Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
DanielMalmgren

Vad ÄR det för båt jag har egentligen?

Rekommendera Poster

Hej.

Har försökt leta och fråga överallt, men har inte fått någon klarhet i vad det är för båtmodell jag har egentligen, så jag försöker här. Köpte båten för några veckor sedan.

På stripen på sidan av båten står det med stora bokstäver FLIPPER 575. Färgsättningen på båten är den som Flipper använde under 80-talet. Det finns inga spår efter att detta skulle vara ändrat, jag är tämligen säker på att det är orginalstripe och orginalfärg. Inredningen i båten stämmer överens med att det skulle vara en 575 (ni kan se själva på bilderna) utan några direkta spår på att det skulle vara omgjort. Alltså verkar det rimligt att det är en 575.

Nu det konstiga. Dels saknas helt den lilla bricka med skrovnummer som borde varit ingjuten i akterspegeln. Har sökt centimeter för centimeter på hela akterspegeln och det finns inga spår efter att någonsin ha suttit någonting där. Har även letat på övriga ställen där det skulle kunna finnas utan resultat. Dels står det på den "blå skylten" vid förarplatsen att det är en Flipper 570.

Har noga lusläst all info jag kan hitta på http://www.flipperbat.se utan att bli mycket klokare. Ska ju skilja 5 cm både på längden och bredden mellan modellerna, men jag tycker det är svårt att mäta nog exakt för att avgöra måtten så exakt.

Han som sålde båten till mig sa att både båten och motorn var från 86 eller 87. Motorn är en Yamaha 80AE, en modell som tillverkades ungefär då, så det verkar rimligt.

Att jag vill veta modellen beror ju dels på att jag är nyfiken av naturen, dels på att det är bra att kunna berätta för försäkringsbolaget. Annars kvittar det ju egentligen :P

Bilder finns i mitt fotoalbum: http://www.maringuiden.se/u/DanielMalmgren/;action=fotoalbum&id=6834

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Flipper 570 -76 år modell 1979. Det är ganska länge sedan så minnet kan spela ett spratt, men på den var det ett fast kartbord framför passagerarplatsen. Det ändrades på 575:an. Jag kan inte komma ihåg att det fanns något nummer ingjutet i aktern. På dina bilder tyder allt, jag kommer ihåg, att det är en 575:a. Flippern är en båt jag var väldigt nöjd med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en Flipper 570 -76 år modell 1979. Det är ganska länge sedan så minnet kan spela ett spratt, men på den var det ett fast kartbord framför passagerarplatsen. Det ändrades på 575:an. Jag kan inte komma ihåg att det fanns något nummer ingjutet i aktern. På dina bilder tyder allt, jag kommer ihåg, att det är en 575:a. Flippern är en båt jag var väldigt nöjd med.

Ja, det är en del såna där inredningsdetaljer som helt klart tyder på att det är en 575. Det är därför det är så oerhört märkligt att det står 570 på blå skylten och att den verkar sakna skrovnummer. Som att någon på Flipper-fabriken skojade lite med mig...

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev lite nyfiken då jag har åkt en del i en 575:a, fast det var många år sedan. Jag såg då att ämnet 570 eller 575 varit uppe tidigare på forumet och det kunde avgöras mha inredningen.

Det jag undrar är vilken årsmodell pulpit konstruktionen ändrades på 575:an, dvs från den mindre varianten till den större som knyter än med räckena på taket?

Tänkte att om någon vet det, så kanske det kunde hjälpa dig att bestämma årsmodellen, även om viss vägledning ges i och med skrovfärgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev lite nyfiken då jag har åkt en del i en 575:a, fast det var många år sedan. Jag såg då att ämnet 570 eller 575 varit uppe tidigare på forumet och det kunde avgöras mha inredningen.

Det jag undrar är vilken årsmodell pulpit konstruktionen ändrades på 575:an, dvs från den mindre varianten till den större som knyter än med räckena på taket?

Tänkte att om någon vet det, så kanske det kunde hjälpa dig att bestämma årsmodellen, även om viss vägledning ges i och med skrovfärgen.

Ja, jag har hittat diverse trådar i ämnet. Det sjuka är att av allt vad folk säger i dessa trådar att döma så stämmer inredningen i båten överens med en 575.

Det där med pulpiten är ju lite intressant. Har inte hittat någonting direkt om hur den har sett ut i olika epoker. Så om någon vet så kan det ju vara en ledtråd.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...