Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Klubbjackan

Segelbåtspriser på den internationella marknaden

Rekommendera Poster

Jag tittade på www.yachtworld.com och läste europeiska annonser främst för Hallberg Rassy båtar från 80-talet. Det verkar nästan som om begärda priser har stigit jämfört med för något år sedan? Kan det vara så att priserna repar sig på den europeiska markanden för att den värsta chocken från 2008 och efterföljande problem börjar lägga sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde min HR misil II i förra veckan och det ringde faktiskt tyskar som var intresserade.

Då pratar vi ändå en relativt billig båt (40-50 kkr) och de var beredda att flyga upp för att titta och sedan ta boka trasnsport för den ner vilket borde äta upp en hekl del av en eventuell prisskillnad. Enda stället jag annonserade var blocket.

Nu hamnade båten i Vänern istället men det kändes bättre på något vis.

/jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker också som om priserna har börjat att gå uppåt. Botten nåddes förra hösten känns det som . I år har priserna varit högre. Dock så ser man ju bara begärt pris. Vad båtarna faktsikt säljs för vet man ju inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skvalpvalutan SEK sjunker nu ner under kölsvinet igen efter att tillfälligt fått näsan ovan vattenytan i något år. Dollarn 6.30 i våras, nu 7 kr. Pundet har gjort samma resa. Det är klart att det syns i de internationella köp och säljsidorna, speciellt hos de lite dyrare båtarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...