Danne77 0 Postad 4 April , 2005 Har en 24 fot motorbåt helt byggd i aluminium från slutet av sextiotalet. Däcket är teckt av en matta som kallas Nautolex (PVC-Trä) som spruckit och blekts. Nu skall den bytas och jag fann ganska mycket aluminium oxid (5-6 mm tjockt) på sina ställen där det riktigt ätit i aluminiumen. Är detta normalt med tanke på ålder eller beror det på för få offerannoder på skrovet? Skall man vidtaga någon speciell åtgärd mer än att sätta på mer offeranoder längs kölen (Har köpt 3 st ny till drevet)? Tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 4 April , 2005 Hej,det är svårt att göra sig nån föreställning utan att ha sett det hela,,,men visst det oxiderar av smuts o fukt¨,salt mm,,där det får chans,,precis som bilfan,,det är inte så att det finns nåt främmande material inärheten?med högre ädelhet eller vad det heter,,rostfria skruvar,nån kopparskruv,som inte aluminium trivs med,,,i alla fall en tanke,,, ,,,Hoogan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 4 April , 2005 Hej igen,,var in o tittade på din båt,,ser mycket trevlig ut,jag hade en boghammar 24 för nåra år sen,oxå byggd i aluminium,köpte den som totalt vrak,men fixade till den o det blev ett par trevliga somrar,,,som sagt din båt ser väldigt trevlig ut,, Ha en bra sommar,, ,,,Hoogan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne77 0 Postad 5 April , 2005 Tack för tipsen. Jo vi får hoppas jag får lite ordning på den med tiden. Trevlig sommar själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 6 April , 2005 Hej Danne!! Jag har inga svar men jag såg att du var med alfa 24 klubben kan du inte maila dina klubbmedlemmar om tips för vad jag förstår så är alla Alfa 24 byggda i aluminium. De kanske har fler erfarenheter av aluminium. Som Hoogan skrev aluminium är väldigt känsligt för att blanda material. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne77 0 Postad 7 April , 2005 Tyvärr är vår klubb ganska liten och vi är bara 2 som har Alfa. Jag har då ägt min längst...Sedan i somras. Tack för tipset men tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Postad 18 April , 2005 Hej Jag har fått tag på bra offeranoder gjorda av magnesium hos Boghammar Marin på Lidingö. De äts upp fortare, men skyddar i gengäld aluminiumet bättre än Zinkanoder. jag satte mina på akterspegeln efterson de är ganska stora. Det är mycket viktigt att de sitter direkt mot aluminiumet utan färg eller tätmassa emellan. Kan vara lite klurigt att få fast de på skrovet och samtidigt få det tätt. Alt 1 är att svetsa på en ribba som sticker ut en bit från skrovet så att det går att sätta genomgående skruv. Alternativ 2 är att sätta sk. blindnitmuttrar i aluminium genom skrovet. Dessa är helt täta och ger bra kontakt. De blåsor i på däcket du hittat beror troligen bara på att det kommit in saltvatten som blivit kvar mellan färg/plastskikt och aluminiumet. Mvh: Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne77 0 Postad 19 April , 2005 Jo men det jag hört om magnesium är att det skall användas på ostkusten istället för zink då det är bättre i bräckt vatten medan man skall ha äkta zinkanoder på västkusten (Där jag bor). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser