Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
catalina20

Siggebocken

Rekommendera Poster

När man tittar på bockarna tycker jag det känns lite vanskligt att ställa upp min 2,5-tons Nimbus 26a från 70-talet på dom trots att jag vet att tidigare ägaren hade båten på dessa bockar.

Man vill ju inte att båten ska välta :unsure:

Någon som har erfarenhet av att palla upp båten på siggebockar?

Hur stadigt blir det och funkar de på en vanlig grusplan.

Några tips?

Funderar annars på att bygga en Nimbusvagga, någon som har måtten/ritning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

masthead_image1_1404760278.jpg

Stöttorna ser ju stabila ut, men om du känner dig osäker kan du komplettera med enkel töttning ungefär midskepps. En planka (2" 4") mellan relingslisten och marken bör ge den stabilitet du önskar.

Tyvärr ingen erfarenhet av just Siggestöttan, men när pappa hade varv la han även båtar i din storlek på endast tre punkter som på bilden. Nackdelen med extrastöttorna jag beskrev är att tjälen kan trycka upp stöttan, men på en grusplan bör detta inte vara något problem.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har använt Siggebocken i tre år. Amerikansk DC 3 ton. Står mycket stadigt. Antagligen beroende på den  låga tyngdpunkten.

"Grusa" fast sidopallarna så de står plant och glöm inte spännband runt bägge.Dra åt ordentligt när båten ligger på dem. Brukar lägga en 5cm förhöjning på främre bocken för att få lite lutning bakåt.

Den här typen av uppallning är mycket vanlig i bland annat USA. Om inte annat är ju priset tilltalande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade liknande hembyggda bockar under min förra båt. Fick dock rådet att förlänga plankorna som ligger an mot marken eftersom det hade hänt att bockarna tippade när man körde in/ut upptagningsvagnen. Har även förlängt plankorna på nuvarande "vanliga" bockar för att få dem stadigare eftersom gruset är lösare på vissa ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...