Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Gäst BonusVita

Renovering av en trisskryssare

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

I min post ovan så beskriver jag vissa scenario på färdigt koncept.

Och om vi skulle utgå från scenario 2, som är det mest troliga och billigaste scenariot för den dagen då jag med god hand kan lämna båten ifrån mig, och vara stolt över mitt arbete.

Jag kommer definitivt inte få tillbaka mina pengar för bygget, men jag har ju fått erfarenhet med bygget, och den erfarenheten är mycket mer värd än slutpriset på båten. För då vet jag vad jag INTE skall göra...

 

Men jag tänkte här stolpa upp en trolig färdig båt utifrån min synvinkel.

Märk väl att ingen ekonomi är medtagen i detta exempel.

 

  • Nymålad skrovsida över och under vattenlinje, nymålad köl och nymålad ruff och tak och sittbrunn. Allt detta nymålade är renslipat under och kontrollerat och reparerat. Alla gångytor är täckta av sådan där halkfri tejp.
  • Båten är förhöjd med en ny överbyggnad, denna överbyggnad är till för att skapa en inre ståhöjd om minst 2 meter.
  • Ingång till akterruff och salong är täckt av specialtillverkad aluminiumpersienn som rullas ner i en kassett i dörrarnas tröskel. I överkant möter det upp ett myggnät på liknande rulle. persiennen är låsbar varje decimeter.
  • Alla rutor ombord på båten är mörktonade glas av antingen plexi, lexan eller riktigt glas, vet ännu ej vad. Alla är dock utanpåliggande, fastplastade och fastskruvade i karossen. På lämpliga ställen finns öppningsbara ventilationsrutor.
  • Nyrenoverad salong, isolerad och uppbyggd med reglar på 60 cc. Alla kablar, el, rör etc. går i speciell trumma som är lättåtkomlig i golvet.
  • I salongen finns det ett pentry med spis i balans upphängning, diskho, kylskåp ev. med frysfack, skåp och lådor för mat, porslin, maskiner etc. 
  • I salongen finns det ett toalettrum med handfat och nån form av toalett, vet ej ännu vad för sort eller konstruktion, men troligtvis en portaporti. Ventilation i taket. Skåp för förvaring av handdukar och linne.
  • I salongen finns det en soffa runt ett bord. Ev. är soffbordet sänkbart så att man kan bädda soffan till en säng.
  • I salongen finns det gott om förvaring, en avsedd vägg för all el, vhf, och annan marinmässig utrustning som radio och ev. en tv. Det finns även en garderob och bokhyllor. Allting i salongen är ljust, hemtrevligt och och lättstädat.
  • I gamla motorrummet står det 2-4 marinbatterier som är avsedda att driva all el ombord.
  • I motorrummet finns det även en extern löstagbar bränsletank som är kopplad till utombordaren som sitter fast på badbryggan. 
  • I sittbrunnen i en lucka i ena sitsen finns det en gasolflaska.
  • I sittbrunnen är det framdraget elmanövrering, start och tankmätare för utombordaren som sitter fastlåst på badbryggan. 
  • Alla segel, vant, mantåg, grabbräcken etc. är så nya och fräscha jag har råd med.

Detta är en enkel sammanställning på det som finns ombord och hur det ser ut.

Ingenting av ovan har jag idag, förutom båten, segel och några andra saker, så allting måste köpas nytt eller begagnat eller tillverkas själv.

Jag vågar inte sätta en prislapp på detta, för om jag känner mig själv rätt så är det nog så att när jag ser vad det kan komma att kosta, så slutar jag innan jag är färdig.

Utan det är erfarenheten jag bygger på här.

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall jag klistra mattan direkt på liggunderlaget? Går det?

 

Ja. Och ja.

Ribbor behövs om du av någon anledning vill ha skivmaterial eller lister på skrovsidan så det finns något att skruva/fästa dessa i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skall jag klistra mattan direkt på liggunderlaget? Går det?

 

Ja. Och ja.

Ribbor behövs om du av någon anledning vill ha skivmaterial eller lister på skrovsidan så det finns något att skruva/fästa dessa i.

 

...här finns lite tips på hur man gör - där någon helt plötsligt pratar om att isolera skrovet med motorrumsmatta... märklig idé... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

 

Skall jag klistra mattan direkt på liggunderlaget? Går det?

 

Ja. Och ja.

Ribbor behövs om du av någon anledning vill ha skivmaterial eller lister på skrovsidan så det finns något att skruva/fästa dessa i.

 

Hmmm,,,

Fick helt plötsligt en helt ny infallsvinkel. Intressant!

Får fundera på detta...

Tack ! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Så då har skatten äntligen kommit och jag kan åka på inköpsresa.

Bifogat finns en pdf fil som beskriver vad jag tänker köpa.

Är det något som saknas på den listan?

Eller är det någonting som inte behövs?

 

Någon som har en ide´var jag kan köpa kartong?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på vad du skall göra... men epoxyprimern kan du vänta med, det tar några månader innan styrénet försvunnit i plastningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engångshandskar...

Köp handskar i Nitril, då kan du använda dom när du jobbar med Epoxi också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Från det ena till det andra så har jag fått en offert från ett företag om framdrivningssystem.

Jag har ju ingenting alls på båten idag så den dagen då jag närmar mig sjösättning så måste något sådant gärna vara klart.

 

Alternativ 1: Jag kan skaffa mig en utombordare för en prislapp kring 10.000:- (lågt räknat), men då tillkommer dragning av elstart, styrning och bränsleslang upp till sittbrunn, plus en bränsletank, så säg att jag hamnar kring 20.000 kronor, lågt räknat på en sådan lösning, men upp mot cirka 35.000:-

 

Alternativ 2: Jag köper en inombordare, om den är ny så landar prislappen kring 70.000:- eller 40.000:- för en begagnad renoverad, bara för motorn, då tillkommer propeller, propelleraxel, , startbatteri, bränsletank och en massa andra saker som el, start, styr och regler...

 

Alternativ 3: Jag väljer den första offerten jag fick från en tillverkare av elmotorer, Greenstar och där landade ett komplett paket inkl 6 blybatterier på cirka 100.000 kronor, då tillkommer ändå solpaneler och lite annat smått och gott. Väljer jag litiumbatterier, så landar jag på cirka 140.000:-

Avstånd till försäljningskontor är cirka 3 mil.

 

Alternativ 4: Jag väljer den andra offerten från detta företag som denna post lite granna handlar om, nämligen Elektro-Mobil, de gav mig ett bud på 1 st 10 kw motor, styrning, reglage, propelleraxel, propeller, batteriladdare, 4 blybatterier, batteriövervakare och 3 st solpaneler a´ 80 w för den facila summan om cirka 70.000:-.

Avstånd till försäljningskontor är cirka 50 mil.

 

Alternativ 5: jag skaffar mig ett par åror och skiter i motorn helt och hållet... ;):)

 

Men jag är inte där ännu, men att spekulera är ett måste så att jag vet den dagen då det verkligen gäller...

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en tajt budget skulle jag antingen strunta helt i motorn eller köpa en begagnad utombordare utan elstart som inte behöver någon eldragning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Då måste jag upp ur sittbrunnen, över akterruffen och ner på badbryggan varje gång jag måste göra något oavsett vad, och samma väg tillbaka igen.

Men ja, det är en lösning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle överväga en Saildrive. Pajar min motor någon gång blir det sannolikt en sådan. För visst skulle det funka med drev? För du hade sålt originalmotorn så den är borta ur bilden - annars hade fixa den varit förstahandsvalet.

http://www.saildrive.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Davids mekaniska i Göteborg om han inte har en genomgången inombordare, typ en Yanmar YSE12 eller en Penta MD6? Där kan du nog komma lite billigare undan.

 

Jag köpte en YSB12 som inte var genomgången för 4000kr. Sedan tillkom startmotor, vattenpump, generator o s v, men det blir ju lite billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Ja en saildrive hade passat ypperligt, om inte annat för att kunna få propellerströmmen framför rodret.

Men ingen orginalmotor längre, inte ens Davids maskin såg något värde i att renovera upp den motorn. Och det finns ett problem med orginal propellgång, alltså röret på min båt. Det var därför som min gamla motor hade hydrauldrivning på propellern.

Propellerröret går inte i skeppslinjen, det går inte ens rakt. Utan det viker av 1 grad åt babord och det går cirka 3 cm bredvid skeppslinjen. Så en saildrive hade avhjälpt mycket ur alla synvinklar.

 

Och en utombordare är absolut inget val överhuvudtaget, för precis som "Håkan Dahlberg" skriver i sin sailguide, så är en utombordare på denna typ av båt värdelöst. Det går väl an att klättra över allting och ner på badbryggan i lugna vatten, men i styv kuling så vete fan om jag ens hade vågat...

 

Sedan så kan jag naturligtvis leta upp en begagnad motor från t.ex Davids maskin som jag kan få för en spottstyver. Men tyvärr så känner jag mig själv och jag kan ingenting om motor eller mekanik, har aldrig lärt mig och har aldrig haft lust att lära mig. Och jag tror och tycker att en bränsledriven mekanisk motor ombord är bullrig, smutsig, jobbig och tar en massa onödig plats som jag kan använda till annat...

 

Sedan om jag skulle bygga båten så som jag ursprungligen tänkte, att segla långt och länge med henne, så behöver jag mig en batteribank ombord. Med en elmotor som huvudsaklig drivningskälla, så får jag en batteribank, som samtidigt utgör båtens orginal barlastvikt som en kompressionsmotor har. 

Att skaffa en motor plus en batteribank, tynger ner en redan tung båt ytterligare...

 

Men samtidigt handlar allting om pengar och kapital...

Vart vill jag och hur når jag dit?

Och är resan dit värd målet...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en saildrive hade passat ypperligt, om inte annat för att kunna få propellerströmmen framför rodret.

Men ingen orginalmotor längre, inte ens Davids maskin såg något värde i att renovera upp den motorn. Och det finns ett problem med orginal propellgång, alltså röret på min båt. Det var därför som min gamla motor hade hydrauldrivning på propellern.

Propellerröret går inte i skeppslinjen, det går inte ens rakt. Utan det viker av 1 grad åt babord och det går cirka 3 cm bredvid skeppslinjen. Så en saildrive hade avhjälpt mycket ur alla synvinklar.

 

Och en utombordare är absolut inget val överhuvudtaget, för precis som "Håkan Dahlberg" skriver i sin sailguide, så är en utombordare på denna typ av båt värdelöst. Det går väl an att klättra över allting och ner på badbryggan i lugna vatten, men i styv kuling så vete fan om jag ens hade vågat...

 

Sedan så kan jag naturligtvis leta upp en begagnad motor från t.ex Davids maskin som jag kan få för en spottstyver. Men tyvärr så känner jag mig själv och jag kan ingenting om motor eller mekanik, har aldrig lärt mig och har aldrig haft lust att lära mig. Och jag tror och tycker att en bränsledriven mekanisk motor ombord är bullrig, smutsig, jobbig och tar en massa onödig plats som jag kan använda till annat...

 

Sedan om jag skulle bygga båten så som jag ursprungligen tänkte, att segla långt och länge med henne, så behöver jag mig en batteribank ombord. Med en elmotor som huvudsaklig drivningskälla, så får jag en batteribank, som samtidigt utgör båtens orginal barlastvikt som en kompressionsmotor har. 

Att skaffa en motor plus en batteribank, tynger ner en redan tung båt ytterligare...

 

Men samtidigt handlar allting om pengar och kapital...

Vart vill jag och hur når jag dit?

Och är resan dit värd målet...!

En oanvänd saildrive i Stockholm för 40 lakan! Det är väl bara att slå till?

http://www.blocket.se/stockholm/Inombordare_Saildrive_280__NY__60230808.htm?ca=4&w=3&last=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att sätta ett utombordarfäste på sidan av sittbrunnen. Inte så bra för finlir inne i hamn men den tar dig hem när det ät stiltje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja en saildrive hade passat ypperligt, om inte annat för att kunna få propellerströmmen framför rodret.

Men ingen orginalmotor längre, inte ens Davids maskin såg något värde i att renovera upp den motorn. Och det finns ett problem med orginal propellgång, alltså röret på min båt. Det var därför som min gamla motor hade hydrauldrivning på propellern.

Propellerröret går inte i skeppslinjen, det går inte ens rakt. Utan det viker av 1 grad åt babord och det går cirka 3 cm bredvid skeppslinjen. Så en saildrive hade avhjälpt mycket ur alla synvinklar.

 

Och en utombordare är absolut inget val överhuvudtaget, för precis som "Håkan Dahlberg" skriver i sin sailguide, så är en utombordare på denna typ av båt värdelöst. Det går väl an att klättra över allting och ner på badbryggan i lugna vatten, men i styv kuling så vete fan om jag ens hade vågat...

 

Sedan så kan jag naturligtvis leta upp en begagnad motor från t.ex Davids maskin som jag kan få för en spottstyver. Men tyvärr så känner jag mig själv och jag kan ingenting om motor eller mekanik, har aldrig lärt mig och har aldrig haft lust att lära mig. Och jag tror och tycker att en bränsledriven mekanisk motor ombord är bullrig, smutsig, jobbig och tar en massa onödig plats som jag kan använda till annat...

 

Sedan om jag skulle bygga båten så som jag ursprungligen tänkte, att segla långt och länge med henne, så behöver jag mig en batteribank ombord. Med en elmotor som huvudsaklig drivningskälla, så får jag en batteribank, som samtidigt utgör båtens orginal barlastvikt som en kompressionsmotor har.

Att skaffa en motor plus en batteribank, tynger ner en redan tung båt ytterligare...

 

Men samtidigt handlar allting om pengar och kapital...

Vart vill jag och hur når jag dit?

Och är resan dit värd målet...!

En oanvänd saildrive i Stockholm för 40 lakan! Det är väl bara att slå till?

http://www.blocket.se/stockholm/Inombordare_Saildrive_280__NY__60230808.htm?ca=4&w=3&last=1

För det priset får du med en helt OK båt också, en erkänt bra långseglare till o med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Hade jag inte haft en båt redan, så hade ju den misil tvåan vart helt klart intressant, för den hade knappast varit i sämre skick än vad jag har idag...

Jag har tillräckligt trångt som jag har det idag...

Men motorn är ju helt klart intressant, har ju dock inga 35 lakan, men jag sparar länken till Nyköpings marin som Peter gav vid ett tidigare tillfälle... För det är ett vettigt alternativ! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag frågade en kompis om en jämförelse mellan de 2 elmotor-tillverkarna, och han ratade ner dem ögonblickligen på grund av att båda tillverkarna påstod i sin text att man kan koppla eldrift till befintliga propellrar. Enligt min kompis sätt att se på saken så kallade han det för inkompetens.

 

Och nu blev jag lite ställd.

Om nu 2 helt olika företag påstår på sin hemsida att det är fullt möjligt att koppla på en ny elmotorinstallation till befintlig propeller och propelleraxel, då borde väl det stämma? För de kan väl aldrig vilja riskera sitt rykte för en sådan sak! Att det kanske inte är ultimat och den bästa lösningen för den nya elmotorn må väl vara en sak, men att det inte skulle gå alls...?

Sedan så är det väl så att propellern och axeln är väl inte beroende exakt efter den motorn som de en gång i tiden har blivit installerad tillsammans med, väl? Det spelar väl alltså ingen som helst roll vad det är för motor som driver propellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på... om elmotorn har ungefär samma effekt och varvtal som gamla motorn så går det ju att återanvända axel och propeller men om det inte stämmer så måste man åtminstone byta propellern. I de exempel jag har sett på närmre håll så har man bytt propeller eftersom elmotorn har haft lägre effekt än motorn den ersatt. Sedan är det ju viktigt att manar en axel och axellagringar i bra skick så attan inte får onödiga effektförluster där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju jämföra med min hobby som är modellflyg. Om man där kör med fel propeller, antingen stigning eller diameter får elmotorn jobba så tungt att den kan kortslutas eller av extremt högre värme skadas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Vilket innebär att han min kompis har samtidigt både rätt och fel.

