga kvar i fint skick. Om någon har erfarenhet av späckhuggaren som familjeseglare, speciellt med tanke på ruffkomfort, så får ni gärna fortsätta skriva inlägg. Jag kommer fortsätta bevaka tråden i vinter. Här finns mer information om späckhuggaren: http://web.archive.org/web/20041206212037/http://www.segling.nakterhuset.se/01_01/spids.asp http://www.spaekhugger.dk/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 3 September , 2014 Kanske kan vara värt att titta på en Grinde också om det är så att just ståhöjden är hög prioritet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser