Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
beke

Bottenfärg Aluminiumbåt

Rekommendera Poster

Hej.

Köpte i juni en ny al-båt. Bottenmålades av handlaren. Sjösattes på v-kusten sista v i juni. Efter 3 v hade det vuxit så mycket tulpaner att båten inte orkade över 19 knop (skall göra 32). Första veckan i aug togs båten upp. Orkade då 15 knop-planade inte. Beväxningen var nästan total. Har aldrig sett ngt liknande. Har ngn annan samma erfarenhet på bottenmålad al på V-kusten?

post-105920-0-70516000-1409309034_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som tulpanerna gillar din bottenfärg;)

Är det inte bara att gå till handlaren så de tar bort bottenfärgen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säker på att detta är växthämmande bottenfärg - ville haft namnet på produkten. Och kollat om det faktiskt är bottenfärg eller kanske bara primer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som tulpanerna gillar din bottenfärg;)

Är det inte bara att gå till handlaren så de tar bort bottenfärgen?

Hej.

Handlaren o färgleverantören anser att det är normalt m tanke på den varma sommaren. Ingen tar ngt ansvar för detta. Mina grannar med likadan båt hade inga tulpaner alls. Några plastbåtar har haft 10-20 tulpaner, inte 400000000000.....

Kan det vara ngt för Allmänna Reklamationsnämnden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säker på att detta är växthämmande bottenfärg - ville haft namnet på produkten. Och kollat om det faktiskt är bottenfärg eller kanske bara primer?

Hej.

Namnet nedan

Primer: Hempel Light primer

Bottenfärg: Hempel Hard Racing Copper

Enligt handlaren 2 lager av varje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du varit i kontakt med generalagenten för Hempel?

Jag skulle vara mycket försiktig att säga att detta är normalt om jag var i deras ställe. Det skulle betyda att din bild skulle vara ett typiskt utfall för en båt målad med deras färg - och det har jag svårt att tänka mig att de vill kommunicera till potentiella köpare!

Visserligen är den rekommenderad för Ostkusten och godkänd även för Västkusten men det borde istället betyda att de skulle rekommendera en annan färg för Västkusten.

Något är nog fel här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska farlig färg för din aluminiumbåt, men vist är det bara gjort på rätt sätt och inga repor söm gör att din koppar färg kan komma i kontakt med ditt aluminium skrov någonstans. Hela din båt blir lätt en offeranod annars. 

Se datablad om din bottenfärg på aluminium. 

http://www.hempel.se/sv-se/products/hempels-hard-racing-copper-71460

Redigerad av Frippe77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopparbaserad bottenfärg skyddar sig mot beväxning genom att det avgår en liten aning kopparjoner. Om anod sätts i elektriskt ledande kontakt med dem, kommer avgången av kopparjoner att stoppas och det växer. Har ditt skrov kontakt med koppar färgen så offrar din aluminium båt sig i stället och din botten färg funkar inte som den ska. 

Men om jag vore du så skulle jag inte känna oro över havstulpanerna, de har bara hjälpt dig att finna ett fel som gör att det går att rädda din båt med enkla åtgärder.

Tvätta eller isblästra bort allt som är målat på undersidan och gör om o gör rätt. 

Redigerad av Frippe77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du varit i kontakt med generalagenten för Hempel?

Jag skulle vara mycket försiktig att säga att detta är normalt om jag var i deras ställe. Det skulle betyda att din bild skulle vara ett typiskt utfall för en båt målad med deras färg - och det har jag svårt att tänka mig att de vill kommunicera till potentiella köpare!

Visserligen är den rekommenderad för Ostkusten och godkänd även för Västkusten men det borde istället betyda att de skulle rekommendera en annan färg för Västkusten.

Något är nog fel här.

Hej.

Handlaren som målat båten har enligt vad han säger varit i kontakt med generalagenten för färgen. Själv har jag mailat mina bilder till dem på den mailadress som står på hemsidan ,men inte fått svar.

Ja skrev att jag inte håller dem ansvariga men undrar om något inte är fel någonstans. Jag skulle heller inte vilja skylta med detta resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopparbaserad bottenfärg skyddar sig mot beväxning genom att det avgår en liten aning kopparjoner. Om anod sätts i elektriskt ledande kontakt med dem, kommer avgången av kopparjoner att stoppas och det växer. Har ditt skrov kontakt med koppar färgen så offrar din aluminium båt sig i stället och din botten färg funkar inte som den ska. 

Men om jag vore du så skulle jag inte känna oro över havstulpanerna, de har bara hjälpt dig att finna ett fel som gör att det går att rädda din båt med enkla åtgärder.

Tvätta eller isblästra bort allt som är målat på undersidan och gör om o gör rätt. 

Hej. vet att metalliskt koppar inte får användas på Al. En bekant, kemilärare, säger att Cu i jonform inte skadar båten. Måste kontrollera med gen.agenten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länka med denna forums tråd. Hempel skriver på sin sida hur viktigt det är att isolera bottenfärgen från skrovet. Bra att få ett svar från hempel att färgen är fel applicerad, kan va bra för dig mot båt leverantören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska farlig färg för din aluminiumbåt, men vist är det bara gjort på rätt sätt och inga repor söm gör att din koppar färg kan komma i kontakt med ditt aluminium skrov någonstans. Hela din båt blir lätt en offeranod annars. 

Se datablad om din bottenfärg på aluminium. 

http://www.hempel.se/sv-se/products/hempels-hard-racing-copper-71460

Hej. Har skrivit ut sidan. Skall visa den för en kemilärare i morgon. En etablerad handlare skall väl kunna detta och inte välja en färg som kan skada min nya (dyra) båt. Blir orolig när jag läser era svar. Dock mkt tacksam för era inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...