Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Kapten-krok

4 hp Johnsson

Rekommendera Poster

nope har faktiskt en liggande men den säger inte mycke.. vad e problemet då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

Kylarvattnet som sprutar ut från motorn är ingen fin stråle, jag antar att det beror på att impellern är dålig. Har du någon aning om var den sitter, om den är svår att byta? Hälsningar Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva bort den del av riggen där proppellern sitter Där finner du 2 axlar den grövre går till propellen den klena till impellen. Skruva bort locket/kåpan och du hittar den. Kolla pakningen när du tagit loss. Ingen fin stråle? Sprutar den striligt Kan det vara så att du har salt/oxid avlagring i utloppet? Ta loss slangen och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Tidningen Praktiskt Båtägande hade för ungefär två år sedan (nummer 1,2,3. 2003) en artikel i tre påföljande nummer isärtagning och reparation av just en Johnson 4:a med integrerad tank. Kan ge mycket info. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte just impellern i min 5hp Mercury. Det gick bra, men sen fick jag fan inte ihop motorn igen. Fick lämna in på service.... :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det så att det tog stopp när du skulle sätta på växelhuset igen ? har varit med om precis det samma men lyckades efter ett tag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jadu har du kollat så de inte bara ligger skit i slangen? du kan även köra lite olja i impekllern så kanske den går mjukare.. riva ner riggen e inge kul på den.. gjorde de på min för växelhuset trögade..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tomas! Jag har själv en 4hk Johnsson från slutet av 70-talet och där har det aldrig kommit någon fin stråle från skvallerkylvattnet, bara mer som ett bludder pga utformningen av utloppet. Jag har uppfattat det som ett normaltillstånd på den motorn. I detta tillstånd har jag kört hundratals timmar, ofta långkörning med fullgas, UTAN att någonsin uppleva några kylproblem!:-nojd Samma sak med en Evinrude 4hk från 60-talet (likadant motorblock!) ... inga problem med kylningen där heller! Så innan du river motorn, och kanske sabbar mer än du tillför, kolla upp hur det ska se ut! Jag tror inte alla dom som kommenterat ovan själva har en likadan motor!;-) mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag har skrivit detta förut och jag gör det igen. Tidningen Praktiskt Båtägande hade för ungefär två år sedan (nummer 1,2,3. 2003) en artikel i tre påföljande nummer isärtagning och reparation av just en Johnson 4:a med integrerad tank. Kan ge mycket info och finns troligen på biblioteket. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror dig till 100% Willie! Mitt svar var bara menat som info att det kanske inte är något akut allvarligt fel! Kollade in Praktiskt båtägandes sajt och sökte på Johnson : Fick fram detta ang vilket nummer det är: Beskrivning: Vad kan man göra för att hålla liv i den vanliga Johnson Evinrude 4 hk. År:2003 Nr:1 Sid:48-51 Praktiskt - Tips från proffsen Vissa artiklar går att ladda ner som pdf-filer men tyvär inte denna ... men man kanske fixar det i framtiden! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...