Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Funkis

TEST av skärbrädeutrymme på mässan Gustavsberg

Rekommendera Poster

Skärbrädeutrymme?

Ja, jag och min fru retar oss lite på att det är så lite plats även i helt nya båtar för att förbereda mat?

För att testa detta så gick jag ner i 12 st båtar 35-39 fot på mässan i Gustavsberg. Med ett måttband…

Min önskan är att utrymmet ska överstiga 25 gånger 35 centimeter för det måttet håller min skärbräda hemma! Jag vill inte dra ut någon skärbräda ( flesta båtar saknar den funktionen ) och jag vill heller inte göra mat på matbordet ( fel höjd vare sig jag sitter ner eller står upp ). Dessutom ser jag att en båt skippat kartbordet och de flesta båtar har små kartbord numera, dvs utan sittplats. Vilket är bra för då får man en bra ståhöjd. ( men den båt som gjort kartbordet så litet att det inte rymmer ett båtsportkort… dåligt! ) Okej, teoretiskt kan man göra mat på kartbordet. Men realistiskt? Flera säljare föreslog en uppfällbar skiva på sidan… Visst, men varför inte göra det som standard då. Blockerar gången också?

Hur utföll testet då? Fanns det plats för en skärbräda i vit mjuk plast att lägga ovanpå för beredning?

Ja. Men bara i fem båtar. Av tolv stycken.

Så den köpare som prioriterar en sådan stor yta bör ju ta med sig måttbandet?

Ris och ros.

Överlägsen vinnare är en dyr båt som heter Linjett 37. Ska se om jag kan ladda upp en bild.

Hanse har en möjlighet att välja bort en akterkabin för att bara ha stuv ( man kan få förberett för en koj ) vilket innebär att bänkytan sträcker sig mot ett skott som sätts längre akteröver. Då blir de bäst i klass.

Sämst? Vill jag nog inte skriva men jag kan säga att tolv centimeter inte är tillräckligt för att bereda mat.
Och Bavaria, som faktiskt hade snyggat till inredningen, hade en för hög höjd på bänken plus att de har en list som sticker upp flera centimeter. Bra som handgrepp i hög sjö men dåligt för korta kvinnor...

Positivt omnämnande på min observationslista får Arcona. De har en ny båtmodell som inte klarade mitt test men när jag talade med ansvarig så ansåg han att de missat och skulle göra utrymmet större. OK. Och som jag sade på plats så kommer jag med en skärbräda som är 25 centimeter bred. Inte mindre!

Vad tusan! Är alla nästan dessa båtar avsedda för Medelhavet där man äter mat på Yacht-klubben? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedan är Linjett där hela ytan till vänster om broschyren kan användas

( under broschyr är spisen dold)

post-68277-0-34859500-1409485954_thumb.jpg

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den båt med litet utrymme nedan är underkänd i mitt test.

Den andra båten har bra utrymme men… är flera fot större och ingår inte i testet ( + 1MSEK)

Och det faktum att man kan lägga på en skiva över diskhon bortser jag från.
Liksom flera säljare som föreslår att man lagar mat ovanpå ytan där kylen är.
( de verkar mena att man tar först upp råvaror och salladen, stänger och så gör man mat… )

Då kan man ju räkna in även ytan över spisen som på åtta av tolv båtar också kan täckas. (Varför?)

Jag betalar EN komma NÅGONTING MILJONER för en helt ny båt och vill ha min egen skärbräda!

post-68277-0-03380200-1409485872_thumb.jpg

post-68277-0-16624900-1409485922_thumb.jpg

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde en liknande koll på en båtmässa för några år sedan, jag sökte efter ett skåp som var stort nog att förvara tallrikar i. Nuförtiden vill man ha så mycket rymd och bredd som möjligt i innerutrymmena och detta skapar man genom att göra skåpen i pentryt smalare, d.v.s det finns inte plats för tallrikar. Påfallande många båtar av centraleuropeisk tillverkning saknade plats. Bavariasäljaren tyckte att jag skulle förvara tallrikar i sopskåpet?

Jag tror att det kan vara av samma orsak som det finns dåligt med plats för skärbrädor och avställningsytor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1280px-Mcdonalds-90s-logo.svg.png

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halal-slaktad kyckling på Donken är naturligtvis ett alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men va i ….   är det för mycket att be om 25 centimeter kök att bereda maten på?   :angry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men va i ….   är det för mycket att be om 25 centimeter kök att bereda maten på?   :angry:

Skönt att någon annan reagerar. Har retat mig på det där i flera år. I mitt fall gäller det numera motorbåtar och tyvärr är situationen ungefär densamma där, både när det gäller utrymmen för stuvning och matberedning. Faktiskt en viktig anledning till att vi behåller och försöker vårda vår gamla Marino, där vi kan bo, lagra och laga mat bekvämt flera veckor i taget.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skärbredor............................

Ju, det är illa nog. Men när nya, typ mördarsniglar, seglar som krattar med sina rullar och formlösa segel och med däcksytor som är omöjliga att jobba på.

Då är det köparna som lägger vikten på annat, och byggarna har inga val................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, inte alls.

Vi lagar all mat ombord (minus ett par krogbesök), men sitter helst ute i solen och hackar, mm. När inte det går så är det bra att det finns plats för en skärbräda bredvid spisen.

Bra att du "bråkar" lite om detta, kanske även andra båtköpare får upp ögonen för problemet och till slut blir det en förändring i inredningen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden är från en Najad, men en skärbräda av denna sort går väl att snida till vilken båt som helst. Själv har jag gjort en utan hål för brödsmulor. 125 spänn för grundmaterialet hos ICA Maxi

post-63296-0-95537200-1409580649_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde en liknande koll på en båtmässa för några år sedan, jag sökte efter ett skåp som var stort nog att förvara tallrikar i. Nuförtiden vill man ha så mycket rymd och bredd som möjligt i innerutrymmena och detta skapar man genom att göra skåpen i pentryt smalare, d.v.s det finns inte plats för tallrikar. Påfallande många båtar av centraleuropeisk tillverkning saknade plats. Bavariasäljaren tyckte att jag skulle förvara tallrikar i sopskåpet?

Jag tror att det kan vara av samma orsak som det finns dåligt med plats för skärbrädor och avställningsytor.

Förvarar man tallrikarna vertikalt behöver man inte så djupa skåp.

post-57909-0-07267200-1409581300_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte ordna en skiva över diskhon. Inte så svårt mha en såg och en handöverfräs och en spillbit från en bänkskiva i trä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sweden Yachts C34 från slutet 70-talet har ett hyffsat generöst kök trots sina 34 fot. Skärbräda får plats i framkant av köket där det dessutom finns en utdragbar sådan. Kanske lite i vägen om man ska in i förpiken och härja.

post-77808-0-70572900-1409585565.jpg

post-77808-0-12140100-1409585715_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj e de så illa i nya båtar!

Jag har rejält med plats för både tallrikar, glas, skålar osv. precis i anknytning till spis. Har gott om skärbrädeplats. Om jag klarar mej med bara matkylen och kan låta drickakylen vara stängd så kan jag lätt ha två skärbrädor där den minsta är 29X37cm.

Tack för infon. Ännu en sak att vara nöjd över.

Synd att det blivit sämmre på "gamla dar"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar också titta efter tallriksutrymme när jag är ner i nya båtar på mässor. Nu har jag inte varit nere i Orustbåtar, men annars tycker jag att Linjetterna har bäst kök. Kök som är gjorda att laga mat i.

Båtar designade på kontinenten har inte kök värda namnet. På kontinenten har man ingen skärgård, så jag gissar att man ligger i hamn och går på krogen när magen börjar knorra.

T o m min trånga trimmis har större ytor i pentryt än många moderna båtar (då förvarar jag tallrikar på högkant i ett skåp ämnat för det).

Jag tror också att boven i det flesta fall är att man jagar rymd i salongen och får betala med begränsat skåp- och bänkutrymme. Förvaringsskåpen i salongen i många båtar är ett skämt och sitter bara där för utseendets skull.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och bara för att bevisa att jag har en sådan skärbräda så kommer en bild här...

post-68277-0-64711200-1410328029_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

38*50 med gott om plats att passera + en inbyggd skärbräda till höger om spisen. Skulle mer yta går det att täcka hoarna men det gör vi aldrig. Det försämrar pentryt funktionalitet.

post-82020-0-08034300-1410336603_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...