Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Perda

rostfritt på stålbåt

Rekommendera Poster

Har köpt en stålbåt i sommar. Håller på och läser på om galvaniska strömmar mm. Det jag undrar är hur rostfritt fungerar över vattenytan, ex om jag vill sätta en pulpit i fören, funkar det med rostfritt? Fungerar det att ha rostfria bultar eller bör jag välja andra material?

Förstagångsägare till stålsnipa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det var en jättebra guide i förra numret av "praktiskt båtägande". Har själv skaffat en aluminiumbåt och är intresserad av samma ämne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, ska kolla upp detta. Under vattenlinjen har jag förstått att det är känsligt, frågan är om det är samma ovanför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, ska kolla upp detta. Under vattenlinjen har jag förstått att det är känsligt, frågan är om det är samma ovanför.

Det brukar inte vara nåt problem. Jag har svetsade rostfria detaljer på mitt ståldäck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vänder på frågan, vad ska man använda om man inte använder syrafasta rostfria skruvar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Blir rostfria pulpitar till vinterjobbet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har med olika nivåer i den sk spänningskedjan att göra.

Sätter du stål på stål händer liksom inget stort.

Men skruvar jag in RF bultar i min mast så börjar aluminumet i masten att falla sönder sakta

Har du en propelleraxel i RF och en bronspropeller så ligger de nära varandra, inget händer.

Men genomföringar i brons kan vara av sämre legering och sakta börja korrodera sönder men det kan man avstanna genom offeranoder bultade/svetsade mot skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...