Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Jocke1975

Koppla in batteri till 20hk johnson -89, går det?

Rekommendera Poster

Hej!

Har lite funderingar ang koppla ström till båten (Crescent 432). Det jag vill göra är: att sätta ett 90Ah bilbatteri som bara ligger och skräpar från en ford diesel som jag vill sätta i båten. Tanken är att det ska driva ekolod och plotter. Går det att sätta laddning på batteriet från motorns generator? Det är dragstart på motorn och inga kablar som går ut ifrån den. Jag vill inte göra det allt för krångligt och omständigt. Så enkelt som möjligt... 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du belysningsspole så går det, men i så fall kan du nog bara räkna med att få ut max 5-6 ampere i laddning, Men det är tillräckligt för dina behov. Det kanske fortfarande finns färdig laddkabel med med inbyggd likriktare att köpa. 

Jag hade för länge sedan en 6 hk Johnson med belysningsspole och på den fanns det en eluttag på ena sidan motorn. Mätte upp att det gav ström, obs växelström, och det gjorde det. Kopplade in en kabel på växelströmskontakten och kopplade en enkel likriktare på den och kopplade likströmssidan vidare till batteriet. Likriktaren kan köpas för små pengar på Kjell & CO. Du får ingen spänningsreglering, men med ett så stort batteri och liten laddningsström är det ingen risk att koka sönder batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt modellkoden så har jag inte nån belysningsspole. Är det det enda sättet, utan att byta massa grejer på motorn, att få laddström? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen aning, men andra kanske vet. I ditt fall skulle jag överväga att ladda batteriet hemma, för det räcker många timmar, med den förbrukning du beskriver så du behöver inte ladda så många gånger..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...