Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
sccarber

Hur fungerar hyudraliken i ett powertrim ?

Rekommendera Poster

Jag har en gammal mercury och har problem med powertrimmet. Elmotorn går, jag har fyllt på olja och försökt lufta. Den rör sig knappt. Plockade bort huset med motorn, där sitter det ju en arm som trycker på två ventiler(?) skall denna arm kunna röra sig?

 

Även tagit bort denna platta, under där finns två kugghjul som jag gissar är själva pumpen. Dessa snurrar. De två "ventilerna" trycker på varsin "plupp" , vad dessa gör fattar jag inte. Släpper ut trycket?

 

Vad kan det vara som är fel, borde vara i själva kolven?

 

Den vita nödfällaren, dvs den som släpper ut trycket, verkar vara tät. Det kommer inte ut nån olja när jag kör trimmotorn. Motorn låter som den går "torr" , andra båtar jag haft har låtit mindre "mekaniskt" när trimmotorn jobbar.

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell? För det första, har du mätt så du har tillräckligt med ström till elmotorn?

Jag renoverade mitt P/T för 2 år sen, den betedde sig lika som ditt.

 

Plockade däremot aldrig ner hydraulpumpen då det i princip inte går att laga den eller köpa lösa delar, jag hittade i vart fall inte någonstans.

 

Köpte en ny elmotor med hydraulpump från Staterna och bytte ut alla o-ringar och packningar (ca:30st) sen dess har mitt P/T funkat klockrent.

 

Den arm du pratar om styr öppning och stängning utav ventilerna för upp respektive ner både för Tilt och Trimkolvar. Armen sitter med en liten mutter, har för mig att det var m4? Hur som helst muttern hade lossnat och den lilla bulten hade gått av.

 

Edit: Förresten hur gick du tillväga när du fyllde på och luftade?

Redigerad av Chrille_82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

89a

 

Motorn i högsta läget, öppnade påfyllningsskruven på framsidan. Fyllde tills det rann ut, skruvade tillbaka, testade att tilta ner motorn och sen upp.

 

Ner gick ju, men den sjönk sakta även om jag inte körde trimmen. Upp fick jag hjälpa till. Den rörde sig sakta upp när jag tagit loss den ur nedre fästet, dvs utan belastning. Känns som det läcker nånstans..

 

När du köpte ny, var det alltså bara hyudraldelen? För jag tror ju att motorn funkar. Ström finnes nytt batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det det här P/T du har då?

http://www.mercruiserparts.com/Show_pictures3.asp?dnbr=17793&ivar=IMAGES/COMMON/15200.png&inbr=359&bnbr=230&bdesc=Power+Trim+Components%28Three+Ram+Power+Trim+Design+I%29

 

Det kan vara så enkelt att du har ett inre läckage pga. Dålig packning på den manuella release skruven. Nr:12 på sprängskissen i länken.

 

Annars brukar man få köra motorn upp och ner några ggr och ibland ännu fler för att få ut all luft, är oljenivån upp till kanten vid påfyllningsröret?

 

Jag beställde elmotor och pump tillsammans då det endast såldes som en hel enhet till min Mariner 100hk -92 priset var ca:1500-1600kr med frakt till närmaste postombud, det tycker jag är helt ok jämfört med här i sverige där motsvarande produkt hamnar på 5000kr och uppåt.

 

Men som sagt om du vet om att du har full ström fram skulle jag kolla den manuella releasen, sitter 3 o-ringar på den. Bra mycket enklare att börja med än att riva ner hela P/T.

Redigerad av Chrille_82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, http://1manual.com/Mercury%20manuals/Service%20Manual%20PDFs/TwoStroke/13645_2/6c.pdf. 40hkr 4cyl

 

Sån här har jag. Det lät väldigt billigt, eBay eller?

 

Jag börjar misstänka releaseskruven, för jag hör hur det pyser nånstans där. Jag lyckas inte få ut den även fast jag skruvar så långt det går.

 

Tack för tips! Kommer du ihåg var du köpte får du gärna skicka länken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, tog för givet att du hade ett Trim/Tilt paket.

 

Har du pillat bort E-clipset runt skruven då? Nr:44 på din sprängskiss. Annars kan dom vara lite luriga att och gå av då dom är gjorda utav plast så ta det försiktigt.

 

Jag beställde ifrån:http://www.usautoelectric.com/tilt_trim_motors/

 

Du får själv kolla om ditt finns med men Ebay har mycket till bra priser oxå.

 

Det är dock inte fel att höra sig för här i Sverige oxå för ibland är vissa delar inte dyrare än utomlands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt skruven (500 kr!!) nu, den var kass. Tyvärr får jag inget tryck ändå, motorn sjunker ner.

 

Försöker jag lyfta upp motorn för hand när jag inte kör trimmen, så är det "omöjligt", men om jag hjälper den upp samtidigt som jag kör trimmen, så kommer den upp. Testat att frikoppla allt, dvs låta trimmen vara lös, inte ens då orkar den, vare sig upp eller ner.

 

Funderar på om det är värt att försöka plocka isär kolven och byta packningar, vad har man för verktyg till det? För att hitta begagnade trimpaket till ett ok pris verkar svårt..

 

Jag hör ju hur det "gnisslar" när den sjunker ner, det verkar inte som om det gör nån skillnad i oljemängd när jag testat att lufta, dvs upp å ner med motorn, det går inte i nån ny olja.

 

Kör jag pumpen manuellt när oljebehållaren är borta (m ha en insexnyckel) så ser jag hur det puffar ut resp in från de hål som finns. Lite orolig är jag ju att jag sabbade nåt när jag plockade bort pumphuset. Det satt två kugghjul (pumpen), två fjädrar, två kulor, själva ventilerna som trycks upp/ner beroende på hur man tiltar och en liten plast/gummikula med en packning där. Försökt kolla sprängskissen om det saknas nåt mer.

 

Hur kan man ta reda på om det är kolven som läcker? ska det tryckas ut massa olja ur påfyllningshålet när motorn går ner då? Alltså utan att behöva plocka isär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog luftat fel.. Man ska ha påfyllningslocket borta när man luftar, eller hur? Nu pös det som bara den, kom skummad olja genom hålet. Fast nu är min olja slut, så får fortsätta en annan dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, med motorn i fullt uppfällt läge öppnar du påfyllningen och fyller ända upp med olja sedan stänger du och kör tilten upp och ner, öppnar och fyll på vid behov.

 

Upprepa tills det inte går i mer.

 

När du sänker motorn med öppen påfyllning trycker du ut oljan därigenom eftersom det blir tryck då.

 

Nämnas skall att det kan ta en stund innan pumpen "hugger" tag om hela paketet var tomt, så kör då stötvis med motorn för att inte riskera köra den varm.

 

Att det kom "skummad" olja tyder ju oxå på att du fortfarande har luft i systemet.

Redigerad av Chrille_82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...