Gäst BonusVita Postad 31 Augusti , 2014 Jag måste lyfta ur motorn ur båten, hur gör jag det lättast? Jag har funderat på ställningar och vinch, men ingen bra lösning har jag funnit ännu. Men så kom min far på en ide´. Hyr en skylift och lyft upp den, den vägen. Och då kan jag svänga ut och ställa ner motorn var jag vill egentligen. Är det en bra lösning? Klarar en skylift av en sådan sak där tyngden kanske kommer fel gentemot tyngdpunkten på själva apparaten? Motorn är en Volvo Penta Md5a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 31 Augusti , 2014 Om korgen går in över så går det ju... Du behöver ju inte åka med, eller? Fast den kanske klarar två gubbar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 31 Augusti , 2014 Jo, jag får ju se till så att den skyliften jag hyr är såpass lång att den kommer in och når över. Jag har vart nere i den idag och kollat och börjat skruva loss en del, men regnet kom o störde. Men det jag klurar över är hur jag skall få upp motorn? Eller den skall kanske ut genom ingången till salongen som är något bredare... Det blir väl till att vicka ur den eller så måste jag skruva loss delar från den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 31 Augusti , 2014 Jo det brukliga är att dra fram den först... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 31 Augusti , 2014 Åh fan... Måste den ut den vägen? Men jag har ju ingen lucka i taket, jag har bara ett hål i väggen! Det känns som om jag kommer dra den utmed karosseriet och därmed förstöra diverse både på motorn och på båten... Istället för att bara lyfta den rakt upp!? Hmmm, undra om jag kan göra hålet större!?... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 31 Augusti , 2014 Motorn har med största sannolikhet kommit in i båten via nedgångsluckan till ruffen. Den ska ut samma väg. Lyft så högt det går med kran eller liknande, dra motorn föröver så att du får ut bakdelen av motorn genom luckan och dra sedan motorn bakåt ut i sittbrunnen. Den bör inte väga mer än 95 kg utan backslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser