Semban 0 Postad 29 Augusti , 2014 Har en Finnsport 540ht med en Evinrude 70hk -79 årsmodell. Nu ska stereo och andra strömförbrukare installeras i båten och jag tänkte montera ett förbrukningsbatteri. Jag har ingen aning om hur mycket laddning min motor levererar, någon som vet? Vill inte sitta mitt ute på sjön och inte ha startström till motorn efter att ha lyssnat på musik. Ska jag använda mig av någon typ av skiljerelä eller bara göra det enkelt med brytare mellan batterierna? Finns det automatiska brytare som kopplar ihop batterierna vid start? Kan man på något sätt koppla så att batterierna kopplas ihop vid första läget på tändningslåset och sedan kopplar isär batterierna från varandra när man stänger av med nyckeln? Alla tips mottages varmhjärtat, är inte väldigt kunnig på el och laddning. Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 29 Augusti , 2014 Biltema har ett elektoniskt skiljerelä som är lätt att koppla in, som fått bra kritik och som dessutom är billigt. Har för mig att det kostar 149:- kr. Det styrs av spänningen på startbateriet om du följer inkopplingsinstruktionen så du behöver inte koppla in något i motorn eller tändningslåset. Du skulle ju kunna komplettera med en 50 W solpanel ovanpå ht:n så blir du relativt oberoende av laddning från motorn så länge solen skiner. En sådan här från Erladsons brygga http://www.bryggan.nu/SOLPANEL_SOLARMARE_25W/SOLPANEL_SOLARMARE_50W?id=06044 för 675:- kr plus en regulator. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 30 Augusti , 2014 Enkelt. 1.Flytta motorns pluskabeln från huvudbrytaren till pluspolen på startbatteriet.Då har du en krets som bara används för motorstart, Vill du ha en huvudbrytare för motorkretsen, kan du sätta dit en sådan. Jag använder en enkel brytare som jag sätter på motorbatteriets minuspol. Det är en billig brytare som ofta används på veteranbilar. 2. Dra en kabel från förbrukarbatteriets pluspol till huvudbrytarens "insida". Dra sedan en kabel mellan båda batteriernas minuspoler. Nu har du två separerade system för start och förbrukning. 3. För att fixa laddningen till förbrukarbatteriet, köper du ett billigt spänningsavkännande relä från Biltema och kopplar in det enligt manualen. Färdigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 30 Augusti , 2014 "Billigaste" är ju att sätta upp en förbrukarbank och en startbatteribank. Dessa kopplas ihop antingen med ett skiljerelä eller på ett mer avanceras sätt med en ctek d250s/smartpass lösning. Startbatteri, startmotor och generator kopplas på ena sidan skiljerelät/ctek och förbrukningsbatteri samt alla förbrukarna på andra sidan. Skiljerelät eller cteksen gör så att bankerna är ihopkopplad och mottar laddning när motor är igång(generatorn laddar) och sen när motorn stängs av(generatorn slutar ladda) separeras kretsarna så startbatteriet inte kan laddas ur av förbrukarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 September , 2014 70 hk från 79 har väl ingen generator bara lite laddström från magneten och på bara någon enstaka amp så häng inte på för mycket el grejer. Har en 80hk från 81 och enl lodets voltmätare så trillar volten ner under laddning bar spänning om jag drar på strålkastaren i fören och tror den bara har en 50 ev 100 watts lampa dvs du kan inte få ut mycket mer än högst ca 5-6 amp. Enklast är ett litet löst batteri för musiken och väljer du lättdriva saker tex pc högtalare räcker strömingen hela säsongen innan det blir till att ladda. Helt separerad strömkälla gör att du slipper det mesta av störningarna från tvåtakts knattret och magneten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 21 September , 2014 På förbrukarsidan sätter du med fördel ett fritids-batteri alt ett marinbatteri de tål urladdning bättre än tex startbatterier. Huvudsakliga laddningen kan du få från en solcell som du förser med regulator, regulatorn viktig för att laddningen ska bli effektivre och för att du inte ska överladda batteriet soliga dagar. Om du sen har 2 huvudbrytare så kan du koppla ihop batterierna när du kör motorn så får du laddning, men bättre då med ett automatiskt skiljerä som prioritera att ladda motorbatteriet och sedan koppla bort det från förbrukarna då du stänger av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser