stewe 20 Postad 26 Augusti , 2014 Hej! Jag har lite konstiga "problem" om man kan kalla det för det med min Baystar plus hydraulstyrning. Motorn är en Yamaha F150. Jag upplever ett klickande ljud kombinerat med ett lite ryckande känsla när jag rattar. Det sker vid lite oregelbundna tillfällen. Vidare har jag också märkt att motorn kan lägga sig på sidan när den varit upptiltad och inte använd på några dagar. Firman där jag köpte båten trodde att detta berodde på att systemet behövde luftas. Detta är gjort nu och klickande och ryckande upplevde jag som aningen bättre nu men det kvarstår dock. Om motorn har slutat lägga sig på sidan återstår att se. Är det någon som har någon förklaring på dessa symtom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 26 Augusti , 2014 Att den lägger sig på sidan trodde jag berodde på avsaknad av backventil. iaf min motor gör så och saknar backventil... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 26 Augusti , 2014 Intressant! Var borde denna backventil sitta så jag kan kolla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 27 Augusti , 2014 Läste lite om backventil. Som jag förstår det är den till för att styrmomentet ifrån motorn inte ska kunna pressa tillbaka oljan. Detta för att man skall i princip kunna släppa ratten vid körning utan att riskera att ratten snurrar av sig själv. Jag har inga problem med detta utan kan släppa ratten och båten bibehåller kursen samt kan inte med handkrafr flytta motorn på land. Det borde väl innebära att jag har backventil eller? Efter att ha kört en del efter luftningen upplever jag nu att klick- och ryckandet har blivit värre igen. Kan detta innebära att systemet inte är helt tätt? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 28 Augusti , 2014 Antar att den sitter nånstans inne i rattpumpen. Vet ej var.. På farsans båt så märker man när backventilen öppnas och stängs. Det är när man vänder håll som det märks. Jag kan inte heller med handkraft trycka motorn i sidled. Och har inte heller några problem med att motorn vrider på ratten. Men och andra sidan så är cylindern och rattpumpen kraftigt överdimensionerad för båten. Tror den klarar upp till 200hp men jag har bara 70. Men motorn kan gunga lite om båten står på land och man trycker på sidan. Vet inte vad det beror på. Luft kanske, men att det ska vara kvar nu..? Jag bytte kopplingar på slangen för 3-4 år sen och sen dess har systemet inte varit tömt. Eller så är det pga att jag inte har en backventil. Men nått klickade och ryckade upplever jag inte. Antar att du har kollat oljenivån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 28 Augusti , 2014 Konstigt, jag monterade Baystar hydraulstyrning på båten ihop med Mariner 100hk inför denna säsong och har aldrig haft problemet att motorn har lagt sig ner, utan det läget jag ställt den i(alltid rakt) har den oxå stått i även om jag inte kört på nån vecka. Däremot har jag upplevt att ratten måste stå i olika lägen för att motorn ska stå rakt men enligt bruksanvisningen är det helt normalt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 3 September , 2014 (redigerade) Efter luftningen av systemet skall det ha varit fyllt med olja hela vägen upp. Nu när jag kollade (efter att ha kört en del)kunde jag inte se någon olja i påfyllnadshålet. Det torde innebära att det läcker nånstans eller? Jag kan dock inte se någon olja vare sig vid pump eller hydraulkolv vid motorn. Dessutom om det läckte så borde väl styrningen bli väldigt svampig och tillslut lägga av men jag har kört ca 80 timmar i år utan att fylla på olja. Ej heller har jag upplevt att det blivit sämre. Pratade med marinan och de kunde heller inte förstå vad problemet. Någon som har en idé? Redigerad 3 September , 2014 av stewe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 3 September , 2014 Det klickande ljudet låter ju som luft som passerar genom pumpen. Hur har du luftat systemet? Jag tog slangen som följer med och vände upp och ner på oljeflaskan med ca: 1 dl olja i den., samt gjorde ett hål i botten på flaskan. så luften har någonstans att ta vägen. sedan rattade jag fullt utslag åt båda hållen en herrans massa gånger tills det slutade bubbla i flaskan. Jag upplevde tå ett tickande ljud när luft passerade pumpen, som försvann efter luftningen. Upplever du någon dödgång innan motorn börjar röra sig? Efter luftningen kan jag se att motorn rör sig efter ett pumpslag från ratten. innan krävdes det 3-4 pumpslag innan motorn började röra sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 3 September , 2014 (redigerade) Det var inte jag som luftade utan marinan där jag köpte båten. Detta bör gå som garanti. Jag ska kolla med hur de gjorde nästa gång jag pratar med