Vilket innebär att företagen som påstår att det fungerar med ordinarie propeller även de har varken rätt eller fel.

Det är mer till det här än vad som bara syns på pappret.

I mitt fall så är det ju då tur att jag saknar både axel och propeller, Så för min del spelar det noll roll!

Men tack, bra, då vet jag! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Känner att jag helt plötsligt inte kan räkna... Nåt jobbigt hjärnsläpp eller så har väl solstinget slagit till...

 

Men hur mycket är 2% på 0.5 kilo?

 

Jag skall alltså blanda ett halvt kilo polyester och för att det skall kunna härda ordentligt så skall jag blanda in 2% härdare...

Sedan rengöringen av verktygen sker med hjälp av lacknafta, eller?

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Aahh, Thank You! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Så då har masken äntligen kommit...

Den känns lite skör och kan nog gå i sönder lätt om man inte är aktsam.

Men denna typ av mask går nästan inte att få tag på i Sverige, för de heltäckande maskerna som finns på marknaden fungerar inte för glasögonbärare.

Men tar jag det bara lugnt, så skall den nog hålla mitt arbete igenom.

450 riksdaler inkl frakt och 6 dagars leverans från Tyskland, anser jag vara skäligt...

Ok, det blir lite dimmigt, men hellre sådan dimma än sådan som sätter sig på hjärnan... ;)

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Så då har jag plastat för första gången, och det var lättare än jag trodde och riktigt roligt, men ack vad ont det gör om man råkar få lite på huden... :/

Jag blandar ett halvkilo åt gången och jag skall först plasta igen alla hålen som är på utsidan av båten, innan jag går in.

Men masken jag köpte från Tyskland var inte så bra som jag trodde, det slutade med att jag till slut inte såg ett jota, så jag fick ta av mig den och gå tillbaka till min gamla mask, får dock köpa ett par nya filter. Och med Tysklandsmasken så höll jag på att drypa bort av svett, jäklar vad blöt jag blev... ;)

 

Sedan så har jag kommit på hur jag skall göra när jag börjar närma mig färdigställande och motorval. 

Jag köper mig en billig båt på blocket som har allt det som jag önskar som inombordare, saildrive, vhf, eltavla, lanternor som t.ex denna  http://www.blocket.se/lulea/Fin_Maxi_77_med_inombordsmotor_60528746.htm?ca=15&w=3

När jag är klar med den slakten av den båten, så säljer jag den båten för en mycket billig penning och har då fått allting jag behöver till min båt!

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då har jag plastat för första gången, och det var lättare än jag trodde och riktigt roligt, men ack vad ont det gör om man råkar få lite på huden... :/

Jag blandar ett halvkilo åt gången och jag skall först plasta igen alla hålen som är på utsidan av båten, innan jag går in.

Men masken jag köpte från Tyskland var inte så bra som jag trodde, det slutade med att jag till slut inte såg ett jota, så jag fick ta av mig den och gå tillbaka till min gamla mask, får dock köpa ett par nya filter. Och med Tysklandsmasken så höll jag på att drypa bort av svett, jäklar vad blöt jag blev... ;)

 

Sedan så har jag kommit på hur jag skall göra när jag börjar närma mig färdigställande och motorval. 

Jag köper mig en billig båt på blocket som har allt det som jag önskar som inombordare, saildrive, vhf, eltavla, lanternor som t.ex denna  http://www.blocket.se/lulea/Fin_Maxi_77_med_inombordsmotor_60528746.htm?ca=15&w=3

När jag är klar med den slakten av den båten, så säljer jag den båten för en mycket billig penning och har då fått allting jag behöver till min båt!

 

Fasen vet om det inte vore smartare att göra tvärt om, renovera Maxin och skrota den du jobbar med.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns något som heter "att gå över ån efter vatten".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...