dem. Jag tror inte jag upplever någon död gång när jag vrider på ratten. Hur vet man om ett pumptag sker? Jag kan även nämna att klickande kommer bara i vissa lägen och bara åt styrbord. För att framkalla beteendet lägger jag mig i halvplaning och rattar åt styrbord. Det uppstår ibland i neutral eller avstängd motor men är svårare att återskapa då. Kan det faktum att motorn lägger sig på sidan efter några dagar ha med ovanstående problem att göra eller är det ett annat problem? Redigerad 3 September , 2014 av stewe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 3 September , 2014 Att den lägger sig på sidan borde ha med läckage att göra, innre eller yttre. För att det ska kunna ske så måste olja passera genom cylindern utan att pumpen rör sig. Men ändå misstänkt när oljan minskar i pumpen. Svårt att tro att det ska vara så mycket luft kvar. Men det kan ju vara en luftkudde kvar i cylindern....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 September , 2014 Hur har firman luftat? Det finns två sätt, dels kan man göra det med hjälp av Teleflex/Baystars speciella apparat eller kan man göra det manuellt. Vid manuell avluftning är det ett vanligt misstag att det snurras alldeles för långsamt på ratten och då försvinner inte all luft. För att en manuell luftning ska bli lyckad måste man i princip snurra ratten så fort man klarar av.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 4 September , 2014 När jag vrider på ratten sker det i små steg, ratten liksom kuggar sig fram. Känns tydligt om du vrider sakta. Varje sådan kuggning är ett pumpslag. Du kanske har en luftblåsa i cylindern och kanske ska börja om från början med luftningen. Se till att pumpen är full. Om du har påfyllningsslangen som följde med så använd den, som jag beskrev i tidigare inlägg. med mycket olja i flaskan. Sedan får du vrida ratten till fullt utslag åt endera hållet. öppna sedan luftskruven (eller nippeln) på motsvarande sida, (den sida som inte har kolven ute) och vrid sakta på ratten. Ställ en burk under för att fånga upp oljan. På detta vis trycks all olja och ev luft ur cylindern och ny olja utan luft trycks in från andra hållet. När du når ändläge så stänger du nippeln. Upprepa sedan proceduren åt andra hållet. (Kolla först att oljan i flaskan inte tar slut, så ny luft kommer in) Nu är systemet fyllt med ny olja som inte bör ha någon luft med. Finns det lite dödgång så kör luftningen som jag beskrev tidigare med ett hål i flaskan. Det är då viktigt att inte oljan tar slut så att ny luft går in i pumphuset. Hoppas detta hjälper dig.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 September , 2014 Barhton3000, du skriver vrid sakta på ratten. Det är som sagt detta som gör att många hydraulstyrningar inte blir ordentligt luftade. Det ska inte vridas sakta, det ska vevas utav bara h-lsicke.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 4 September , 2014 @Barton3000 dessa "pumpslag" du skriver om tycker inte jag låter normalt, det har jag inte upplevt på min styrning utan den går jämnt och lent hela vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 4 September , 2014 Tack Barton och Jarb för input. Jag ska kolla med firman kring luftningen om de har gjort på rätt sätt. Det där med att man ska snurra ratten som en tok gissar jag att de inte gjort då det inte står något i manualen om detta. Jag ska ligga på dem. Men som vanligt i båtbranschen, vill man ha nåt gjort ordentligt får man plugga på och göra det själv. Men om jag förstår er rätt så tror ni mer på att det är luft kvar i systemet än att det är ett läckage nånstans. Kan luft även göra så att motorn lägger sig helt på sidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 September , 2014 Luft är lättare än olja men pumpen där man fyller oljan sitter högre än cylindern. Baystars slangar är mycket styva och kommer på rulle vilket innebär att de ligger som en "telefonsladd" mellan pump och cylinder och ett antal "luftlås" skapas därför på vägen. Dessa saker gör att man inte långsamt kan trycka ut luften utan den måste med kraftigt flöde spolas ut ur systemet. Mes-vevar man på ratten blir det luft kvar i systemet trots att ingen luft längre kommer ur avluftnings-nipplarna men när man ökar vevtakten till max kommer det nästan alltid mer luft. Minsta lilla mängd luft i systemet kommer få styrningen att knasa sej. Det är inte en fråga om hydraulik börja läcka utan när, det gäller både externt och internt. Anledningen att motorn kryper åt sidan är ett inre läckage i pumpventilerna eller cylindertätningarna. Luft har definitivt lättare för att läcka igenom än olja men förr eller senare kommer din motor att börja krypa i vilket fall som helst även om det just nu troligen beror på luft.. Ett tips angående olja. Baystars egen olja kostar uppåt 200 spänn litern men detta är ingen hokus-pokus olja utan en helt vanlig ISO VG15 olja som kan köpas hos vilken hydraulfirma som helst för några tior.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 5 September , 2014 Barhton3000, du skriver vrid sakta på ratten. Det är som sagt detta som gör att många hydraulstyrningar inte blir ordentligt luftade. Det ska inte vridas sakta, det ska vevas utav bara h-lsicke.. Nej, jag skriver att han skall vrida på ratten sakta när han tömmer cylindern och fångar upp oljan i en burk. Annars får han olja sprutandes överallt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 5 September , 2014 @Barton3000 dessa "pumpslag" du skriver om tycker inte jag låter normalt, det har jag inte upplevt på min styrning utan den går jämnt och lent hela vägen. Jag upplever att ratten går mjukt och fint men jag känner ändå ett litet tickande för varje pumpslag. Om det är onormalt eller inte vet jag inte, men styrningen är stum och fin, utan luft, svikt eller dödgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 5 September , 2014 Kan också nämna att jag inte använder Baystars originalslang som är styv och otrevlig att arbeta med. Jag lät tillverka två riktiga metallomspunna hydraulslangar som är mycket följsamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 September , 2014 Barhton3000, du skriver vrid sakta på ratten. Det är som sagt detta som gör att många hydraulstyrningar inte blir ordentligt luftade. Det ska inte vridas sakta, det ska vevas utav bara h-lsicke.. Nej, jag skriver att han skall vrida på ratten sakta när han tömmer cylindern och fångar upp oljan i en burk. Annars får han olja sprutandes överallt! Jag läste bara vrider sakta men ingenstans vrider fort, därav påpekandet. Tömmer cylindern..? Förstår nog inte riktigt vad du menar, ej heller vad du menar med ändläge nu när jag försökt förstå din luftningsinstruktion. Motorn bör inte röra sej när man luftar, vill den det håller man emot den. Det ÄR tyvärr ett rätt messy jobb att lufta hydraulstyrningar manuellt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 8 September , 2014 Nja, vet inte om jag håller med....... Det beror väl på hur man luftar, om det blir kladdigt eller ej. Om man börjar med att som jag skrivit tidigare. 1. Fyll på pumphuset och ha flaskan (full) med påfyllningsslangen ansluten till pumphuset. Då finns det olja så det räcker. 2. Anslutningarna till cylindern skall inte vara anslutna. Motorn skall vara vriden till ändläge. 3.Vrid på ratten tills olja utan luft kommer ur den ena slangen. (Plugga den sedan) 4.Vrid på ratten åt motsatt håll tills olja utan luft kommer ur den andra slangen. 5 Anslut den slangen till cylindern. (Se till att den hamnar på rätt sida) 6 Vrid ratten åt samma håll igen tills cylindern når fullt utslag. (cylindern fylls med olja) Här kan det behövas något som fångar upp oljan som kommer ur motsatta anslutningen. 7. Ta bort pluggen ur den andra slangen och anslut den till cylindern. I detta läge finns det minimalt med luft i systemet. Det lilla som blir kvar är det som går in när du tar bort pluggen ur slang nummer 2, lite olja rinner då ur och lite luft kommer då in. Denna luft får man lätt bort genom att ansluta flaskan till pumpen igen men bara en liten skvätt olja i och göra hål i botten på flaskan så luften som kommer tillbaks till pumpen har någonstans att komma ut. På detta sätt blir det inte kladdigt alls....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 25 November , 2014 Vi kom aldrig till rätta med om det var luft eller inte men enades att de skulle sätta på en ny rattpump. Dock efter att ha läst en drös trådar på amerikanska hulltruth kring 115/150 hk uppsättningar med baystar styrning verkar de som att de helt enkelt funkar dåligt och trögt med lite större motorer. Baystar är upp till 150hk och funkar dåligt, läs trögt, i min setup tycker jag. Eftersom styrningen är en sån stor del av körupplevelsen bestämde jag i samråd med min leverantör att sätta på ett seastar system istället. Detta är nu gjort och det blir spännande att testa detta till våren. Jag tycker det är lite snålt att Yamarin inte orginalmonterar seastar istället när man beställer 150. Jag fick också lära mig att det finns en baystar + rattpump som skall göra styrningen lite lättare. Om man kombinerar de med att även sätta på seastarslangar så verkar det som några blivit nöjda med utfallet. Men jag beslutade att eftersom att baystarsystemen är upp till F150 och jag är ganska kräsen så beslutade vi oss för seastar istället. Synd att man ska behöva vänta till våren för få prova! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser